Asus M2N32-SLI De Luxe en toen kwam de stressss

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tofo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tofo

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2013
Help Help

Ik weet het even niet meer.
Ik heb een week geleden een tweedehands moederbord gekocht, en toen had ik wat te doen.
Het is een Asus M2N32-SLI De Luxe.
En daar voor had ik een videokaart aangeschaft ook een Asus type 210 Silent 1GB
De rest wilde ik gaan gebruiken van mijn oude PC, daar mijn budget even niet veel toe laat.
Voor dat die Asus in huis was heb ik dus de oude Pc kast ATX leeg gemaakt.
Dan kan ik meteen aan de slag als die binnen komt.
Zo was het ook gegaan dus, afgelopen zaterdag een week geleden ging de bel en daar was mijn pakje.
Aan de gang.
Moederbord in de kast gebouwd en de voeding er in een 550 watt van Recom-Pe 550 Plus.
Die had ik ook al gekocht, omdat ik op het net gelezen had dat een sterke voeding wel nodig zou zijn.
De beschrijving van het moederbord had ik ook van het net gepakt, om zo al me stekkertjes op de goede plek te krijgen. Ook de oude beschrijving van me oude moederbord had ik voor de dag gehaald om zo alles goed te kunnen vergelijken.
Zo alles zit er in, cd speler en harde schijf videokaart.
O ja 4 Gb aan geheugen zat er al op dus laat maar komen die Bios.
Voor ik alles aan zetten heb ik wel eerst de bios gereset, even de jumper omgezet even wachten en weer terug.
Stroom er op en kom maar op.
Niets dus helemaal niets, zelfs niet iets in mijn scherm.
Wat bios niets bios.
Heb ik weer dacht ik, en nu. Alles maar eens goed na lopen.
Om en lang verhaal kort te maken. Ik zie het dus niet. Wat doe ik fout.

Ik weer met andere pc het net op, zoeken na mensen die het zelfde moederbord in hun pc hebben of hebben gehad.
Zo daar lees ik ergens dat iemand een Gerforce 8600 GT in zijn pc heeft.
Nu zou die videokaart die ik nieuw gekocht heb niet lopen op dat moederbord, dus ik zoeken op marktplaats en zie het toeval in Groningen iemand met zo een kaart. Ik gekocht dus en duimen.
Maar ook niet never niets.

Ik weet het niet meer ik ben zeker de weg kwijt en vraag HULP

Moederbord weer uit de kast gehaald afgelopen weekeind, oude er weer in. Die draait weer als een zonnetje. Dus ik kan het wel.
Zeg maar nieuw moederbord. Heeft spanning diode op moederbord brand en de fan draait ook de fan op die 8600. Maar beeld krijg ik niet, geen bios geen fouten in beeld niets.
Ik heb nu moederbord op de plank liggen enkel videokaart in in en voeding er op, en een stekkertje er aan voor opstarten de rest even weg gelaten dan zou ik toch beeld moeten krijgen.

Helpppppppp meeeeee Groetjes Tom

Hi Tom,

Wat ik mis in je verhaal is de processor. Het Asus mobo dat je gekocht hebt heeft een AM2 socket (AMD dus) maar je hebt het niet over "processor overgezet". Zat er nog een processop op? Is je oude processor het zelfde type (AM2)?
Gezien je ombouw verhaal zou het appeltje-eitje moeten zijn maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar.
Een processor overzetten - met nieuwe koelpasta - en daar een koelblok met de juiste voet op monteren is bijna het meeste werk, en dat doe je voordat je je mobo in de kast bouwt. Gek genoeg lees ik daar juist niets over?

En wat ik vreemd vind is dat je het BIOS hebt gereset. Warom? Je weet niet of hij het wel deed, of?

Je zegt: "Ik heb nu moederbord op de plank liggen enkel videokaart in in en voeding er op, en een stekkertje er aan voor opstarten de rest even weg gelaten dan zou ik toch beeld moeten krijgen."

Nee dat hoeft niet persé. Alleen een mobo, (geheugen), videokaart en processor geeft wel een grotere kans op beeld.
Enne.. heb je je nieuwe videokaart ook geprobeerd in je oude computer, om zeker te zijn dat die wel werkt zoals het hoort?

Dus graag ff checken, ben benieuwd... :)

Laatst bewerkt:
Hallo Solaris.
Eerst dank je voor je berichtje en daar nu iets over.
Processor zat ook al op moederbord, dus daar ben ik niet aangekomen.
Help me maar ik heb echt wel zin in dat appeltje-eitje.
Over dat op de plank liggen even dit. Modo en 4 GB geheugen en videokaart en even uit de kast geleend de stekker van FF kijken Power SW.
Dat zou toch beeld moeten kunnen geven, in iedergeval net genoeg om te zien dat de videokaart bestaat. Dat daarna de bios niet fijn zal zijn zo zal dat even zijn daar kan ik iets mee.
En even de kaart in mijn oude pc doen dat zal niet gaan is AGP (stenen tijdperk dus maar wel goed LANGZAAM daarom wil ik iets anders.)
Ja wat zou het kunnen zijn, ben er beetje moe van. En me centen worden steeds minder, moet eigenlijk nog een kast kopen. Hoef ik niet die oude weer eens te slopen.

Groet Tom

Heb je ook gekeken hoeveel watt aan power supply er nodig is?
De power supply die u nu gebruikt levert op papier 550 watt, maar in de praktijk haalt ie dat volgens mij niet.

Verder zou ik nog eens heel goed kijken of de jumper na reset van de bios wel goed is terug gezet. Overigens ben ik het geheel eens met Solaris: waarom een BIOS reset? Altijd eerst kijken of het geheel het doet en nooit iets aan de BIOS veranderen als het niet nodig is.

Tenslotte kan het de CPU zijn. Al geprobeerd die in het werkende mobo te stoppen (als dat kan natuurlijk) om te zien of ie het daar goed doet?

Indien je alleen opstart met CPU, systeemspeaker en voeding krijg je dan biosbeeps?

Ok Tom, als je een ouder mobo koopt loop je altijd de kans dat je een niet-werkend exemplaar ontvangt...
Via google zag ik dat het in 2006 op de markt is gezet. Neemt niet weg dat het gewoon zou moeten werken.
Het zelfde geldt voor je videokaart. Als je iets nieuw koopt kun je altijd naar de winkel terug, maar nu?
Dus; weet je redelijk zeker dat mobo en videokaart werken dan moet de combi ook gewoon kunnen starten.
Dat gaat bij jou niet op, dus moet je de fout zien te vinden met behulp van anderen want misschien kun je zo testen of mobo of graka alleen wel werken.
Als een mobo opstart (en de graka dus ook) staat de grafische mode op vga - de standaard resolutie voor het logo en pas als dat geweest is laadt de pc de videosettings voor de resoluties die nog meer ondersteund worden (als bv 1024x768, 1280x1024 en hoger).
Dit betekent dat voordat de grafische drivers geladen zijn, de door het bios ondersteunde (vga) resolutie zondermeer zou moeten werken.
Anders zie je je bios meldingen niet. En dat gebeurt als je graka stuk is, niet door de hardware van het mobo ondersteund wordt of als er niet voldiende spanning aanwezig is om je kaart van energie te voorzien. Jouw kaart zou aan de bus voldooende moeten hebben (75W max).

Daarom eerst checken of je graka werkt zoals het hoort, misschien heeft een van je vrienden een pc waar je dat in kunt testen?
(testen is simpel: oude kaart er uit, nieuwe er in en starten. Zie je bios meldingen is de kaart ok en kan alles weer teruggezet)

Het mobo testen is een ander verhaal. Eerst de graka maar.
En kijk eens in het manual van het mobo hoe je in de bios komt (DEL, F2 of een andere toets ingedrukt houden bij het starten?).

Srpchulp Hallo ik heb net even gekeken 534 watt geeft die min dus. En waarom ik bios heb gereset is eigenlijk het idee van de gene waar ik hem van overgenomen heb. Dus heb ik dat maar gedaan. En is het niet zo dat die dan net als mijn andere pc bios in zijn standart bios moet terug komen.
In een ander modo is geen optie die heb ik dus niet waar die in zou kunnen passen.

Ook hallo Lange Pier. ik heb net een kaal moedebord gemaakt geheugen er uit videokaart er uit systeemspeaker geleend uit mijn kast (waar me oude pc in zit) en voor de zekerheid een andere jumper even op me clrtc gezet wie weet maakt die ander geen kontakt PFFFF. Maar niks geen biosbeeps net zo stil alles.
En die waar ik hem van gekocht heb had windows 8 er op draaien zei hij. Ik snap er echt niet van. wat doe ik verkeerd.

Reseat de CPU voor de zekerheid, heb je wel warmtegeleidende pasta nodig.

Indien je geen biosbeeps krijgt als alleen de CPU, systeemspeaker en voeding met de EATX stekker is gebruikt, die voeding nog eventueel omwisselen om zeker te weten, is toch het mobo de boosdoener.

Solaris bedank voor uitzoeken van mijn modo, en over me videokaart de een is nieuw afgelopen week gekocht bij mycom (die zal ik er maar bij laten denk ik) en ik mag er van uit gaan dat die inorde is toch gebeurd niet echt vaak dat iets nieuws het niet doet toch. En dan 2 stuks niet goed is helmaal kan .... op 100.
En zo als je schrijf over vga en zo ja zo had ik het eigenlijk ook bedacht, daarom heb ik gisteren een videokaart bij gekocht waar ik op het net gelezen had dat iemand die ook in zijn m2n had zitten dus die moet het altijd doen. Maar ja niets van alles dus. Vraagje over die DEL en zo, (zal ik even uitzoeken hoor) is het niet zo net als mijn andere pc dat je eerst in vga op je scherm krijg te zien welke videokaart er in zit en dan als die de bios op wil halen dat je dan op DEL kan drukken om zo in je bios te komen.

Reseat de CPU voor de zekerheid, heb je wel warmtegeleidende pasta nodig.
Dus koeling er af CPU er uit. Dan mag ik even wachten heb niet die pasta in huis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de goede orde.
Ik heb even het mobo aan de kant gelegd daar ik er een beetje moe van ben (lees zat).
Als ik er weer een keer zin aan heb zal ik wel weer eens de stoute schoenen aan trekken en me er weer mee bezig gaan houden, maar nu even niet.
Ik vind eigenlijk van me zelf dat ik ook meer te doen heb, moet je eens zien hoe snel alles wat zwart is grijs aan het worden is.
Dat betekend dus Tom ga eens je huis houden doen. Ja ik zal aan de gang gaan en de boel eens aan kant brengen.
Ieder die mij over mijn probleem heeft doen denken wil ik bij deze bedanken dat vond ik zeer fijn mag ik wel zeggen.
En ik zal zeker het weer oppakken.

Groet Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan