Asus PC start niet (meer) op....

Status
Niet open voor verdere reacties.

BlackEye

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2005
Inenen start mijn pc niet meer op... Vanmorgen nog geen enkel probleem, nu is het 'aanknop', dan het Asus beeldmerk, met rond 'wacht teken' eronder, en dan gaat beeld op zwart. Normaal gesproken gaat het dan over op het Windows inlogscherm, maar nu dus niet, alles blijft donker. De computer hoor ik wel 'aanstaan', en toestenbord reageert ook op capslock lichtjes aan/uit...
Help!

Een systeemherstel lost dat ook op.

Met die installatie USB stick opstarten en in de repair mode kun je dan uitvoeren.

Ben ik dan 'alles' kwijt..? Ik bedoel, alle geinstalleerde software en bestanden..? Ben geen enorme PC wizard, vandaar de vraag.
Ik zou het anders wel willen doen, maar een stap voor stap uitleg zou me enorm helpen (en geld schelen bij de PC doktor)

Nee, het is alleen een herstelpunt terug zetten.

Maak de USB stick, start ermee op via de bootmenu key en zoek de herstelopties en dan de systeemherstel optie.
Welke key is afhankelijk van het merk bios, hier een lijst met computermerken en die key.
https://www.desertcrystal.com/bootkeys

Ik zit in de Bios maar zie nergens een hersteloptie/systeemherstel....

Nee, niet naar de bios, het bootmenu heeft een eigen key, zie die link, die intrommellen na booten.

Wat is het merk van de PC?

Er wordt bedoeld dat u moet opstarten vanaf het installatiemedium. Een bootmenu om met USB opstarten te selecteren is F11 of F12. Omdat de PC uit gaat bij "Wacht..." is het onzeker of dit nog lukt. Ook denk ik dat het geen probleem met de update is, omdat het scherm van Windows inloggen niet verschijnt.

Ga ervan uit dat het probleem hardware gerelateerd kan zijn en sluit deze oorzaken uit. Computers kunnen een aantal pieptonen geven ter indicatie. Asus moederborden hebben wel eens een rij lampjes op het moederbord. Eén toon betekent meestal dat de harde schijf niet werd gevonden en dat komt veel voor. Wanneer er zelfs niet een heel kort zacht piepje komt, dan zegt dit dat de computer er niet eens toe kwam om het geheugen te testen.

Een insteekkaart kan kortsluiting hebben en bijvoorbeeld het netwerkkaartje of grafische kaart uitnemen kan uitsluitsel daarover bieden. Stekkers kunnen los zitten. De voeding kan stuk zijn gegaan, ga daarvoor ook na of de paar kleine condensatoren op het moederbord (de zwart/zilverkleurige torentjes) nog wel een platte, in drieën gedeeld, bovenkant hebben. Voedingen kunnen getest worden met een tester stekker. Controleer tot slot de batterij, deze knoopcel is 3 Volt en een gewone batterijtester meet 1,5 Volt. Bij Action 8 voor een Euro dus gewoon een nieuwe plaatsen is een optie. Een computer doet het vaak niet wanneer de CPU ventilator om één of andere reden niet gaat draaien, kijk daarom of het stekkertje ervan nog op de pennetjes zit, of de schoepen makkelijk draaien en of er leven in komt bij het inschakelen. Moederborden gaan wel eens stuk, daarvoor zijn er trouwens insteekkaarten met LED's die daarover uitsluitsel kunnen geven.

Doe de computer van de spanning af wanneer deze open gaat en u er iets aan doet.

Waarom dat hele ...verhaal omdat een driver niet werkt heeft geen enkele zin @Alfred2, kap daar toch eens mee, dat is alleen maar verwarrend voor de TS.

Omdat de PC uit gaat bij "Wacht..." is het onzeker of dit nog lukt. Ook denk ik dat het geen probleem met de update is, omdat het scherm van Windows inloggen niet verschijnt.

We waren in overleg en ik neem nog niet iets zomaar blindelings aan. Drivers worden met Windows geladen en niet daarvoor. Een probleem met updates treft bovendien niet iedereen. Ik dacht dat mijn post voor zichzelf sprak en accepteer niet dat een ander schrijft "houd toch eens ermee op." Ik laat mij uitschrijven voor notificaties over dit onderwerp.

Dank voor alle opties! Het is wellicht een onduidelijk probleem, dus meerder oplossingen zouden kunnen werken!
Probleem is inmiddels opgelost..... :-)
Bij bezoek aan een locale PC repairshop bleek ie het gewoon te doen. Eenmaal thuisgekomen sloot ik alles aan, maar WEER geen Windows..! PC uitgestedst in slaapkamer scherm, en ja, Windows! Uiteindelijk kwam ik erachter dat het kennelijk iets met de stekkers te maken had.. heb de voedingsstekker in een ander contact gestopt, en alles draait weer zoals het moet zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan