Asus P5B-VM vermoedelijk moederboard problemen, want start in een blokjes beeld op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Miauw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Miauw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 okt 2003
De PC van mijn vader doet sinds kort raar, want deze wil niet meer normaal opstarten. Een originele Windows 7 wil aan een aantal herstelpogingen niet meer opstarten, zelfs de veilige modes doet raar. De complete harde schijf is leeg gehaald, maar windows 7 wil er niet meer op.

Mijn vermoede is dat het bij de Bios ligt, dat deze beschadigd is omdat het beeld met blokjes en niet netjes opstart vanaf het moederboard. Ik heb geprobeerd deze van de originele CD-Rom die bij het moederboard hoort opnieuw van het bios programma te voorzien, maar deze zegt dat er een nieuwere versie is en wil de originele en vermoedelijk verouderde CD-Rom niet.

Het betreft hier het volgende moederboard:

Asus P5B-VM

Weet iemand wat het nieuwste programma wat bij de bios van dit moederboard hoort te vinden?

Ik zit met mijn handen in het haar, want we hebben hier van alles geprobeerd.

Mijn vermoede is dat het aan het programma van het moederboard ligt, maar klopt dat ook?

Ik denk eerder een beetje aan een defecte videokaart (of defect geheugen) Eerst even een vraagje voordat we verdergaan:
als je de stroom eraf hebt en je zet de machine aan, druk dan eens achter elkaar op de esc, F1 en Del toets toets en herhaal dit eens een paar keer.
Start de machine nu met het bios?

Voor eventuele verdere troubleshooting : heeft de machine nog een ouderwetse floppydrive?
Hoeveel reepjes geheugen zitten er in de machine?

Laatst bewerkt:
Stap eerst af van het idee dat het aan de bios ligt.

Maak je gebruik van de interne videokaart of van een PCI-e insteekkaart?

Inderdaad even de videokaart en het geheugen testen. Tevens kan het ook zijn dat je moederbord kapot is, staan er een aantal condensatoren bol zoals bij dit plaatje:
cap2.JPG

Het is het moederboard of beter gezegd, de computer van mijn vader.

Ik ben daar op dit moment niet, dus dat kan ik pas later controleren met een laptop ernaast, dat zal volgende week worden, mogelijk maandag avond of later.

Wat mij wel opgevallen is, is dat de problemen zijn ontstaan sinds er een USB-stick raar deed, maar dat kan toeval zijn.

De PC is ondanks dat het weinig gebruikt wordt / werd, toen toch aangeschaft voor het geval dat er toch ergens een belangrijke diskette op zou duiken, want dat zijn de kosten niet.

Edit:

Mijn excuus dat ik niet eerder kan reageren, want ik ben al bijna een maand met een actie voor een goed doel bezig dat maandag op 20 uur afloopt.

Ik dacht dat het iets simpels zou zijn, maar als ik zo de vragen lees, dan moet ik er toch even goed voor gaan zitten.

De Bios wil in 1 op de 100 gevallen goed opstarten, windows 7 leek het dan ook goed te doen, maar brak bij bijna het einde van het opstarten af.

Ik kom hier dus op terug, want weg doen is even geen optie.

Laatst bewerkt:
Helder,
- diskdrive ja / nee ? (uit je opmerking over een 'belangrijke diskette' kan ik niet echt afleiden of er nu wel of niet een floppydrive in de machine zit.)
- aantal geheugenbankjes?
Als het bios corrupt zou zijn geraakt, dan acht ik de kans dat er beeld zou zijn (al dan niet met blokjes) érg klein. Bij een defecte onboard video(kaart)chip is die kans wat groter, maar ik zet mijn 'geld' vooralsnog in op een defecte video(kaart)chip of geheugen. In geval van een videochip zou het einde oefening kúnnen zijn van het moederbord (omdat die chip 'vast' zit op het moederbord, maar aan de andere kant hoeft het niet persé einde oefening te zijn, als de pc naast de onboard videochip ook de mogelijkheid heeft van een losse videokaart.

Enfin, we gaan het horen / lezen.

Laatst bewerkt:
Hier kan ik nog even snel op reageren:

Diskdrive is aanwezig.

Hoewel het moederboard een eigen videokaart heeft, wordt er gebruik gemaakt van een aparte videokaart om het geheugen niet te delen, ik meen dat de videokaart 512 MB is, maar weet dat hier vandaan niet zeker.

Het aantal bankjes is 4 waarvan 3 met 1 GB per stuk bezet, dus bij elkaar 3 GB aan geheugen en nog 1 bankje vrij.

Laatst bewerkt:
Dan wordt het érg interessant / kán het interessant worden...............
Als de machine open ligt dan zou je de videokaart er eens uit kunnen halen.
Of nu wel of niet de onboardkaart geselecteerd is in het bios, maakt dan niet veel uit, want zonder de 'on' switch in het bios op de videochip geeft de machine een foutmelding en komt het bios (vermoedelijk) automatisch naar 'voren'. Als dan de videokaart het probleem zou zijn en je schakelt in het bios de onboardkaart in, dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Daarna een nieuwe kaart plaatsen is dan de 'luxe' oplossing.

Ben je iets minder handig met het inwendige van de pc, dan hoeft de losse kaart er niet eens uit om het e.e.a. te testen. Start de machine op zoals in bericht 1 van mij is geadviseerd en zoek de videokaartinstellingen op en schakel de losse uit en de onboard in.

Uiteraard alles gebaseerd op de veronderstelling dat de videokaart / chip het probleem is.

Laatst bewerkt:
Ik draai me hand er niet voor om, heb wel soms hulp nodig, maar zoals eerder geschreven, ik kan er nu helaas niet bij.

OK, we gaan het lezen. Succes!

Is het de kaart niet, dan een test met het geheugen:
eerst 1x1 gig eruit en dan proberen, etc. etc.

Laatst bewerkt:
Stap eerst af van het idee dat het aan de bios ligt.

Maak je gebruik van de interne videokaart of van een PCI-e insteekkaart?

Waarom je niet een antwoord gaf op de vraag ontgaat mij en waarom een geheugentest als blijkt dat de ram op de insteekkaart het heeft begeven.

Dat beloof ik, maar ik heb even de tijd nodig.
Waarom je niet een antwoord gaf op de vraag ontgaat mij en waarom een geheugentest als blijkt dat de ram op de insteekkaart het heeft begeven.
Ik vermoed dat jij posting 7 van 12.02 niet of niet goed hebt gelezen :

Hier kan ik nog even snel op reageren:

Diskdrive is aanwezig.

Hoewel het moederboard een eigen videokaart heeft, wordt er gebruik gemaakt van een aparte videokaart om het geheugen niet te delen, ik meen dat de videokaart 512 MB is, maar weet dat hier vandaan niet zeker.

Het aantal bankjes is 4 waarvan 3 met 1 GB per stuk bezet, dus bij elkaar 3 GB aan geheugen en nog 1 bankje vrij.

Laatst bewerkt:
Jij de mijne niet dan, schreef "gaf", reply 7 was geen antwoord op mijn vraag, overigens.
Zo wordt het een erg lang topic als iedereen langs elkaar loopt te ......

Valt wel mee denk ik (dat langs elkaar heenlezen). Het blijft een forum met getypte berichtjes (ipv een gesprek waarin je snel een onduidelijkheidje kunt ophelderen met een vraag) en getypte berichten zijn soms misschien net even minder helder dan iemand verwacht of interpreteert. We gaan in de loop van de week wel lezen wat er wel of niet aan de hand is.

Laatst bewerkt:
Met het verwijderen van de videokaart was het meteen raak.

De Videokaart is de volgende:

ASUS
EN7600GSSILENT/HTD/512M/A
72C0A1393651

Ik weet niet of deze nog aan de praat te krijgen is, maar anders moet een vergelijkbare niet te dure vervanger gaan komen, iemand een suggestie welke dat moet zijn, want deze is 5 a 6 jaar oud?

Windows staat er op dit moment niet goed op de PC, maar moet opnieuw geïnstalleerd worden, dan weet ik het zeker.

Het rare opstarten van het beginbeeld van het moeder-board is weg, dus geen blokjes meer.

Windows gaat mijn vader zelf er opnieuw opzetten, want ik heb het veel te druk, wel adviseerde ik hem 1 GB DDR2 module er bij te zetten, want de meeste van dit soort computers draaien op 4 GB.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Mooi dat de oorzaak zo snel gevonden is.
Wat de videokaart betreft :
kijk hier : http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html
en scroll in het linkerrijtje (Nvidia based kaarten) naar beneden tot je de kaart vindt (ongeveer 13e witrij van boven). Dat duurt even want de kaart is idd. verouderd en door vele andere kaarten opgevolgd (alles wat er boven staat)
Het grappige van dit linkje is dat het een z.g. hierarchie lijst betreft van videokaarten, waarin de kaarten bovenin het beste en de kaarten onderin het slechtste presteren.
Op een horizontale lijn staat de vergelijkbare kaarten, gebaseerd op de AMD (Voorheen : Ati Raedon) chip. Je kan dus op een horziontale lijn vergelijkbaar presterende kaarten vinden van beide fabrikanten.

Als je een kaartje direct boven de 7600GS ziet en gaat zoeken in winkels (heb ik niet gedaan want dan kun je prima zelf... ;) ) dan vermoed ik dat het lastig wordt om nog een nieuwe kaart te vinden uit die tijd.

Laatst bewerkt:
Jawel, ik heb meteen gezocht, maar die kaart is al zo'n 6 jaar oud, dus een leuke vervanger zou fijn zijn. Ik weet even nog niet welke, maar ik heb eerder videokaarten gezocht die vergelijkbaar via Google naar voren kwamen. De oude kaart is 512mb, de 2 vervangers die ik tegen kwam zijn beide 1gb met fan i.p.v. koelelement, als het maar weinig lawaai maakt. Prijzen kwam ik tussen de 45 en 60 euro ongeveer uit, maar ik zal straks je link doornemen, want ik ben net thuis en moet alweer weg.

Vanzelfsprekend vergeet je niet om de aansluiting in de gaten te houden : PCI-E / AGP ?

Ik weet niet wat het verschil tussen een PCI-E en een AGP kaart is, kan je dat mij uitleggen?

Ik heb de twee vervangende kaarten bij een Nederlands goed bekende computerwinkel gezien, dus daar zal ik of mijn vader ook om advies vragen. Echter zou ik het advies van jou en anderen graag meenemen in het besluit, want meerderen weten meer dan één, of twee in dit geval. Het verschil is dat mijn vader wel met de software durft om te gaan (installeren), maar niet aan de hardware durft te komen, wat best begrijpelijk is als je daar geen kaas van gegeten hebt.

Ik zoek voor mijn vader een goede, maar wel redelijk goedkope oplossing, want het beestje is al 6 jaar oud, wat in de computerwereld bejaard heet, maar voldoende voor de gebruiker is.

Hij is zo blij als een vis of zoiets, maar nu naast een goede, vergelijkbare, niet te dure videokaart, heb ik hem al op een extra GB reepje gewezen. De computer is een dualcore en is met Windows AstalaVista (een originele) ter wereld gekomen, maar hij is al snel door een nieuwe laptop enige tijd geleden met de computer overgestapt naar Windows 7. Doordat er maar 1 reepje van 1GB in zat, inmiddels al een tijdje 3 x 1GB, heb ik hem op het laatste laatste lege bankje gewezen waar nog 1GB DDR2 geheugen bij kan, dan is het wel zo compleet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan