asus a6000u voeding probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvw000

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2011
Hallo ik ben nieuw hier dus ik weet niet of mijn vraag hier goed staat??

ik bezit een asus a6000u. met het volgende probleem,,
als ik mijn laptop opstart met mijn accu is er geen probleem

maar zodra ik mijn voeding aansluit slaat hij gewoon uit. hij laad de batt gewoon door -
maar ik kan hem niet opstarten met de adapter, heb al een andere adapter geprobeerd
is gewoon het zelfde

wie o wie kan mij helpen

mvg..jvw

Hoe oud is de laptop?
Asus heeft 2 jaar garantie!

De accu zal je toch ook op moeten laden.

Het zou in de Adapter kunnen zitten. Stuk / gevallen?
Die zijn wel vervangbaar.
Zie; http://www.replacedirect.nl/apparaat/55623/d000053159-asus-a6000u.html

Of anders in het moederbord.

Ga eens met je laptop naar je pc-winkel en leg het voor.
Daar kan je wellicht een nieuwe oplader testen voordat je deze koopt.

Laatst bewerkt:
zo te zien is het niet een van de nieuwste computers meer.

wat gebeurd er als je de computer uitzet> accu er uit > stroom er op. en dan kijken of hij aan gaat.

suc6

Mvg, Donovan

@Dono:

zonder accu slaat hij aan. maar binnen max 5sec slaat hij uit
maar hij laad mijn batterij wel op als ik hem erin klik,,

@Aptje

aan de adapter ligt het niet want dat is een nieuwe,, hij wilt gewoon niet draaien met een adapter

Laatst bewerkt door een moderator:
heb ik geheel uit elkaar en is goed schoon
net even nagezien, adapter aangesloten bij de batt komt gewoon 19volt
dus hij laait de batt gewoon door

Je hebt dus al een nieuwe oplader.
Uit Asus Store:
De juiste adapter kiezen.
Het vermogen (in Amp.of Watt) mag niet lager liggen dan dit van uw originele adapter.
Hogere waarden zijn onschadelijk voor uw Asus en zorgen er voor dat de adapter koeler blijft en zeker niet overbelast wordt.

je hebt over Volt, maar Watt?

output: 19v 3.42a 65w

Je hebt een nieiuwe oplader.
Wat is er met de vorige gebeurd?

Ik zou me kunnen indenken dat ingeval van bijv. overhitting of kortsluiting er schade aan het moederbord is toegebracht.

toen ik deze laptop nieuw kocht heb ik er gelijk een reserve adapter bij gekocht.voor het geval dat. maar nooit gebruikt dus komt nu goed uit.
wat betreft die andere adapter, ook niks mis mee, als ik ze beide door meet is er geen verschil in waardes

Feit is dat het niet werkt zoals het moet.
Dus wees op calamiteit voorbereid en zor dat je een backup hebt, voordat er misschien meer functies uitvallen.

Ik kan je echter niet verder helpen. Misschien anderen?
Je zal zo door moeten gaan.
Gelukkig wordt de batterij nog wel steeds opgeladen, maar ook dat kan ineens over zijn.

Aangezien het in 2 originele adapters het geval is, zal de oorzaak zoals hierboven ook al geopperd in het mb zitten.

ik ben ook bang dat het de mobo is. mischien heeft iemand anders nog raad,,,
maar toch bedankt

Hallo

net even nagezien, adapter aangesloten bij de batt komt gewoon 19volt

Zo goed als zeker een defekt (kortgesloten) laadcircuit op het motherboard.

19V op een l.i.o.n. batterij is dodelijk.

Deze laptop bezit een 8 cell battery die parrallel zijn geschakeld.

Komt dus neer op 4 cellen.

De maximum spanning op 1 enkele cel is/mag 4.20 V zijn. (x 4 ---> 16.8V !!!)

Met uw 19V zit je hier dus ruim boven.

Of je hebt ergens een meetfout begaan , dewelke ik van hier niet kan beoordelen.

Peter

Laatst bewerkt:
ik heb net nog een keer gemeten, de volgende waardes: 3,7v/3,2v/2,2v/0,8/2x 16,7v/2x 0v.
mocht het zo zijn dat het laadcircuit op het motherboard een kapot is waar moet ik dan zoeken,, ik hou wel van een uitdaging

Hallo

Een laptop op dit defekten niveau laten controleren door iemand die je niet kent , is niet evident.

Bepaalde dingen die ik evident/logisch vindt , heb jij misschien nog nooit van gehoort.

ik weet ook niet hoeveel ervaring je in dat alles bezit en over welke meettoestellen je bezit.

Desondanks een poging :

Uw laatste metingen zijn al heel iets anders dan je eerder vermelde.

Uw 2 x 16.7V (zijn waarschijnlij parrallel geschakeld om genoeg vermogen te kunnen leveren via de relatief kleine kontatpunten) komt heel dichtbij de theoretische maximum voor een 4 cells lion battery , en kan dus kloppen.

Je vermeld dat de laptop de batterij oplaad.

Laad deze die wel korrekt op ???

Controleer dus visueel (indicatielampje) of de laptop deze effektief oplaad , en .... of deze de laadcyclus onderbreekt als de batterij vol is.

Bedoeling is om een snelle controle te hebben of het complete laadcircuit nog in orde is ("praat" de laptop nog met de batterij en omgekeerd)

Zeker ben ik het niet , maar ik vermoed dat er een zekering (s.m.d.) defekt is op het motherboard.

Zekeringen worden op motherboards meestal aangeduid met (PF) protection fuse.

De laptop schakeld om tussen batterij/netvoeding als deze de netadaptor (of de spanning van deze detecteerd)

Indien je begint te meten op dit motherboard , let op om geen sluitingen te veroorzaken.

De metalen chassisdelen v/d connectoren (b.v.b.) u.s.b. poort zijn meestal de gemeenschappelijk GND .

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Peter

Laatst bewerkt:
ik heb ook al een paar keer geprobeerd de accu te calibreren,
maar ook zonder sucses computer vraagt dan om de adapter, adapter erin computer uit

ik pak morgen mijn meter erbij en ik ga aan de slag met de hits die u mij geven hebt,,

ik laat het wel weten

ik heb ook al een paar keer geprobeerd de accu te calibreren,
maar ook zonder sucses computer vraagt dan om de adapter, adapter erin computer uit

ik pak morgen mijn meter erbij en ik ga aan de slag met de hits die u mij geven hebt,,

ik laat het wel weten

ik geef het op mobo ligt in de vuilnisbak

MAG VAN MIJN OP SLOT,,,,,,

BEDANKT VOOR DE HULP MENSEN,,MVG,,JVW

Je mag hem zelf als opgelost zetten in je eerste posting.

Spijtig om te horen dat niet gelukt is.
Succes verders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan