Asus P5Q Turbo loopt vast zonder BSOD of log

Status
Niet open voor verdere reacties.

MwBakker

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2013
Asus P5Q Turbo bevriest, geen BSOD of log -OPGELOST- (?)

Let op, dit probleem dit zich in dit scenario voor bij een verouderde socket 775, maar gezien mijn ervaringen komt dit evengoed bij de nieuwste systemen voor. Let dus goed op drivers, of eventuele zwaktes bij de voltages

Goedendag allemaal,

Ik zit al een flinke tijd vast met toenemende vastlopingen van mijn eigen samengestelde PC. Het vastlopen gebeurt met of zonder stress op de PC en vindt zeer gevarieerd plaats. Tijdens het vastlopen leveren de speakers (of hoofdtelefoon) uit beide audio-uitgangen een monotone zoem. Ik krijg geen BSOD en Event Log geeft geen rapportage.

-Bare boned Windows 7, all possible services are off (example: indexing) + Disabling all possible services on Autorunss
-Disabled Hibernating and ULPS
-Deleted Microsoft Security Centre (HINT: big trouble-causer)
-SFC Scan -no problems-
-CHKDSC -no problems-
-Registry cleaned and defragmentated by Auslogics
-Drive cleaned and defragmentated
-All required updates of all hardware
-PCpit full checks -no problems-
-BIOS = Updated
-Set my HDD to AHCI
-Disabled all unused (or double) hardware
-Disabled and fully removed unrequired windows features
-Disabled unrequired visual styles
-Disabled Page-Filing
-Disabled Ready-Boot
-Prime95 -no problems-
-RAM voltage raised to 1.86 and 835mhz instead of AUTO
-Ran Memtest for 17 hours -no problems-
-Changed memtimers few rotations up
-Disabled Realtek Soundcard in BIOS
-Disabled CE1 support from intel
-Disabeld speedstep
-Changed SATA cables
-Changed temp. paste from processor and cleaned PC
-Updated 'lost' hardware drivers with DriverGenius, and also removed old unused drivers
-Take out 2GB and repositionise the 4GB memory in different slots
-Discovered two ATA channels were not able to start, had to disable them
-Checked disc with CrystalDisk, 'Current Pending Sector Count' occurred.
-Deleted old drivers + disabled non-connected drivers, as following:
____1) eHome Infrared Reciever (USBICR) =not connected=
____2) C-Media USB Headphone set
____3) AMD High Definition Audio Device
____4) Microsoft Usbccid SmartCard Reader (WUDF) =not connected=
-Updated one USB port with INF Chipset driver Update Tool (intel.com/support)
-Raised voltage on Front North Bridge (FNB) to 1.12 (standard 1.10)
-Raised voltage on Front South Bridge (FSB) to 1.20 (standard 1.10)

Ondanks al deze maatregelen heb ik nog steeds geen succes in het traceren van het probleem. Het gekke is dat ik verder geen problemen ervaar, en dat door de bovenstaande maatregelen de PC juist een heel stuk sneller is geworden. Ik kan de nieuwste games zonder lag op 1920x1080 spelen, en het algemene multitasken gaat soepel. Er zit dus gewoon iets wat ineens het hele systeem binnen 1 seconde kan laten vastlopen.

De laatste vier stappen hebben de PC voor een week niet meer laten vastlopen. Ik heb een (?) bij opgelost gezet aangezien ik pas een conclusie trek als dit ding een paar week goed blijft draaien. Ik hoop dat ik anderen van een hoop frustraties kan verhelpen door dit topic te lezen. :thumb:

(excuses dat een deel in het Engels is, ik heb dit origineel in het engels geschreven en sommige termen komen duidelijker in het Engels over)

Bijlagen

• 15ywzvb.jpg
    15ywzvb.jpg
    97 KB · Weergaven: 20
  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Enige wat ik uit de plaatje kan opmerken is het disbled staan van je ide controller.
Dat zou geen problemen moet leveren als je drives op sata zijn aangesloten/functioneren.
Misschien is je voeding niet helemaal jofel.

Ik heb ook aan de voeding gedacht, maar gedurende het bevriezen van het systeem draaien wel alle fans nog. De muis en het toetsenbord reageren niet meer (ook niet bij her-aansluiting) maar mijn telefoon reageert (laadt op) bijvoorbeeld wel weer wanneer ik deze aansluit terwijl de PC dan al een tijdje bevroren is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Misschien even merk voeding melden als het een slecht merk is is het waarschijnlijk de verklaring.

Hoi Modag, dankuwel :thumb:

Het is een Antec EA 500D voeding, staat overigens in het lijstje van specificaties ;).

Hoi,

Sorry even over het hoofd gezien is geen slechte voeding maar ook die kunnen defect niemand met een andere voeding in de buurt?

Op het moment niet nee, helaas.

Maar wanneer de PC bevriest draaien de fannetjes nog wel, en kan ik mijn telefoon nog aan de PC opladen terwijl de PC dan dus bevroren is. Het toetsenbord en de muis krijgen echter geen stroom meer wanneer ik de USB eruit en erin doe terwijl de PC bevroren is. Zijn dit defecte-voeding-symptomen?

Hoi,

Even als moderator je hoeft niet steeds te quoten hoor een quote is om iets te attenderen maar zo is het nog steeds overzichtelijk;)

Je fans en moederbord zijn volgens mijn idee twee verschillende stroom lijnen

Bedankt voor de tip ;)

Klopt, maar omdat alles uit 1 voeding komt ga ik ervan uit dat wanneer deze defect is, en voor bevriezing zorgt, dat vrijwel alle componenten hier problemen aan zullen ondervinden. Stroomsterktes of voltage problemen zorgen dacht ik ook voor uitval van het systeem in zijn geheel, maar ik weet niet hoe die beveiliging is bij Asus. Raar is dus dat de muis en het toetsenbord dus met geen mogelijkheid meer stroom via het bord ontvangen, maar een mobieltje dan weer wel. Het mobieltje sluit ik als test gedurende zijn bevriezing aan op dezelfde poort als de muis of het toetsenbord en krijgt dan dus wel stroom.

Bij de eerstvolgende uitval zal ik eens kijken of mijn mobieltje tijdens de bevriezing de keuzemogelijkheid krijgt tot aansluiting als massaopslag oid om te zien of het contact met de HDD dan nog wel in orde is op het bord. Ook zal ik kijken of bijv. een wifi-antenne ook kan werken gedurende bevriezing.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je kan ook zo kaal mogelijk de pc proberen bv zonder cd-rom 1 reepje geheugen en als je meerdere hd's hebt met 1 hd proberen

Ik heb nog niet met 1 reepje RAM gewerkt, en ook geen andere HDD gebruikt. Dit valt nog te proberen inderdaad.

Bij mijn HDD net wel met CrystalDisk deze melding gekregen: 'Current Pending Sector Count'. Ik heb hier een foto van in mijn eerste post. Kan dit een oorzaak zijn? En wat betreft voeding klinken al deze symptomen misschien als een defecte voeding of is dit uitgesloten?

Het is naar dat ik 0 info krijg van het systeem over fouten, alle checks verlopen goed.

Hoi,

Ik zei geen andere maar als je der twee hebt er op 1 draaien maar we wachten af;)

Indien je in veilige modus geen problemen hebt, uittesten dus, is het een driver probleem.

En je zou die melding weg kunnen krijgen over de harde schijf door deze helemaal leeg te maken en opnieuw in te delen met een volledige format, dien je wel eerst de schijf te clonen naar een andere.
Die melding geeft aan dat er een probleem is met het oppervlakte van/bij sommige sectoren die na die format een bad sector flag krijgen of gewoon weer werken.

Wil jullie trouwens bedanken voor de snelle reacties! :thumb:

Als het een driver probleem is, zal dit lastig te traceren zijn. Ik heb Drivermagician en Drivergenius al geprobeert om te kijken welke drivers eventueel niet in orde zijn. Maar goed, veilige modus heb ik nog niet geprobeerd dus voor de conclusie zal het wel een keer handig zijn.
Stel ik heb deze test veilige modus al gedaan en het blijkt driver-gerelateerd, heeft iemand een tooltje oid waarmee ik dan de rotte appel op kan sporen?

Not, je vertelde zelf al dat je niets kunt vinden in de logboeken erover.

Mijn ervaring is dat bij een echte freeze het geheugen op de grafische kaart vaak te warm wordt, helaas zit er geen sensor op en is dus niet te achterhalen wat die temp is.

Ook de voeding kan het probleem veroorzaken, welk merk en wattage zit er in?

Precies, het is een lock up, een letterlijke freeze zonder BSOD of een logboek registratie. Dit maakt het dus zeer moeilijk het probleem te traceren. Ik weet nu wel na 2 maanden forums doorspitten dat driver-gerelateerde issues ook je PC kunnen laten bevriezen zonder BSOD of enig logboek verslagje.

Grafische kaart is onlangs vervangen omdat het coolertje gesprongen is tijdens de schoonmaak, omdat ook met deze kaart (vorige HD4870) hetzelfde probleem zich voort blijft doen sluit ik GPU uit.

Mijn voeding is een Antec EA 500D met een vermogen van 500 Watt (staat bij eerste topic) bij mijn eerste topic staat ook de lijst met stappen die ik al ondernomen heb.

Laatst bewerkt:
Via msinfo32 zou je de info daar kunnen bekijken.
Over die voeding, dacht dat het gewoon een Antec kast was en zo te lezen de tweede die daar intrapte.:cool:

Maare, vermoedelijk had je ook al de drivers bij de chipsetbakkers zelf opgehaald en geïnstalleerd?
En het probleem had je "vrougah" niet?

Ook zou het zomaar de chipset zelf kunnen zijn maar dat moet nog bewezen worden.

Sorry voor late reactie, net gegeten e.d.

Ik heb zoveel mogelijk drivers handmatig geïnstalleerd, en aanvullend nog Drivergenius en Drivermagicion gebruikt.

Dit probleem heeft zich vroeger ook voorgedaan, heb de PC iets meer dan 4 jaar en vanaf jaar 2 had ik last van heel af en toe vastlopen maar in veel mindere mate. En voornamelijk met de zomerperioden. Had er toen zo weinig last van dat ik er geen probleem van maakte. Nu is het vastlopen sinds korte tijd flink toegenomen, ook buiten de zomers inmiddels. Alles is trouwens onlangs schoongemaakt en hittepastas zijn vervangen, maar dat heeft het vastlopen niet verholpen.

Qua benchmarks heb ik dus Prime95, CHKDSK.exe (windows), Memtest, /sfc scan (windows), PcPit (volledig) gebruikt, maar geen van deze constanteerde hardwareproblemen. Goed, het enige meldpunt was 5 bad clusters volgens PcPit, maar CHKDSK laat geen problemen zien.

Zijn er nog andere suggesties die hardwareproblemen kunnen constanteren?

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vanochtend na nog een keer vastlopen de voltage op de noordelijke brug met 0.02V omhoog gezet. De PC loopt deze dag zonder problemen, maar goed dit kan morgen weer heel anders zijn..

Dit is dag twee, waarin de PC aan heeft gestaan zonder vast te lopen. Ik heb het vermoeden dat de spanningswijziging van 0.02 voltage op de noordelijke brug van het moederbord het probleem daadwerkelijk verholpen heeft :d Hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan weet ik echter niet, zeker omdat dit probleem zich pas na 2 jaar voor ging doen. Misschien kan iemand mij de oorzaak van het probleem vertellen, hoe de spanning (1.10V) te laag kan worden?

Enige hardwarewijzigingen in de 4 jaar tijd waren:

uitschakelen van Floppy, en deze vervangen door een multiple-SD-kaartlezer (en die is nog eens 1x vervangen) als ik eraan terug denk is het mogelijk dat na vervanging van floppy naar SD kaartlezer het
vastlopen is begonnen
alleen kan ik me dat niet goed herinneren, en ik weet ook niet of dit een logisch verband met elkaar kan hebben

recente GPU update naar HD5870

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan