Artikelen koppelen aan klant?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanVe

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2013
Ik wil een soort bestellijst maken, zoiets als de database noordenwind.
Wat ik als probleem ervaar is dat ik eerst een klant moet selecteren voordat ik artikelen kan toevoegen.
Ik zou graag eerst artikelen willen selecteren en als ik hiermee klaar ben dan deze artikelen koppelen aan een klant.

Zou ik mijn database willen uitbreiden door artikelen te verkopen dan wil ik ook graag eerst artikelen selecteren en dan pas een klant selecteren of zelfs helemaal geen klant selecteren maar bv een kassabon afdrukken.(contantverkoop)

Is dit mogelijk met access? In de handleiding deel 7 staat hier ook iets over.

Kan iemand hier mee helpen? Heeft iemand misschien een werkend voorbeeld?

Zeer dankbaar. Ben al de nodige dagen aan het zoeken en proberen maar ik loop elke keer vast.

Mvg Johan

Het Orders formulier in Noordenwind is nogal strak gebouwd; er is op het formulier een check op klant. Die is in beginsel niet nodig, want in de tabel Orders kun je zelf aangeven of KlantID (CustomerID in mijn versie) verplicht is of niet.
Maak je zelf een formulier op basis van de tabel Orders, dan kun je dus prima een bestelling maken zonder KlantID. Noordenwind is een leuke database als je weet hoe e.e.a. in elkaar zit; het aanpassen ervan is zonder goede Access kennis een lichte ramp, en daar moet je dan ook eigenlijk niet aan beginnen. Tenzij je de Access cursus hebt gevolgd natuurlijk :)

Wanneer je de relaties maakt zoals noordenwind, wat volgens mij niet anders kan met een bestelling of verkoop database, vraagt access om een veld wat hij nodig heeft uit een gerelateerde tabel.
Access geeft dan een foutmelding.
Is dit dan te omzeilen?

Zie ik iets over het hoofd dan?

Laatst bewerkt:
Relaties staan los van verplichte velden; met een relatie geef je alleen aan dat een veldwaarde die je in Tabel2 invult moet bestaan in Tabel1 als er Referentiële integriteit is op dat veld. Laat je een veld leeg, dan is er geen conflict en moet je het record gewoon aan kunnen maken. Mits het veld niet verplicht is, en dat controleer je in de Ontwerpweergave van je tabel.

Ik had inderdaad een veld ingesteld staan met waarde 0, deze veranderd nu geeft hij de melding niet meer.

Dank voor reactie!

Erg knap dat u zo bekend bent met access!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan