ATI Radeon 9800 Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_dannyboy

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Hey iedereen!

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe videokaart te kopen, en nu vroeg ik me af of de ATI Radeon 9800 Pro een goede keus zou zijn gezien mijn systeem, of dat deze kaart eigenlijk zonde is van het geld.

Mijn systeem:
AMD XP 2400+
ECS K7S5A
512 MB RAM
160 GB HDD

Ik heb ook een Amd Athlon XP 2400 wel @ 2300mhz. En tevens heb ik een Ati Radeon 9800 pro (@xt) en dat werkt perfect. Je CPU is echt geen bottleneck. En met een snellere cpu haal je maximaal een keer 10 fps meer in een game.
Veel games draaien ook goed zoals Far Cry op 1280x1024. En met een beetje mazzel krijg je een met een 360 core en is het flashen naar XT mogelijk.

Sommige Ati Radeon 9800 pro hebben een 360 core dezelfde core zit in een Ati Radeon 9800 XT (je hebt ook radeon kaarten met een 350 core).

Dan is die kaart ondergeklokt. Dan kun je er een XT bios erin flashen maar betere koeling is wel handig anyway dan heb je dus voor ongeveer 200 euro een Ati Radeon 9800 XT. Ik vind het de beste prijs/kwaliteit kaart op dit moment.

Aha, en waaraan kan ik zien of ze een 360 core hebben?

Bij de meeste beschrijvingen staat dit er niet apart bij vermeld...

Dat kun je zien om de koeler eraf te halen en kijken wat er op de core staat. Volgens mij kan ''ati tool'' dat ook uitlezen. De 360 core zit meestal op de nieuwere Ati Radeon 9800 pro.

Ik bedoel de laatste generatie radeon kaarten dus bijvoorbeeld kaarten die geproduceerd zijn in 2004. Je hebt ook weer verschil in kaart qua geheugen. De ene kaart heeft samsung en de andere hynix geheugen. Ik heb zelf hynix en die kan 375 mhz aan (standaard 340) maar samsung geheugen schijnt nog beter te zijn. Maar volgens mij hebben de meeste kaarten hynix geheugen, en de laatste generatie radeon kaarten ook maar dat weet ik dus niet zeker.

Nog iets met een 360 core kun je ook temperatuur uitlezen en met een 350 core niet. Het is volgens mij voor ati ook goedkoper om voor 2 kaarten een core te produceren en dan alleen een daarvan lager te klokken, of om afgekeurde 360 cores te gebruiken voor ati radeon 9800 pro ipv xt.

link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923872/0

Aha...ok, ik zal eens op zoek gaan naar zo'n kaart met 369 core.

Bedankt alvast!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan