Apache op Ubuntu - Sudo rechten??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom30
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom30

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2007
Hallo Allemaal,

Ik heb apache geinstalleerd op mijn Ubuntu machine. Dat ging allemaal goed en de servers draaien netjes.

Nu ben ik aan de slag gegaan met mijn internet paginaatje en ik wil het bestand index.htm in de map /opt/lampp/htdocs/ graag vervangen door een door mijzelf gemaakt exemplaar. Alleen mag ik dat niet omdat ik schijnbaar niet de rechten daartoe niet heb.

Met het commando sudo su kan ik index.htm wel bewerken met nano vanuit een console, maar ik wil het gewoon graag vervangen vanuit mijn gnome omgeving. Ik begrijp niet hoe ik in xwindows de sudorechten kan krijgen. Vanuit de terminal lukt het wel maar aangezien ik tezeer windows-geconditioneerd ben (haha), doe ik het liever vanuit de grafische omgeving dan met de terminal.

Weet iemand raad????

Alvast bedankt !!!!!

Gr, tom

Waarschijnlijk is dat bestand en de directory eigendom van de gebruiker www-data (da's eigenlijk apache dus)
Je moet jezelf toevoegen aan de groep www-data
sudo adduser <jenaam> www-data

De eigenaar van de mappen en bestanden is "nobody". Dat is inderdaad iets van Apache zelf.

Ik heb met het own commando in de terminal de alle mappen toegeeigend en nu gaat het goed..

Toch bedankt!

Grtz, Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan