apple of windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marciie

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2010
Hallo forumleden,

ik ben van plan binnenkort een nieuwe computer te kopen.
Mijn vraag is alleen, moet ik een apple computer kopen of een windows?
ik ga veel met mijn computer doen zoals fotobewerking, videobewerking, audiobewerking, downloaden, internetten, films kijken, office en zware programma's. Het liefst dat alles vlekkeloos kan lopen en ook 3 of meer programma's tegelijkertijd. Ik dacht misschien ook, als ik windows neem, wat is dan verstandig? Want windows 7 is al tijdje uit en misschien is de opvolger in opkomst? Zonde om 3/4 maanden, een halfjaar of een jaar van te voren een oud systeem te kopen, want ik ben van plan een goede computer voor 2 / 3 jaar te kopen. Ook heb ik het liefst een laptop, maar bij een windows desktop kan je wel zelf dingen er nog in zetten.

''Microsoft wil eind juni tablets met een testversie van Windows 8 aan het publiek tonen. Volgens andere recente berichten zit Microsoft op schema met de ontwikkeling van de opvolger van Windows 7.''
Zou ik anders als ik windows 7 koop kunnen upgraden naar windows 8?
Wat ik ook vaak hoor is dat je op macs veel software gewoon niet kan draaien...?
Later ga ik waarschijnlijk ook iets technisch doen dus misschien heb ik hem daar ook bij nodig.

Groetjes Marc

Windows 7 kun je upgraden naar wndows 8 waarschinlijk,
maar ik raad je aan om toch een mac te nemen:
otobewerking, videobewerking, audiobewerking, downloaden, internetten, films kijken, office en zware programma's

Voor video/audio/foto bewerking raad ik je ook een Mac aan met 8 Gb ram.

Het zal in het begin wel even wennen zijn om te werken met OS X(Apple's besturingssyteem)
Van Apple komt er deze zomer een nieuwe versie uit van OS X (10.7 Lion).
Mits je kunt wachten, zou ik dus even wachten tot de zomer, dan krijg je automatisch de nieuwste versie er bij.

Een nieuw besturingssysteem van Apple kost 30 euro. Van Windows 100 euro. Maar Windows computers zijn goedkoper...

Wist je dat er meer is als Mac OS X en Windows? Geen Mac kopen al wil je performance. Linux (Het gratis Ubuntu...) kan je mooier maken als Mac OS, ook kun je je PC helemaal naar wens aanpassen. Windows dus, Mac koop je alleen maar om een mooie platte laptop te hebben en, met een PC kun je vele sterkere componenten nemen uit het budget. En bedenk ook dat vele programma's niet werken op Unix, waar Mac OS X en Linux op draait.

PoweredByLinux.png

Laatst bewerkt:
Ik heb al vanaf ik met de PC werk met Windows gewerkt. Mijn ervaringen:

- Werkte slecht en werd naar een tijdje heeeeel sloooom.
- Bestanden kopieren duurde uren.
- Mocht de computer even bezig zijn. Vooral nergens op klikken of alles loopt vast.
- Windows is zeer instabiel en makkelijk vatbaar voor virussen.

Naar een tijdje sparen ben ik over gegaan naar een iMac 21-inch. Mijn ervaringen:

- Werkt erg snel en is erg mooi. Wordt ook bijna niet trager.
- Bestanden kopieren ging als een tierelier.
- Mocht een computerprogramma vast lopen, geen probleem... je kunt gewoon verder werken in een andere programma. En het vastgelopen programma makkelijk beeindigen.
- Zeer stabiel en (op een paar na misschien) geen virussen.
- Bijna geen lange installaties meer. Als je een programma download, hoef je alleen maar het icoontje naar je Desktop te dragen, ipv een lange installatie uit te voeren.

Mijn eerste idee was ook van dat ik mijn programma's niet meer kon draaien. Later bleken er veel mooiere en betere programma's voor de Mac te zijn, en werkte net zo goed.

Mijn ervaring is dus erg goed, en gebruik op bijna al mijn computers geen Windows meer.

Laatst bewerkt:
mijn vraag: wil je meer uitgeven dan 2000 euro?

2000 euro?? Beetje overdreven lijkt mij.. :P

iMac i5(2,5 Ghz -> Quadcore), 4Gb, 500 Gb HD, HD 6750M 512 MB, 21,5" heb je al voor 1109 euro :D

Of een macbook voor 999 euro. Prijs valt best mee dus!:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem is alleen m'n budget ligt onder de 1000euro...
En voor 1000 euro kun je volgensmij niet echt een hele goede Mac kopen..
Een goede begint vanaf 1500 euro volgensmij..

En aangezien ik echt veel download en programmas gebruik, is het toch verstandiger gewoon een pc te nemen? Vooral door de prijs van een mac. Dat is echt te duur voor mij..?

Laatst bewerkt door een moderator:
downloaden werkt prima op windows, en zo heel veel slechter is videobewerking niet op een normale pc.
zeker gezien die prijsverhoudingen met een mac.

Ja, maar wat zal ik dan doen..? En laptop of een desktop? Mijn budget ligt rond de 700/800 euro. Het liefst wil ik een laptop met Windows 7 die ik daarna kan upgraden met Windows 8.

ik zou inderdaad voor een desktop gaan, voor dat geld heb je een goeie pc en een ''degelijke'' laptop!

Ik zou voor window gaan .. (of ubuntu)
Het hangt er vanaf van de specificaties:

3.0GHz +
3GB +
en 500MB Vid card (pix shader 4)
= Ubuntu

Ubuntu is goed voor stabiliteit, maar als je gamer bent zou ik het best Windows pakken.
Voor video editing zou ik sony vegas pro 9 aanschaffen ^-^ (windows)

Ik heb al vanaf ik met de PC werk met Windows gewerkt. Mijn ervaringen:

- Werkte slecht en werd naar een tijdje heeeeel sloooom.
- Bestanden kopieren duurde uren.
- Mocht de computer even bezig zijn. Vooral nergens op klikken of alles loopt vast.
- Windows is zeer instabiel en makkelijk vatbaar voor virussen.

Naar een tijdje sparen ben ik over gegaan naar een iMac 21-inch. Mijn ervaringen:

- Werkt erg snel en is erg mooi. Wordt ook bijna niet trager.
- Bestanden kopieren ging als een tierelier.
- Mocht een computerprogramma vast lopen, geen probleem... je kunt gewoon verder werken in een andere programma. En het vastgelopen programma makkelijk beeindigen.
- Zeer stabiel en (op een paar na misschien) geen virussen.
- Bijna geen lange installaties meer. Als je een programma download, hoef je alleen maar het icoontje naar je Desktop te dragen, ipv een lange installatie uit te voeren.

Mijn eerste idee was ook van dat ik mijn programma's niet meer kon draaien. Later bleken er veel mooiere en betere programma's voor de Mac te zijn, en werkte net zo goed.

Mijn ervaring is dus erg goed, en gebruik op bijna al mijn computers geen Windows meer.

lol jou ervaring is allemaal mooi en aardig maar dit ligt tog echt puur aan de gebruiker
windows pc's moet je onderhouden als je dat niet doet krijg je de problemen die jij hebt ondervonden

dit soort reacties zijn eerder stereotype antwoorden dan informatief
mijn windows werkt nog steeds als een tierelier na 5 jaar gebruik

Ubuntu raad ik alleen aan als je er ook verstand van hebt
er is weinig support voor ubuntu en de kans is redenlijk groot dat bijvoorbeeld software of drivers er niet op werken
waardoor je zelf de code mag gaan schrijven

Laatst bewerkt:
Ikzelf stond ook deze keuzen, en heb toen een Windows gekocht, kwam ik snel op terug en daarna maar een Mac aangeschaft!! echt super. wil niet anders meer!!

mac pc's zijn duur kwalitatief erg goed maar wel erg duur
voor het maken van videobewerkingen en audiobewerkingen is het een goede keuzen
wil je nog eens iets anders gaan doen zoals bijvoorbeeld gamen dan is een windows pc aan te raden

ubuntu OS vregt kennis en bied weinig support vergeleken met mac en windows os maar kan lang draaien en vergt geen onderhoud.
mac OS is kwalitatief goed is wel iets duurder.
windows OS is goedkoop upgrade able maar heeft wel onderhoud nodig
elke os heeft zo zijn minpunten en plus punten

Mac bied zo ook zijn eigen prebuilt pc's aan
deze pc's bieden weinig upgrade mogenlijkheden en gaan vaak 2 tot 3 jaar mee liggend aan wat je doet natuurlijk
deze pc's zijn ook een stuk duurder dan standaart windows/ubuntu pc's *je betaald ook voor het merk*

wat je ook zou kunnen doen is gewoon een pc samenstellen daar dan Mac OSX op installeren dan heb je een beetje van beiden

Laatst bewerkt:
lol jou ervaring is allemaal mooi en aardig maar dit ligt tog echt puur aan de gebruiker
windows pc's moet je onderhouden als je dat niet doet krijg je de problemen die jij hebt ondervonden

dit soort reacties zijn eerder stereotype antwoorden dan informatief
mijn windows werkt nog steeds als een tierelier na 5 jaar gebruik

Ubuntu raad ik alleen aan als je er ook verstand van hebt
er is weinig support voor ubuntu en de kans is redenlijk groot dat bijvoorbeeld software of drivers er niet op werken
waardoor je zelf de code mag gaan schrijven

Daar klopt niks van. Mijn ouders gebruiken het?

een standaard gebruiker zal genoeg hebben aan een ubuntu os beetje openoffice, interfloppen en youtuben etc

denk niet dat je deze meneer als standaard gebruiker kan aanzien niet alle programmas zoals CS5 werken hier gelijk op
en dan mag je gaan zoeken naar ondersteuning en dan bestaat de kans dat die er nog niet is
klikerdeklik
voor mensen met weinig verstand van ubuntu is dat geen leuke optie zeker als je *lui* bent :P

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan