apart lettertype op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frenske123

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Hoi ,

Op websites zie je steeds vaker van die aparte lettertypes ,, voornamelijk de koptekst

Iemand een idee hoe dit moet en waar ik hier info over vind, heb rondgesnuffeld maar kom niet bepaald verder

Bedoel je dit. Of Bedoel je dit.

Koptekst, vergroot, vetgedrukt, schuin, enz enz.

En wat bedoel je met apart lettertype.

Hoi Frenske123,
Ik denk dat je ingesloten lettertypes bedoelt, is het niet?

Die zijn het makkelijkste binnen te halen via Google Webfonts.

• Vooral bij een kleine font-size of een buitenissig font kunnen er echter browserverschillen zijn, dus altijd even goed testen in de verschillende browsers. Zie ook dit topic.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Frenske123,
Ik denk dat je ingesloten lettertypes bedoelt, is het niet?

Die zijn het makkelijkste binnen te halen via Google Webfonts.

• Vooral bij een kleine font-size of een buitenissig font kunnen er echter browserverschillen zijn, dus altijd even goed testen in de verschillende browsers. Zie ook dit topic.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi Csshunter

Bedankt voor je uitleg,is duidelijk: alleen jammer van de verschillen in browser zoals je al aangaf

schijnt nog wat in combinatie van CSS en PHP mogelijk te zijn

Met vriendelijke groet

Frenske

Je kunt voor verschillende browsers verschillende stylesheets maken.
Vervolgens kun je met PHP of met JavaScript zorgen dat er bij een bepaalde browser een uitzondering wordt gemaakt.
Als bijvoorbeeld Internet Explorer moeilijk doet dan laat je je script controleren of IE gebruikt wordt en dan laad je in dat geval een andere stylesheet in.

Hoi Frenske123,
Als het alleen Internet Explorer is die problemen geeft (of alleen 1 of meer IE-versies), dan hoeft er geen script of PHP aan te pas te komen: dan kan je de IE's redden met in de html een Conditional Comment voor het toedienen van een apart stylesheet.

Er zijn trouwens ook alternatieven voor webfonts, die het op een heel andere manier doen: bv. sIFR en Cufon. Die werken met vervanging van letters door afbeeldingen. Vroeger was dat de enige manier om cross-browser afwijkende lettertypen te gebruiken (een aantal kranten deden het), maar er zitten wel flinke nadelen aan vast en volgens mij heeft dat zijn langste tijd wel gehad. En door Mark Wubben, één van de makers van sIFR, wordt nu sIFR afgeraden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden

Het is waarschijnlijk alleen nog leuk om er een beetje mee te experimenteren, hoop dat het in de toekomst beter zal gaan

verschillen in bv IE en Chrome zijn te groot bij een bepaald lettertype , dat wordt dus een aparte stylesheet, voor een bepaalde browser of een afbeelding

groet Frens

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan