• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Apostrof weghalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PJH

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Kenners,

Ik heb een lijst met namen in kolom A. Nu beginnen al deze namen met een apostrof ('). Is er een formule om deze in een keer te verwijderen?

Met dank.

Pieter

Ik dacht dat het wel met vervangen (ctrl+h) zou lukken, maar dat pakt ie dus niet.

Wat je wel zou kunnen doen is de kolom selecteren en kopieren en deze in een leeg excel blad kunnen plakken met "plakken speciaal" en dan te kiezen voor "waarden".

Geplaatst door MrBeanstra
Ik dacht dat het wel met vervangen (ctrl+h) zou lukken, maar dat pakt ie dus niet.
Zo gaat het wel:

Geen formule, maar het kan op een heel simpele manier.
Ga naar Bewerken > Vervangen.
Vul in het bovenste vak (Zoeken naar) een apostrof in en in het onderste vak (Vervangen door) niets.
Klik dan op Alles vervangen en al je apostrofs zijn weg.

Guus.

Hoi PHJ

Hetgen mij het eerste te binnen schiet, is in een andere kolom de formule:
=A1
plaatsen.

Daarna kun je die kolom selecteren en de waarden plakken.
Misschien als ik er langer over denk kan het sneller via VBA, maar als het om een éénmalige actie gaat, werkt dit ook wel.

Succes,

Richard

Dank voor de reacties,

Die optie van Richard vat ik niet helemaal.

Bij die optie van Guus is het probleem dat Excel de apostrof niet lijkt te 'zien'. Wanneer ik bijvoorbeeld 'PJH in een cel intyp, wordt daar gelijk PJH van gemaakt. Alleen wanneer ik in de cel ga staan, zie ik bovenin dat er in werkelijkheid 'PJH staat. Strange.

Groet,

Pieter

Plak onderstaande code in een module, selecteer de cellen die een apostrof hebben en run de macro:

Sub TrimSelectie()
Dim Rij, Kolom, StartKolom, EindKolom, TempValue
Dim Cel As Range
Application.Calculation = xlManual
On Error Resume Next
For Each Cel In Selection
TempValue = Cel.Value
Cel.Value = Trim(TempValue)
Next
Application.Calculation = xlAutomatic
MsgBox "De selectie is getrimd"
End Sub

Geplaatst door PJH
Bij die optie van Guus is het probleem dat Excel de apostrof niet lijkt te 'zien'. Wanneer ik bijvoorbeeld 'PJH in een cel intyp, wordt daar gelijk PJH van gemaakt. Alleen wanneer ik in de cel ga staan, zie ik bovenin dat er in werkelijkheid 'PJH staat. Strange.
Het kan blijkbaar ook anders. :)

attachment.php

Laatst bewerkt:
Geplaatst door PJH
Dank voor de reacties,

Die optie van Richard vat ik niet helemaal.

En de optie van MrBeanstra dan? :rolleyes:

Geplaatst door MrBeanstra

En de optie van MrBeanstra dan? :rolleyes:

Neem met niet kwalijk! ;)

Ik had jouw oplossing even over het hoofd gezien. Deze werkt i.i.g. het simpelst.

Mijn dank is groot! :)

Allen: dan voor het meedenken.

Groet,

Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan