Beste allemaal,
Al jaren staat hier trouw een TARGA pc te draaien.
De temperatuursensoren lijken het nooit goed te doen, en bovendien lijkt het ook onmogelijk om de verschillende ventilatortoerentallen in te stellen. Al met al leek het mij tijd voor een BIOS update.
Het vaststellen van het moederbordtype:
Op het moederbord zelf staat P5GD1. Deze conclusie wordt ondersteund door:
- Everest ultimate
- ASUSupdate
- Automatische detectie van moederbord bij asus support.
De versie zou 1003.004 zijn, chipset l915, datum 10/5/2004. Bios type AMI. Bios size 512K.
Het upgraden
Ik heb dit allereerst via de asus tool gedaan, genaamd ASUSUpdate.
Nadat ik een backup heb gemaakt, en de nieuwste versie van BIOS (P5GD114.rom) gebruikte om te updaten kreeg ik de volgende melding:
"The model of the BIOS image doesn't match the BIOS ROM currently present. Press [EXIT] button to exit."
Het informatieblokje zegt:
BIOS ROM Information
ROM Type: SST 49LF004AFWH
Model P5GD1
Version 1003.004
Date 10/05/2004 10:25:53
BIOS Image information
File name P5GD114.ROM
Model P5GD1
Version 1014.001
Date 10/13/2005 11:26:44.
Dat lijkt dus niet te lukken. Vervolgens heb ik het geprobeert met versie 107, ook zonder succes.
De volgende stap was proberen via AFUDOS.
Ik heb AFUDOS op een geformatteerde USB stick geplaatst, samen met de nieuwe ROM file.
Ik kom met behulp van de cd in de DOS omgeving. In de D partitie staan de bestanden.(via dir gecheckt, bevat afudos en P5GD114.ROM)
Het volgende commando heb ik ingevoerd "afudos /ip5gd114.rom".
Vervolgens krijg ik de melding "ROM file romid is not compatible" etc.
Ook dit lijkt een dood spoor. Bovendien heb ik het ook hier met oudere versies geprobeert.
Op het forum werd al eens geschreven over deze laatste foutmelding. Hier betrof het iemand die simpelweg de verkeerde versie van zijn moederbord had gebruikt.
Aangezien ik er toch vrij zeker van ben dat het de P5GD1 is, en niet de xx-VM of xx-PRO, snap ik er nu niks meer van.
Ik ben al dagen bezig, en nu kom ik nog niet verder.
De biosinstellingen zijn van tevoren op default gezet.
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn bios t�ch kan updaten?
De pc is wel een ouder beestje...maar hij doet het nog prima.
EZ-flash schijnt te modern te zijn voor mijn oude moederbord. Bovendien krijg ik de optie op EZ-flash te gebruiken niet te zien in de BIOS omgevingen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!!
Gert
Al jaren staat hier trouw een TARGA pc te draaien.
De temperatuursensoren lijken het nooit goed te doen, en bovendien lijkt het ook onmogelijk om de verschillende ventilatortoerentallen in te stellen. Al met al leek het mij tijd voor een BIOS update.
Het vaststellen van het moederbordtype:
Op het moederbord zelf staat P5GD1. Deze conclusie wordt ondersteund door:
- Everest ultimate
- ASUSupdate
- Automatische detectie van moederbord bij asus support.
De versie zou 1003.004 zijn, chipset l915, datum 10/5/2004. Bios type AMI. Bios size 512K.
Het upgraden
Ik heb dit allereerst via de asus tool gedaan, genaamd ASUSUpdate.
Nadat ik een backup heb gemaakt, en de nieuwste versie van BIOS (P5GD114.rom) gebruikte om te updaten kreeg ik de volgende melding:
"The model of the BIOS image doesn't match the BIOS ROM currently present. Press [EXIT] button to exit."
Het informatieblokje zegt:
BIOS ROM Information
ROM Type: SST 49LF004AFWH
Model P5GD1
Version 1003.004
Date 10/05/2004 10:25:53
BIOS Image information
File name P5GD114.ROM
Model P5GD1
Version 1014.001
Date 10/13/2005 11:26:44.
Dat lijkt dus niet te lukken. Vervolgens heb ik het geprobeert met versie 107, ook zonder succes.
De volgende stap was proberen via AFUDOS.
Ik heb AFUDOS op een geformatteerde USB stick geplaatst, samen met de nieuwe ROM file.
Ik kom met behulp van de cd in de DOS omgeving. In de D partitie staan de bestanden.(via dir gecheckt, bevat afudos en P5GD114.ROM)
Het volgende commando heb ik ingevoerd "afudos /ip5gd114.rom".
Vervolgens krijg ik de melding "ROM file romid is not compatible" etc.
Ook dit lijkt een dood spoor. Bovendien heb ik het ook hier met oudere versies geprobeert.
Op het forum werd al eens geschreven over deze laatste foutmelding. Hier betrof het iemand die simpelweg de verkeerde versie van zijn moederbord had gebruikt.
Aangezien ik er toch vrij zeker van ben dat het de P5GD1 is, en niet de xx-VM of xx-PRO, snap ik er nu niks meer van.
Ik ben al dagen bezig, en nu kom ik nog niet verder.
De biosinstellingen zijn van tevoren op default gezet.
Kan iemand mij helpen hoe ik mijn bios t�ch kan updaten?
De pc is wel een ouder beestje...maar hij doet het nog prima.
EZ-flash schijnt te modern te zijn voor mijn oude moederbord. Bovendien krijg ik de optie op EZ-flash te gebruiken niet te zien in de BIOS omgevingen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!!
Gert