Athlon 1200c geeft slechts 900 aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

marli5

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Ik heb een AMD Athlon 1200C, Socket A, 256kb, 133 Mhz FSB met Epox EP-8K7A+,socket A,DDR AMD760/VIA 686B.
Bij aanschaf 'gedroeg' de pc zich ook als een 1200 Mhz
Op een gegeven moment ontdekte ik echter dat bij het opstarten wordt aangegeven dat de snelheid slechts 900 Mhz bedraagt.
Ik kreeg het advies om dit in het bios aan te passen.
Doe ik dit dan krijg een blauw scherm met foutmelding.
Ik weet niet precies wanneer het probleem ontstaan is, maar wellicht heeft het te maken met het uitvoeren van een bios upgrade (8k7a2304.bin).
Kan mij iemand aangeven waardoor dit probleem veroorzaakt zou kunnen zijn en hoe ik het opgelost krijg?
Het is overigens niet alleen zo dat de snelheid foutief wordt weergegeven. De computer wordt door allerlei hiervoor bestemde software ook herkend als 900 Mhz

misschien de fbs in je bios op 133 inplaats van 100 mhz zetten.

900 of 1200

Idd de multiplier van je cpu is 9.

Aangezien je CPU nu op 900 Mhz. loopt betekend dus dat ie nu met een FSB van 100 Mhz. wordt aangestuurd.

9X100 = 900

Met een FSB van 133 is dat dus 9X133 = 1197 Mhz.

Daar ligt het probleempje dus.

Door de upgrade van je bios zijn voor de veiligheid de traagste instellingen teruggezet.

Grtz.

Tron,
Bedankt voor je reactie. Ik ben er echter nog niet uit.
Als ik in het bios bij 'CPU' 100 verander in '133', dan wordt inderdaad bij het opstarten 1200 Mhz zichtbaar.
De FSB-waarde die bij het opstarten wordt aangegeven is dan 266. Blijkbaar is FSB het dubbele van de in het bios ingegeven CPUclock-waarde(?)
Met '133' krijg ik echter weer het beruchte blauwe scherm met de mededeling: 'Er is een probleem gevonden.Windows is afgesloten om schade te voorkomen etc.
verder staat er unmountable_boot_volume
***stop: 0x000000ED (0 x 81797A60, 0 x C0000185, 0 x 00000000, 0 x 00000000)
Ik heb het met steeds lagere cpu-waarde geprobeerd.
Op '110' (990 Mhz; FSB 220) krijg ik de foutmelding niet.
Ik heb de indruk dat alles zelfs iets sneller loopt, maar nog steeds geen 1200 Mhz dus.
Heb je eventueel nog andere opties?

Alvast bedankt.

Fsb en foutmelding

De FSB-waarde die bij het opstarten wordt aangegeven is dan 266. Blijkbaar is FSB het dubbele van de in het bios ingegeven CPUclock-waarde(?)

Ja dat klopt.

Je moederbord is voorzien van het juiste bios, daar kan het niet aan liggen.

Ik neem voor het gemak aan dat je win XP gebruikt.

Zo niet, heb je de chipset drivers al geinstalleerd?

(Die staan op de cd van je moederbord.)

Zo ja dan hoef je die niet te installeren.

Indien je de benodigde drivers goed hebt geinstalleerd en je krijgt nog steeds deze foutmelding dan verdenk ik een foutieve bios instelling (check de cas, ras instellingen van het geheugen)

Zet de moederbord settings op default en stel alleen de fsb van de cpu en het geheugen manueel in. (133/133)

Trek alle pci kaarten eruit behalve de videokaart en start opnieuw op.

Indien je dan nog steeds die foutmelding krijgt, kijk dan eens naar de temperatuur van de cpu.

Grtz.

Verplaatst van diversen naar hardware / systeem

Ik werk inderdaad met XP.
Ik kan de door je aangegeven bios instellingen (cas,ras instellingen van het geheugen niet vinden)
Ik weet ook niet hoe ik de moederbord settings op default moet zetten. De cpu op 133 lukt, maar die van het geheugen vind ik niet....(ben maar een amateurtje...)

AMD Athlon 1200 of 900 (vervolg)

Jaren geleden ben ik voornamelijk met TRON over bovenstaand probleem bezig geweest.
Het probleem is niet opgelost. Ik heb ermee leren leven....
Tóch zit het mij niet lekker dat ik heb betaald voor een 1200 en hij werkt als een 900. Dus ik waag tóch na al die tijd nog eens een poging.
Ik heb inmiddels de bios-waarden op default gezet. Maar telkens als ik de fsb van 'CPU'aanpas in 133 (of een getal tussen 100 en 133) krijg ik het bewuste blauwe scherm.
Ik heb de juiste (actuele) drivers. Het bios is geupgrade naar de meest recente versie.
Alleen het manuele aanpassen van het geheugen in 133 is mij niet gelukt.
Ik weet niet waar ik dit moet zoeken.

Wellicht kan mij iemand hiermee helpen?
Of heeft iemand een andere optie?

Alvast bedankt.

marli5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan