artifact (misschien te weinig stroom?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0447

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Hoi, ik heb een probleem met alle games (ook met games die ik vroeger probleemloos kon spelen). Ik krijg namelijk artifacs en vastlopers. Ik heb een 7900gt.

Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe voeding in de computer laten steken, omdat hij niet meer wilde opstarten. Maar ik keek net op de bestelbon en toen bleek dat hij een luchtere voeding heeft ingestoken (wat ik helemaal niet wist) Eerst zat er een 500W voeding in en nu een voeding van 420W. Maar ik weet echter niet zeker of het wel 100% aan voeding ligt, want er zijn mensen die beweren dat mijn videokaart gewoon stuk is gegaan.

Dus waar kan het nu aan liggen? Kan een voeding te lichte voeding echt artifacts in games veroorzaken? Jammer genoeg heb ik pc nooit getest met gamen net voor de oude voeding stuk ging en net na de nieuwe voeding erin werd gestoken. Dus ik twijfel enorm.

Ik heb geen vrienden die een voeding aan mij wil lenen en heb ook geen 2de pc om daarin te testen. Ik hoop dat jullie het weten. PC is 100% stof vrij oftewel ben ik een stofje vergeten te verwijderen.

Dan kan het niet anders dan dat de videokaart kapot is, ik heb wel daarnet nog mijn pc opnieuw geopend en vond inderdaad nog stof. Namelijk onderaan die videokaart, daar zit ook zo'n mini ventilator (wist ik niet) en ik heb daar met de kwast toch nog heel wat stof kunnen verwijderen. Na testen lijkt er wel een zéér kleine verbetering te zijn. Maar toch loopt hij nog op naar 104 graden waarna mijn pc helemaal vast zit en dat ik mijn pc moet resetten.

Gewoon in windows is het 63 a 65 graden. (dus gelukkig kan ik wel nog gewoon verder op windows, maar natuurlijk speel ik ook wel graag eens een spelletje :() Dus wordt denk ik nieuwe videokaart.

-Edit-
Dat kleine ventilator onder die videokaart, is dat ook voor de koeling ofzo?

Laatst bewerkt:
Ja. das ook voor de koeling.

Over de voeding: welke voeding heb je?
420W is namelijk wel genoeg, maar dan moet het geen Sweex zijn... (of soortgelijk)

Op de bestelbon staat SP 420W Dual + 12V
Meer weer ik ook niet, want ik heb het door de winkel erin laten steken en hij heeft de doos niet mee gegeven.

Als je zo'n sweex bedoeld:
http://images.kapaza.com/photos/17100000/17139882.jpg
dan is het hem niet. Bijna ventilator van de voeding hangt onderaan en niet aan zijkant.

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat het een spire is.
Dat zit denk ik ergens... onder sweex...

Waarom ik dit denk?
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&q="SP+420W"+Dual&btnG=Zoeken&meta=

http://www.spirecoolers.com/main/product_detail.asp?ProdID=614

Staat ie hier op deze site?
http://eport.dyndns.org/index.php?pageid=2&catid=81

Is het em dan hebben we het helaas niet meer over een 420W-voeding, maar over een 180W-voeding. En dan klopt het dat je problemen hebt.
Ik zou maar terug gaan naar de winkel en je geld terug vragen. En vragen of ze een ander vak willen gaan leren....

Ookal zou je een slecht merk 420W voeding hebben dan moet ie het nog trekken.
Totaal verbruik met een vergelijkbaar systeem (incl. 7900GT) zit rond de 235W.

De 7900GT die tijdens het gamen boven de 100 graden komt is gewoon afgeschreven.
De moderne kaartjes kunnen wel tegen deze temperaturen. 85-90-95 graden.

Maar een 7900GT is al redelijk oud en zoiu full load de 80 niet mogen raken.
Dus 100 + is echt te veel.

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat het een combinatie van problemen is.
Maar hoe dan ook is de voeding ook te zwak.

Een voeding die maar 180W op de 12V aan kan tot 235W belasten is niet echt goed.

Als je bij de ervaringen kijkt staat er dit ook tussen:
(2de link van marsman)

It's a fine PSU. Originally bought for an E4300 & 8800 GTS (G80) PC, it currently holds the following without any problems: Q6600 @ 2,4 GHz, Gainward Bliss 8800 GTS Golden Sample (factory overclocked version), 2 Seagate HDD's, and one optical drive. Keep up the good work!

Systeem is zwaarder en loopt goed.

Er zit ook nog een deel van dat vermogen op de 5V lijn (al je usb meuk,HD's)
en op je 3V lijntje pci en pci-e kaartjes.

Maar idd. Als de TS er een andere kaart in wil gooien,moet ie welprecies weten wat voor voeding erin zit :)

Als er op z'n bestelbon SP 420W Dual + 12V staat, neem ik aan dat er ook een 2de 12volts lijn inzit. Maar ik kan er niet veel over vinden op inet.

@ kristof:
Heb je de pc al open gemaakt en naar een sticker op de voeding gekeken?
Merk / info

Als je bij de ervaringen kijkt staat er dit ook tussen:
(2de link van marsman)

It's a fine PSU. Originally bought for an E4300 & 8800 GTS (G80) PC, it currently holds the following without any problems: Q6600 @ 2,4 GHz, Gainward Bliss 8800 GTS Golden Sample (factory overclocked version), 2 Seagate HDD's, and one optical drive. Keep up the good work!

Systeem is zwaarder en loopt goed.
Zal best. Maar het is niet gezond.
En het is niet vergeleken met een goede voeding.
Dat soort opmerkingen zeggen niets.

Er zijn mensen die een systeem hebben draaien op de meest zwakke voedingen.

Er zit ook nog een deel van dat vermogen op de 5V lijn (al je usb meuk,HD's)
en op je 3V lijntje pci en pci-e kaartjes.
pcie is echt 12V, net als ja harde schijf (daar zit wel wat op de 5V).
usb e.d. verbruikt nauwelijks iets.

Er zijn mensen die een systeem hebben draaien op de meest zwakke voedingen.

Daarom denk ik ook dat het helemaal geen voedings probleem is.

Ik heb ook een aantal jaar perfect op een Q-tek 400W voedingkje gedraaid icm 8800GTS. en een overgeklokte 6750.

Als een voeding echt overbelast is hoor en merk je het wel. (slaat af na een tijd of begint flink veel lawaai te maken).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan