ATAPI CD-R: welke brand progje?

Status
Niet open voor verdere reacties.

falconetti

Banned
Lid geworden
3 mrt 2001
Mijn buurman heeft een ATAPI CD-R/RW 6x4x32.
Ik heb op zijn PC de Nero 5.5 gezet maar dit werkt dus niet. Op de site van Ahead/Nero zag ik dat ATAPI niet in hun lijst staat.
Welke brand progje zou met deze ATAPI werken ??

Grtz
Falco

:D ATAPI is geen merk, maar een overdrachtsmodus voor IDE appraten. IDE staat al die extra dingen zoals het openen van de lade en de snelheidsverandering niet toe, dus moest men een extra toevoeging bedenken die ook die taken uit kon voeren. En dat werd ATAPI.

Snelle reactie Kwal, thank's!
Maar hoe kan dat, dat in zijn Sys/App deze staat als ATAPI ??
Hij heeft nog een Samsung DVD erop maar deze doet het ook niet goed (hij leest niet).
Het verhaal begon toen de buurman belde dat hij een CD had gebrand maar kon deze niet afspelen op gewon CD speler omdat het NIET AFGESLOTEN WAS!
Heb toen Nero eraf+erop gegooid en toen kreeg ik dat melding over: not supporting device.
Wat nu?
Grtz
Falco

Laat het bios is opnieuw zoeken naar de apparaten. Worden ze daarna wel herkent? (ik ga er nu even vanuit dat ze nu niet in het bios worden herkent)

En hoe doe je dat? Ik kom wel in de bios. Apparaten staan erin maar niet met het "type".
Als ik via Start/Conf/Sys/App deze brander verwijder uit de lijst, bij het opnieuw opstarten staat gewon weer daar.
OS draait op ME.
Het vreemde is dat alles was goed en opeens niet meer?
De brander is een ACER. Heb drivers gedownload maar de PC blijft zeggen dat de bestaande drivers goed zijn. Dit is toch maf?
Grtz
Falco

Tja windows zegt wel vaker iets he :)

Je hebt verder geen apparaten ingebouwd of uberhaubt iets in de kast veranderd?
Kabels checken kan trouwens nooit kwaad.

Het ligt een beetje aan het bios hoe je moet zoeken. als het een vrij nieuwe pc is dan zoekt het bios zelf bij de POST. Bij oudere bios moet je dit handmatig doen. vaak door bij het apparaat hem op 'auto' te zetten....

Als je zeker weet dat de drivers die je gedownload hebt de juiste zijn verwijder de huidige drivers dan.
Of had je dit al gedaan....

worden trouwens de overige apparaten nog wel op type herkent in het bios?

Je zou de brander ook nog is in je eigen pc er is bij kunnen hangen.....als test

Misschien is het apparaat wel echt overleden :(

Wat bedoel je met: POST ??
Ik heb WinME opnieuw (erover heen) gedaan.
Ook Nero ECHT eraf en opnieuw van de CD erop.
Ik krijg nog steeds bijv. bij Nero dat het een ATAPI apparaat zou zijn.
Als ik via Conf/Sys/App de ATAPI verwijder en de PC opnieuw opstart dan krijg ik de melding van nieuwe apparaat en vervolgens zet Windoos opnieuw de naam ATAPI neer.
De CD brander is op 'slave' gezet (zag ik op de achterkant).
Het is een ACER CDRW 6432A (6x4x32)
Hij is niet 'overleden' anders kon ik hem ook niet gebruiken om WinME te draaien.
Volgens mij zit iets niet goed in DOS. Maar wat? En wat moet ik doen?
Falco

Geplaatst door falconetti
Wat bedoel je met: POST ??
Ik heb WinME opnieuw (erover heen) gedaan.
Ook Nero ECHT eraf en opnieuw van de CD erop.
Ik krijg nog steeds bijv. bij Nero dat het een ATAPI apparaat zou zijn.
Als ik via Conf/Sys/App de ATAPI verwijder en de PC opnieuw opstart dan krijg ik de melding van nieuwe apparaat en vervolgens zet Windoos opnieuw de naam ATAPI neer.
De CD brander is op 'slave' gezet (zag ik op de achterkant).
Het is een ACER CDRW 6432A (6x4x32)
Hij is niet 'overleden' anders kon ik hem ook niet gebruiken om WinME te draaien.
Volgens mij zit iets niet goed in DOS. Maar wat? En wat moet ik doen?
Falco
Aha, dus Acer is het merk (tegenwoordig BenQ). Wat bedoelde je precies met 'maar dit werkt dus niet'? Wat gebeurd er dan? Wat gaat er fout?

Oh ja: Windows ME heeft geen DOS meer, dus daar kan weinig fout in zitten.

Ja inmiddels ben ik ook erachter dat nu de naam BenQ is.
Met 'dit werkt dus niet' bedoel ik bij Nero. Nero geeft aan dat een Samsung DVD speler erin zit maar de brander staat als een ATAPI en het is met rood doorgestreept.
Op de site van BenQ staat ook een DOS driver. Klinkt "blond" maar ik weet genoeg (soms), alleen ik weet niet hoe je in DOS Prompt een driver moet instaleren.
Volgens mij is het mogelijk om in DOS prompt te werken met WinME??
Bij het opstarten van PC, je weet wel...DOS text, staat bij hem steeds: Boot from ATAPI: Failure...
Daarom dacht ik dat daar iets mis is.
Oh, ja, de PC van hem is een Pentium 3 met 1000 MHZ.
Grtz
Falco

Als je nu de nero versie die bij de brander is geleverd even instaleerd werkt alles. Je kunt gewoon die andere nero laten staan.

En er is een NERO bij geleverd.

De melding "Boot from ATAPI: Failure... " betekend dus dat je bios staat ingesteld op booten van cd-rom en zolang daar geen bootable cd-rom inzit krijg je inderdaad die melding, niets om je druk over te maken of verander gewoon de bootvolgorde in je bios, ben je die melding in elk geval kwijt.

Een Atapi cd-rom zou gewoon moeten kunnen werken, in één van de pc's hier zit een HP (8×4×32×) en die word ook herkend als IDE/ATAPI cd-rw en werkt feilloos.
Heb je verder nog iets veranderd aan de pc?

Ik heb niets aan dat PC verandert.
Ik had op dat PC de nieuwe versie van Nero erop gezet. Opeens (10 dagen later) belde de buurman dat bij het branden van een CD (geen kopie maar 'drag & drop') de gebrande CD niet werkte in een standard CD speler omdat Nero de CD niet afsloot.
Het vreemde was dat bij Nero wel aangevinkt stond het afsluiten maar deze stond op GRIJS, dus je kon niets veranderen.
Daarna het verhaal : Nero erop & eraf...etc.etc. En toen kwam de melding dat Nero de CD branden niet herkent.
Heb gedownload de setup van Acer maar het werkt nog niet. Ik bedoel hij herkent de brander niet als Acer.
Afspelen gaat wel maar Nero wil het niet pakken als brander.
Ik heb ook een DOS driver maar mijn vraag is: kan ik deze gewoon in Windows runnen? Komt dan wel goed?
Zo niet, hoe moet dan anders?

Picta, als je een 2e hands PC overkoopt, dan krijg je geen CD's erbij. De buurman heeft dat van mij, ik heb het wel bij de nieuwe PC gekregen
Grtz
Falco

Heb bij BenQ (Acer) dus de drivers gedownload. Ook de gewone EXE en ook voor DOS. Heb deze op floppy gezet en daarna naar de buurman. Ik run beide maar het lukt nog steeds niet om de brander als een ACER brander te laten draaien.
Nero, opnieuw foutmelding.
Windoos zet hem opnieuw neer als ATAPI.
Als ik nieuwe hardware instal. doe dan staat deze type niet in de lijst van Acer. Als ik kies: diskette dan vraagt hij naar een: *.inf* bestand maar deze staat niet op de floppy dat ik heb gedownload.
Ik zie iets over het hoofd maar wat?
Nog een gouden tip??
Falco

Inderdaad iets over het hoofd gezien. ben even aan het zoeken geweest en het blijkt dat dit een bekend probleem is voor de volgende branders:

Mitsumi 4804
Mitsumi 4805
LG 8080, 8081, 8083
Acer 4x4x32, 6x4x32, 8x4x32, 10x4x32.. and compatible (e.g. Tevion 4x4x43)
Memorex TwelveMax 1032
Matu****a UJDA 310
Ricoh 7120/7125/9120
Philips CDD 3801 (IDE-CD R/RW 2x2x24) and compatible (Waitec 2224, Traxdata CDRW2224, Memorex CDRW-222 etc.)
Teac 512EB/512SB/516EB
Plextor Plexwriter 1210A, 1210S, 1610A

De oplossing, volgens Nero, de nieuwste versie installeren

O.K. Maestro, dus als ik bij hem weer de nieuwe versie: 5.5.10.0 erop gooi dan moet dat werken?
Ik ga morgen proberen en meld het resultaat.
Het vreemde is dat ik had dat eerst erop en na een tijdje ging de jonge klagen dat Nero de CD niet afsluit.
Op zijn verzoek heb ik toen de oude 5.0 versie erop gezet.

Alvast bedankt, ik meld me nog
Grtz
Falco

Nieuwe Nero erp, nog niet goed :(
Het apparaat staat nog steeds als ATAPI. Ik kan geen nieuwe stuurprogramma instaleren omdat hij vraagt steeds naar een: *.inf
en deze staat niet in de gedownloade drivers.

Nero vindt 2 apparaaten:
1-de DVD CD-ROM type Samsung met de melding: virtual device.
2-de brander maar dan met de naam ATAPI en hierbij staat (onder adapter) dat deze een: ESDI_506| zou zijn.

De PC is een Fujitsu Siemens met een AMD Athlon processor en met een BIOS van: Award Modular v6.00PG
Het vreemde is dat als je bij opstarten SETUP gaat runnen dus je komt in de BIOS, hier staan de 2 CD-ROM apparaaten niet vermeld, en zeker niet als type.
Access Mode staat op AUTO. Ook de Ide Primary.
Ook vreemd dat de instellingen staan op een: NON-OS2 terwijl de PC meer dan 64 MB RAM heeft.

En nu?
Falco

Non OS2, dat klopt jij hebt er toch geen os/2 opstaan.
Ik heb je al gezegd dat het vaker voorkomt dat een brander alleen als ATAPI of IDE apparaat wordt aangegeven, dat maakt niets uit, waar het om gaat is dat het werkt.
Je zou kunnen proberen om 'auto detect IDE' te draaien in de bios, de acces mode kan gewoon op auto blijven staan (dit gaat over DMA/PIO en heeft geen invloed op de herkenning)

Maar waarom pakt Nero het apparaat niet?
Voor afspelen (bijv. WinME) werkt het wel.
Is het mogelijk dat iets in de instellingen is verandert omdat men regelmatig diverse CD's erin laat?
Ik bedoel dus bijv. een spelletje, bij het uitzetten van de PC.

Ik kijk morgen opnieuw. Nu ga ik lekker voetbal kijken met een potje bier erbij :D:D
Grtz
Falco

Ik zet het op ‘opgelost’ ondanks dat het niet opgelost is. Ik heb nog gemaild met Nero support. Hun antwoord was dat het probleem zou zijn dat de Nero Cd-rom bij een andere brander type is geleverd. Dit is dus nieuw voor mij. Het houdt dus in dat als je een PC koopt met bijv. een Philips brander en deze kapot gaat (ik bedoel de brander) dan heb je een probleem als je de fout maakt om een Acer brander te kopen.
Het is flauw maar niets aan te doen.

Bedankt voor jullie adviesen
Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan