Asus-P4B wil niet stand-by!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Borstlap

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Al vanaf toen-ie nieuw was (1,5 jaar geleden) wil de (dure Mycom-) pc van mijn vriendin niet stand-by gaan.

Ik wil nog een laatste wanhopige poging doen met hulp van Helpmij!

Het bord heeft de laatste Bios-versie.
Er is nu alleen een geluidskaart (SBlive) aangesloten.
Bijna geen software.
In apparaatbeheer geen uitroeptekens.

Windows zet hem stand-by, het beeldscherm reageert, maar het moederbord niet.

Heeft iemand een idee?

Dick

P.S. In slaapstand wil-ie wel!!

Laatst bewerkt:
Heb je de energie-instellingen wel goed gezet? Stand-by houdt niet veel meer in dan de monitor uitschakelen.

Staat APM aan bij de energie-instellingen en in je BIOS, is ACPI etc inschakeld...

Stand-by houdt niet veel meer in dan de monitor uitschakelen.

O ja?
Bij alle pc's die ik heb gehad gingen in stand-by de ventilatoren ook uit of langzamer draaien.

Alles staat goed ingesteld (anders zou de functie er niet zijn en zou de monitor niet styand-by gaan).

Het zal wel een raar hardware probleem zijn, waarmee ik naar de leverancier moet...

Dat is niet bij elk moederbord zo, en enkel het toerental van de fans verlagen bovenop het uitschakelen van de monitor vind ik nu niet echt een groot verschil ;)

Heb je de puntjes die ik aangaf eens overlopen?

Als we het over lawaai hebben vind ik het heel belangrijk dat die ventilatoren hun mond houden.

Die puntjes om door te lopen... ik zei al, alles staat goed anders zou de optie er niet zijn en zou-ie niet in de slaapstand willen.

Welke Windows?

"Windows zet hem stand-by, het beeldscherm reageert, maar het moederbord niet".

Wat bedoel je hier met het moederbord? Wat moet het moederbord doen?

Groetjes,
Bennie

Welke Windows? WindowsXP.

Op mijn eigen pc -ook XP, ook een Asusmoederbord, maar wel een ander- gaat in de standby-modus de ventilator van de processor -denk ik- uit. Althans, hij wordt vrijwel stil!

Weinig fans gaan uit in stand-bymodus. Ik denk dat het verschil in geluid eerder te wijten is aan je harde schijf/schijven die uitschakeld worden.

Welk moederbord heb je zelf dan?

P3B-F

Het uitschakelen van een harde schijf heeft niets met geluidsvermindering te maken!

Als schijf en monitor worden uitgeschakeld via energiebeheer, hoeveel geluid is er dan nog? Wat zegt MyCom er trouwens zélf over?

Groetjes,
Bennie

Al het geluid (lawaai!) is er nog, er verdwijnt niets.

Mycom moet hem zien.

Geplaatst door Dick Borstlap

Het uitschakelen van een harde schijf heeft niets met geluidsvermindering te maken!
Een harde schijf maakt wel degelijk redelijk veel geluid, ongeveer 32 dB bij normale operatie, 35 dB bij het zoeken (3 dB extra = verdubbeling van het geluidsniveau).

O ja?
Bij alle pc's die ik heb gehad gingen in stand-by de ventilatoren ook uit of langzamer draaien.
bij mij kun je in Bios instellen wat er moet gebeuren als hij in stand-by gaat. (fans/hd/beeldscherm uit)

Geplaatst door Steve

Een harde schijf maakt wel degelijk redelijk veel geluid, ongeveer 32 dB bij normale operatie, 35 dB bij het zoeken (3 dB extra = verdubbeling van het geluidsniveau).

Hoor eens, als ik de harde schijf in energiebeheer laat uitschakelen, is er geen enkel verschil in geluid.
Trouwens, als er geen schijfactiviteit is, wat zou je dan helemaal horen van de schijf? Niets lijkt mij.
Dus wat je hoort zijn de fans, vooral die van de processor.

Trouwens, als er geen schijfactiviteit is, wat zou je dan helemaal horen van de schijf? Niets lijkt mij.
Dus wat je hoort zijn de fans, vooral die van de
Je vergeet dat elke recente schijf draait aan 7200 toeren per minuut, veel schijven maken dan ook redelijk veel herrie, er zijn natuurlijk ook stillere schijven (en jij lijkt er zo eentje te hebben, tenzij je fans natuurlijk zó luid zijn dat ze boven je HDD uitsteken). Overigens is het meestal de fan in de voeding die het meeste geluid maakt. Maar nu dwalen we zwaar af.

Overigens is het meestal de fan in de voeding die het meeste geluid maakt.

Ik ben het niet met je eens.
Voor voedingen kun je heel stille fans kopen (Pabst).
Voor (snelle) processoren kan dat niet, die gieren als de pest. En deze fan moet stil worden in de standby-modus.

Ik ben het niet met je eens.
Voor voedingen kun je heel stille fans kopen (Pabst).
Voor (snelle) processoren kan dat niet, die gieren als de pest. En deze fan moet stil worden in de standby-modus.
Tuurlijk kan dat, niets belet je om een andere fan op de heatsink van je CPU te zetten. En dat gaat zeker niet gepaard met een slechte koelprestatie, zolang je heatsink maar goed is. En ik had het dus voor alle duidelijkheid over kant-en-klare voedingen, net zoals jij het had over kant-en-klare processorkoelers :)

Om stille fans te hebben hoef je trouwens geen dure Papst'en oid te kopen: gewoon de huidige fan op 7 of 5V laten lopen. Het verschil tussen véél en een béétje airflow is verbazingwekkend klein.

gewoon de huidige fan op 7 of 5V laten lopen.

5V is nieuw voor mij. Mijn voeding loopt inderdaad op 7V en dat scheelt een stuk.
(Maar dat staat los van de standby-kwestie.)

Maar vertel mij alsjeblieft: wat is een stille fan voor een PIV processor.

(Volgens Mycom was degene die er nu in zit ook stil. Nu zit er een Thermaltake P4 Willamette in. Stil? Ho maar!)

Draai gewoon de huidige fan op 7 of 5V, dan hoef je geen nieuwe (dure) fan te kopen.

Maar nu gaan we echt zwaar offtopic :)

Offtopic, maar men wil de pc standby kunnen zetten vanwege het lawaai, en we hebben het over lawaai, dus...

Ik verkeer in de veronderstelling dat alleen de voedingsfan op 7 (of 5) V gezet wordt. Wordt de fan van de processor dan ook op 7 of 5V gezet?

Zijn er adaptertjes voor die omzetting te koop? In deze pc zijn die draden nogal moeilijk benaderbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan