Asus P5QL PRO start niet goed op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadir1702

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2010
Berichten
24
Hallo mensen,

Ik heb pas een Asus P5QL PRO aangeschaft, omdat m'n oude bij een mislukte BIOS-update onbruikbaar was geworden. Het probleem waarvan ik denk dat het aan het moederbord ligt, is dat hij erg moeizaam opstart.
Als Windows goed is afgesloten, en je na een bepaalde tijd de computer weer wilt opstarten, blijft het beeld hangen op Loading Asus Express Gate of op het Asus BIOS logo scherm. Ik heb allerlei manieren geprobeerd te vinden om de pc zo snel mogelijk op te starten, en het blijkt dat ik de computer een paar minuten moet laten warmdraaien, en hem minstens een keer opnieuw moet opstarten door middel van de resetknop. Daarna start hij normaal op en heb ik er geen last meer van, ook niet als ik de computer opnieuw opstart (waarschijnlijk omdat-ie dan al warm is).
Heeft iemand een idee waarom dit zo moeizaam gaat en/of weet iemand een oplossing hiervoor?

Bedankt voor iedere (beetje zinnige) reactie :)



[edit]Bedankt voor alle reacties, maar het terugbuigen is het moederbord fataal geworden: één pin brak af, en is dus onbruikbaar geworden.
Ik stap over op AMD, goedkopere CPU's voor betere prestaties ^^[/edit]
 
Laatst bewerkt:
In de BIOS kun je ExpressGate in- en uitschakelen.
Even zoeken en schakel het uit.
Probleem opgelost.

Gr. Bert :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen,

Ik lees dat je een nieuw moederbord hebt geplaatst maar lees niet dat je opnieuw windows hebt geinstalleerd want dat hoort hierbij .
Of heb je dat wel gedaan?
 
Een verse install hoort hier wel bij, maar de pc blijft hangen bij Loading Asus Express Gate of op het Asus BIOS logo scherm.0

Dit is nog voor het aanspreken van windows.

Maar probeer inderdaad express gate uit te zetten.
Volgens mij zit er ook een optie fastboot in de bios bij de p5q (als ik me niet vergis)
Als je die kunt vinden, aanzetten dus :)
 
Hoi Mukkel,

Klopt maar als ik het zo lees is er wat anders aan de hand ik lees dit en dat vind ik vreemd:
en het blijkt dat ik de computer een paar minuten moet laten warmdraaien, en hem minstens een keer opnieuw moet opstarten door middel van de resetknop. Daarna start hij normaal op en heb ik er geen last meer van, ook niet als ik de computer opnieuw opstart (waarschijnlijk omdat-ie dan al warm is).
lijkt wel een voeding of een moederbord probleem
 
Lijkt inderdaad op een voedingsprobleem ja, zeker die koude start perikelen
 
Maar bij een voeding probleem lijkt mij dat er helemaal niets aanspringt.
Of aan en dan gelijk uit vanwegen de opstart piek.

Sommige bordjes van asus hebben ook probs gehad met opstarten als er vele usb meuk aan hing. Ik weet niet of de TS dit ook heeft.
Anders alles eruit en dan starten.
 
Maar bij een voeding probleem lijkt mij dat er helemaal niets aanspringt.
Of aan en dan gelijk uit vanwegen de opstart piek.

Niet helemaal met je eens. Vaak is dat wel zo, maar heb toch al regelmatig meegemaakt, dat een systeem niet doorstart als gevolg van een brakke voeding.
 
In de BIOS kun je ExpressGate in- en uitschakelen.
Even zoeken en schakel het uit.
Probleem opgelost.

Ik heb het net uitgeschakeld, ik kijk zo even of hij na een tijdje ook weer goed aangaat.


Volgens mij zit er ook een optie fastboot in de bios bij de p5q (als ik me niet vergis)
Als je die kunt vinden, aanzetten dus :)

Stond al ingeschakeld ;)


Ik lees dat je een nieuw moederbord hebt geplaatst maar lees niet dat je opnieuw windows hebt geinstalleerd want dat hoort hierbij .
Of heb je dat wel gedaan?

Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd, sorry het er niet bij stond :s


lijkt wel een voeding of een moederbord probleem

Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, want ik heb nadat ik het moederbord heb gekocht ook toevallig een nieuwe voeding gekocht, en het probleem trad op bij beide voedingen...


Sommige bordjes van asus hebben ook probs gehad met opstarten als er vele usb meuk aan hing. Ik weet niet of de TS dit ook heeft.

Nee, niet een hele meuk, 4 aansluitingen maar, en is ook niet erg zwaar (muis, keyboard, webcam, boxjes)


Bedankt voor alle snelle reacties!
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ook dat van de nieuwe voeding stond niet in je eerste bericht;)
Maar mag ik vragen welk merk en type?
 
Ook dat van de nieuwe voeding stond niet in je eerste bericht;)
Maar mag ik vragen welk merk en type?

Sorry, maar weet je misschien wat er nog meer ontbreekt? Dan zet ik alles erbij.
De oude is een Cooler Master Elite Power van 400W, en de nieuwe is een A-Open, type Prima Plus van 500W.
 
Hoi,

Nee hoor is voldoende voeding voldoende en je blijft dit probleem houden ook als express gate uit zet
 
Nieuwe situatie

Ik heb nu de Asus Express Gate uitgeschakeld, maar nu krijg ik géén beeld als ik de computer opstart, en blijven de fans (vooral van mijn GPU) hard spinnen, zonder dat er iets gebeurt.
Nu moet ik de powerknop inhouden tot hij uitschakelt, weer opstarten, warm laten draaien, en de pc minstens een keer laten herstarten dmv de resetknop. Dan werkt het weer normaal.
Wat is hier aan de hand?

Vraag aub voor missende gegevens
 
Hoi,

Ik zou alles eens uitbouwen en buiten de pc proberen soms geeft dat een niet gevonden oplossing. Doe dat ook als het me niet helemaal voor de wind gaat, alles lezende zou het moeten werken daarom zou ik dit nog proberen
 
Ik zou alles eens uitbouwen en buiten de pc proberen soms geeft dat een niet gevonden oplossing. Doe dat ook als het me niet helemaal voor de wind gaat, alles lezende zou het moeten werken daarom zou ik dit nog proberen


Zal ik doen. Ik heb alleen vandaag geen tijd, maar dat komt wel. En hebt gelijk, het loopt sowieso nogal moeizaam, maar dat komt waarschijnlijk omdat dit maar een tijdelijk systeempje is, mijn 320GB harddisk is kapot (SATA-kopstukje afgebroken), en daarom doe ik het zolang even met een wat oudere 40GB met IDE-aansluiting (een nieuwe is al onderweg). Ik krijg regelmatig tijdens het opstarten wat BlueScreens, wat het al helemaal frustrerend maakt om alleen maar je computer in te schakelen!

In ieder geval, hartstikke bedankt voor alle reacties, en ik zal jouw tip eens proberen, Modag.
 
Oke geen dank , misschien lees ik nogwel of het gelukt is hoop tenminste van wel want zo is het niet oke:thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan