artikel met prijs koppelen aan order

Status
Niet open voor verdere reacties.

janw55

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 aug 2015
Ik ben een eenvoudige database aan het opzetten voor de detailhandel. Hiervoor zijn de tabellen klanten, order, orderondeel en artikelen gemaakt. De tabel artikelen is gevuld met alle gewenste artikelen. De order wordt ingevoerdt en de bedoeling is nu dat het artikel met de gegevens artikel, maat en prijs in hde tabel artikelen wordt opgezocht en aan het orderonderdeel komt te hangen. En dat wil maar niet lukken. Ik heb een formulier artikelen gemaakt met daarin een keuzelijst met invoervak. Deze werkt in het enkele formulier prima, maar als ik daarna het formulier als subformulier in het formulier Orderonderdeel plak, krijg ik geen gegevens meer. Ik ben al een paar dagen aan het zoeken op internet . Vind hier in access zelf niks over. Als er iets staat is het in sql of VB ( en daar ben ik nog minder goed in dan in access). Als bijlage heb ik de relaties met de tabellen gedaan. Alle tabellen zijn nog niet volledig van de velden voorzien. Ik probeer eerst de realties uit en of ze werken, en dat is dus al een probleem. Verder kunnen er bij het gebruik ca. 10 tot 50 orderonderdelen achter 1 order hangen. Maar elk orderonderdeel heeft maar 1 artikel en prijs. Ik hoop dat ik het probleem enigzins duidelijk verwoord heb. Ik verwacht dat dit toch veel vaker wordt toegepast. want elk bedrijf heeft wel artikelen en vaste prijslijsten denk ik. Dus ik zit mij vast ergens op blind te staren. Hopelijk kan iemand mij helpen. Al is het maar een hint waarmee ik verder kan zoeken. Alvast vriendelijk bedankt.

Bijlagen

• relaties orders.jpg
    relaties orders.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 45
Je geeft zelf al de oorzaak van je probleem aan :). Vermoedelijk heb je het formulier gemaakt vanuit het zelfstandige formulier, en daarna dat formulier op het hoofdformulier gezet. En dat is niet handig, want de keuzelijsten die je op het subformulier hebt gemaakt hebben nu de verkeerde padverwijzing staan. Je had er dus beter aan gedaan om vanuit het hoofdformulier te werken en te ontwerpen, dan had Access gezien dat het een keuzelijst op een subformulier was en de verwijzing wél gelijk goed gemaakt. Overigens werkt de keuzelijst dan weer niet als je het subformulier zelfstandig opent: het is het een of het ander!

Normaal gesproken zijn prijzen variabel, en dat houdt in dat je de prijs opneemt in de tabel Orderregels. Meestal doe ik dat vanuit de keuzelijst artikelen, want je wilt de prijs wel gekoppeld hebben aan de tabel.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ben op het goede spoor gezet. Had al zo'n idee dat ik me ergens op blind zat te staren. Heb het nog niet helemaal voor elkaar zoals ik wil, maar ik neem wat meer tijd om het zelf verder uit te zoeken. Mocht ik over een aantal dagen nog steeds vastlopen dan meld ik mij wel weer. Ik zal dit item dan sluiten. Nogmaals bedankt voor de genomen moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan