Applicaties bij meerdere gebruikers gelijktijdig afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laroguz

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2006
Hallo,

Ik heb hier op mijn werk een vijftal verschillende Access applicaties draaien op de server. Alle applicaties worden door alle PC gebruikers gebruikt. Nu moet ik regelmatig zaken aanpassen/wijzigen. Dit doe ik dan steeds op een soort ontwikkelversie op mijn PC en als dit getest is zet ik het op de server voor algemeen gebruik.
Het probleem is dan om de ca. 20 gebruikers zover te krijgen dat ze allemaal even uit de applicatie gaan zodat ik deze kan overschrijven. Aangezien ze door het hele bedrijf zitten, is er steeds wel eentje die dan net een applicatie start als ik deze wil overschrijven.
Daarom mijn vraag of er een mogelijkheid bestaat om op een nette manier de bewuste applicatie op alle PC's op afstand (vanaf mijn PC) te sluiten. Ik zou dan een aankondiging kunnen doen, dat bijv. om 12:00 uur een nieuwe versie geladen wordt. Dan om 12:00 uur bij alle gebruikers Access uit, laden, en iedereen kan weer starten.

Zou mooi zijn. toch.

met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Ik neem voor het gemak aan dat je voor een FE/BE opzet gekozen hebt. Dat je 20 FE hebt en één BE?

Je kan dan in je DATAPARAM tabel, die je ook wel zal hebben in je BE, een vlaggetje zetten die door alle FE wordt afgevraagd? Bijvoorbeeld de mnemonic LOCK met de waarde True.
In alle forms in je FE zet je in het Timer event dat de LOCK waarde gecontroleerd moet worden. Als deze op true staat dan beindig je de applicatie.
Hier kan je ook nog een vertraging inbouwen. Door in de lokale PARAM tabel, die je ook wel zal hebben in je FE voor bijvoorbeeld het versie nummer van je applicatie, ook een vlaggetje te zetten met de einddatum.

Enjoy!

Hallo Guus,

Dank voor je snelle reactie. Ik moet helaas wel enige uitleg bij je begrippen hebben.
Ik heb een gesplitste database waarbij de data in de ene staat en de rest (forms, enz) in de andere. Deze 2 staan allebei op de server. Dus als jij met 20 FE (Frontend?) bedoeld dat op elke PC de database met de forms, enz. staat, dan is dit dus niet zo. Zij gebruiken allemaal die ene op de server.
Mnemonic LOCK zegt mij ook niets en kan ik in de help van Access ook niet vinden.

Wim

Oke, jij hebt dus 1 FE en 1 BE. Daarmee kan het ook.
Je moet een tabel hebben waarin je je versienummer zet. Heb je die?

Ik gebruik er altijd 2. Een DataParam in de database (BE) en een Param tabel in de applicatie (FE). Jij hebt er maar 1 nodig omdat iedereen dezelfde tabel ziet.

Ik heb maar even een FE database toegevoegd met een voorbeeldje.
Quick and dirty maar het werkt.

Enjoy!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan