argumenten ontvangen vanuit een hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

mmy

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Berichten
11
Hallo,
is het mogelijk om argumenten te ontvangen vanuit een hyperlink?

Ik heb nl. een test programma (test.exe) met onderstaande code
Code:
Dim ontvangen As String          
ontvangen = My.Application.CommandLineArgs(0)
MessageBox.Show(ontvangen, "1ste argument is...")

wanneer ik dit programma oproep via de command prompt -> vb c:\test.exe abc
dan ontvang ik het argument "abc"

Is het mogelijk om argumenten via een hyperlink te ontvangen? -> een hyperlink kan echter geen spaties bevatten dus: "c:\test.exe abc" zal niet werken. Ik dacht daarom de link als volgt te maken: "c:\test.exe?arg1=abc".

In het vb.net programma moet ik vervolgens controleren wat achter ? komt en dit verwerken. Maar natuurlijk ontvangt het programma nu geen argument meer (want er is geen spatie na de bestandsnaam).

Heeft iemand een idee hoe dit te omzeilen?
 
Ik snap eigenlijk niet wat un nu wilt bereiken. Kunt u misschien duidelijk vermelden wat u wilt doen? En met test.exe?arg1=abc denkt ut aan php. Dit werkt echter niet met gewone argumenten, die moet u gewoon scheiden met een spatie.

Groeten
 
uiteindelijk gaat de software samenwerken met een telefooncentrale. Bij een inkomende oproep is er een hyperlink beschikbaar die verwijst naar een externe applicatie (test.exe) in dit geval met als argument een ID of dergelijke van de klant.

Bij het aanklikken van die link moet de externe applicatie bepaalde acties ondernemen voor deze klant. Het is dus nodig dat de .exe een argument kan ontvangen.

Aangezien een link echter geen spaties kan ontvangen (om de argumenten te scheiden) was ik aan het zoeken naar een andere manier...

Maar momenteel denk ik in de volgende richting
link in de aarde van ....?arg1=abc&arg2=.... --> gaat via een script de argumenten wegschrijven in een .txt bestand. Vervolgens wordt de .exe aangeroepen die het txt bestand gaat uitlezen en zo aan de argumenten kan.

Maar dat is dus niet meer vb.net gerelateerd... Maar als iemand anders een andere manier bedenkt, dan hoor ik het graag...
 
Je kan idd de argumenten per regel opslaan in een .txt (of .dat/.xml) bestand opslaan en dan uitlezen. Ik neem trouwens aan dat het een hyperlink op het web is?
 
interessante lectuur,:D

kan je eens een voorbeeld van zo'n 'hyperlink' (met inhoud) posten
 
het is geen link op het internet, maar wel op een lokale site (op een pagina die statistieken toont over de telefoonoproepen, ....).

De link zelf is volledig zelf te samen te stellen (doel, argumenten, ...)

-> voorbeeld: <a href="tooninfo.php?clip=1200">test link</a>

Deze link opent tooninfo.php die "1200" wegschrijft naar een txt bestand.

Dit is ondertussen wel gelukt, maar ik vrees toch dat het geen goede methode is.
Van de oorspronkelijke pagina (met de statistieken, ...) gaat men nu immers weg navigeren. Vervolgens gaan we de .exe aanspreken (of eerst via een .bat die op zijn beurt de .exe gaat aanspreken - omdat de .exe rechtstreeks oproepen niet lukte).

Ik vrees gewoon dat een webpagina op zich niet in staat is om exe bestanden met argumenten uit te voeren zonder tussenkomst van de gebruiker (of waarschuwing tegen security issues...)
 
ik moet nu weg , ik kijk er vanmiddag even naar.
 
Aangezien je in vb het programma maakt, kun je asp net gebruiken. misschien kan je eens je code posten
 
bedankt allen voor de antwoorden, maar ik vrees dat het niet haalbaar is.
In vb.net heb ik enkel een testproject gemaakt om te controleren of het mogelijk was om de argumenten te ontvangen / te verwerken.

Argumenten natuurlijk die via de link ontvangen worden. De pagina met de link kan ik zelf niet wijzigen (behalve dan de link toevoegen), dus daar gebruik maken van asp.net is niet mogelijk.
 
ik heb totaal geen ervaring met ASP.NET, dus had geen idee dat dit beter zou werken dan vb.net.

Ik zal het later deze week even proberen uit te zoeken als ik terug op kantoor geraak. Bedankt voor de info...
 
Je ziet weleens op wesites: ....index.php?q=weetikbeel&l=geenidee
hier stuur je dus ook argumenten mee naar index.php, dit kan net zo goed met ASP .Net:
index.asp?q=weetikbeel&l=geenidee

Misschien kan je (nogmaals) eens je code posten, dan kunnen we meer helpen.
 
Dit is de link op de php pagina waarop geklikt kan worden
Code:
<a href="verwerk.php?clip=1200">verwerk info</a>
op de pagina verwerk.php staat volgende code:
PHP:
<?php
echo $_GET['clip'];   //toon de ontvangen variabele (als test)
//dit argument moet dus naar het vb.net programma gestuurd kunnen worden
?>
Het vb.net programma bevat volgende code in het load-event:
Code:
try
   MessageBox.Show(My.Application.CommandLineArgs(0))
catch ex as exception
   MessageBox.Show("geen argumenten ontvangen")
end try
 
Ik weet niet hoe de code van je programma eruit ziet, maar het moet kunnen met Asp. Als je er niet uit komt kan ik je wel helpen :thumb:
 
bedankt voor de aangeboden hulp...
Ik probeer zo snel mogelijk het onderdeel in visual studio te installeren om asp.net projecten aan te maken om enkele tests te doen.

Maar gaan de functionaliteiten niet gelijkaardig aan die van php zijn? Argumenten op een webpagina ontvangen gaat zonder probleem. Maar kan die webpagina een extern programma opstarten met de argumenten?
 
Argumenten ophalen van een php pagina

Voor mn gip moest onder andere een manier vinden om een online applicatie te maken met een lynux-based server.
Het was dus niet mogelijk om rechtstreeks met de server te verbinden, waarna ik gekozen heb om via pagina's in php de databank op de server aan te spreken. De acties voor de applicatie heb ik dan laten afhangen van commands die ik op dezelfde pagina verschijnen.

Als dit is waar je naar zoekt wil ik wel ffe uitleggen hoe dit werkt...
 
@st0ne2thedge
bedankt voor de reactie. Dat is inderdaad een manier waarop het nog zou kunnen.

Voorlopig is het project uitgesteld. Mocht het terug opkomen zal ik deze methode eens bekijken.
 
@st0ne2thedge
bedankt voor de reactie. Dat is inderdaad een manier waarop het nog zou kunnen.

Voorlopig is het project uitgesteld. Mocht het terug opkomen zal ik deze methode eens bekijken.

Als je een vraag hebt stuur gerust een bericht ofzo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan