atapi werkt niet correct

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost d

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
sinds 2 maanden in het bezit van een Compaq met een Atapi DVD-brander,maar om de een of andere duistere reden werkt die niet.Ik heb wel al een CD gebrand maar nu lukt dat niet meer. Laat zelfs eerst een simulatie doen met Nero Burning Rom,maar bij het branden slaat het programma vast na 6 0f 7% Ik moet dan zelfs de pc opnieuw opstarten om de CD te kunnen verwijderen. Ik heb al nieuwe software laten zoeken maar die is al geinstalleerd. Wie een mogelijke oplossing???

Verwijder je brander in Apparaatbeheer, start je pc opnieuw op, kijk of het dan beter gaat.

Succes,

Tijs.

vreemd ook als je in de verkenner op eigenschappen klikt hij 0 bytes ziet terwijl er muziek op de CD staat, oplossing heb ik ergens zien staan in het forum, maar wat was de oplossing?

Waarom meld je niet of je mijn tip nog uitgevoerd hebt? Op deze manier ga je niet goed geholpen kunnen worden.

Tijs.

sorry, heb ik wel gedaan,maar ben nu eerst een CD RW aan het formatteren en zal daarna een nieuwe poging wagen,want deze CDRW sloeg al vast bij de simulatie in Nero BR, terwijl branden met Windows Media Player wel lukte(?)

cdrw geformatteerd maar hij blijft in de simulatie alweer hangen bij 6%,terwijl branden met Windows Media player gisteren dus wel lukte. Vreemd toch?

Misschien staat DMA-modus voor de schrijver niet (meer) geactiveerd.
Kijk even hier voor stappen die je daarbij zouden kunnen helpen.

Succes,

Tijs.

De link is niet onjuist, maar het verhaal over DMA begint pas op de 2de pagina, vanaf posting #22.

Succes,

Tijs.

Je bedoelt dat je geen ATAPI maar een Firewire (=IEEE1394) (externe) dvd-brander hebt? Dan is de titel van je beginpost niet correct, en kan ik je niet helpen.

Geef even aan of wat ik hierboven gezegd heb klopt, pas de titel van de posting aan, en vraag of anderen op het forum je misschien kunnen helpen, want ik kan je er niet mee helpen.

Tijs.

Wat bedoel je dan met IEEE? Alleen in combinatie met Firewire ken ik die term.

Als het geen ATAPI brander is, dan kan ik je niet verder helpen, en hoop ik dat anderen reageren.

Als het wel een ATAPI brander is, dan heb ik al aangegeven wat je kunt bekijken/proberen.

Tijs.

dan zal ik wel verkeerde info geven, maar de brander is om precies te zijn de volgende:

ATAPI DVD A DH 16A6L-C

ik kan zelf weinig vinden over bv nieuwe firmware ofzo, ik begreep ook dat ATAPI eigenlijk alleen maar onderdelen maakt????

ATAPI is een standaard betreffend (o.a.) op de manier van aansluiten, de gebruikte datakabelsoort en de aansturing. Het is dus géén merk.

Kijk of je (nu bekend is dat het een ATAPI apparaat is), je verder komt met de informatie hieromtrent die ik al gegeven had (dus over het aansturen via DMA-modus, zie de link van eerder).

Succes,

Tijs.

maar hoe kom ik er nu achter welk merk het is ivm met nieuwe firmware??

Ik heb precies 2 minuten gezocht op Internet, en vond de volgende pagina met firmware, als je een Compaq Presario SG3550IL hebt: hier
Het merk lijkt PLDS te zijn (nooit van gehoord, overigens).

Overigens staat in de specificaties dat voor dat soort Presario de DVD-brander van het SATA-soort is, en dus niet van het ATAPI-soort.

Anders zelf even op de support-pagina's van www.hp.com zoeken naar de precieze type-aanduiding van jouw Compaq computer.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even nog een reactie op je opmerking over: "oh sorry, maar ik heb geen IDE schijf maar IEEE"

IDE en ATAPI zijn 2 aanduidingen voor dezelfde soort harde schijven en branders.

Je zou dus wel degelijk mijn tip over die discussiedraad kunnen proberen, omdat het principe voor zowel IDE als ATAPI apparatuur hetzelfde is (zowel voor harde schijven als voor cd/dvd lezers/branders).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan