• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Atletiek bijhouden wedstrijdverloop afstanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

supersprint

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2013
Berichten
7
Ik wil proberen om in Excell een programma te maken om het wedstrijdverloop realtime bij te houden van midden- en lange afstanden.

Tijdens een wedstrijd heeft elke atleet een eigen startnummer.
Per gelopen ronde moet het startnummer genoteerd worden in de kolom die hoort bij de tot dan toe gelopen afstand.
Op een wedstrijd zijn er verschillende te lopen afstanden en mogelijk per afstand verschillende series, dat moet je snel tussen kunnen schakelen.

Tijdens een wedstrijd kan het vrij hectisch zijn doordat atleten elkaar snel opvolgen en er ook grote verschillen in afstand zitten, waardoor je moet zoeken in welke kolom het startnummer moet worden genoteerd. Ook komt het voor dat niet alle atleten de race uitlopen, dus niet elk startnummer hoeft in elke kolom voor te komen.

Mijn vraag is of zoiets in Excell gemaakt kan worden.
En zo ja, hoe kan ik het dan het beste aanpakken?
 
Ik denk dat je het beste alle tijden van alle deelnemers in 1 kolom moet zetten en vandaar uit de berekening per atleet moet maken.
Zonder xls voorbeeld bestandje blijft het verder gissen over het hoe en wat.
 
Hallo Willem,

Dank voor het snelle meedenken, ik zal proberen om het wat duidelijker te maken.
Het is ook erg belangrijk om snel te kunnen werken en tijdens de race meteen het totaaloverzicht te hebben.
Atleten krijgen bij het ingaan van de laatste ronde de bel, zodat zij weten dat ze na 1 ronde bij de finish zijn.
Door vermoeidheid weten niet alle atleten dat, zeker niet op de 5 of 10 kilometer.

1000m
Restant rondes 6 5 4 3 2 1
startnr naam vereniging 200 600 1000 1400 1800 2200 2600 3000
1 900 Gregory Sedoc NL 910 910 910 910 910 910 910 910
2 901 Usain Bolt JAM 901 901 901 901 900 900
3 902 Pietje Puk NL 902 902 902 900 901
4 904 Hans de Loper NL 900 900 900 902
5 910 Habrain Gebreselassi ETH 904 904


Hier een voorbeeldje wat niet helemaal superduidelijk is omdat de kolommen niet goed onder elkaar zijn gebleven.
Als de winnaar met startnr. 910 al is gefinishd zijn er nog 4 andere atleten in de race in verschillende rondes.
De volgorde van de atleten kan per ronde wisselen, afhankelijk van hun snelheid halen ze anderen in.

Ik zat zelf te denken om idd de doorkomst van de atleten( mbv hun startnummers) steeds in 1 kolom onder elkaar te noteren, dat gaat denk ik het snelst.
Maar hoe krijg ik dan zo snel mogelijk de startnummers in de goede kolommen?
Waarschijnlijk met ALS DAN formules, maar ik weet niet hoe dat werkt in excell.
 
Hier een voorbeeldje wat niet helemaal superduidelijk is omdat de kolommen niet goed onder elkaar zijn gebleven.

Daarom vroeg ik om:

Zonder xls voorbeeld bestandje blijft het verder gissen over het hoe en wat.

Dus zelf maar iets verzonnen
 

Bijlagen

  • atleet.xlsx
    16,1 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Hallo Willem,

Zoiets moet het zijn, superfijn nu hebben we een opzet.
Er is een directe link tussen invoer en overzicht kolommen, geweldig!

Maar per kolom (ronde) moet de snelste atleet bovenaan staan en dan zo voor alle volgende atleten.

I.p.v. het aantal doorkomsten moet het startnummer in de kolommen vermeld worden.
Als bovenaan de kolom het aantal nog te lopen startnummers staat, zien we het vanzelf wanneer de atleet de laatste ronde aanvangt.

Ik heb je voorbeeldbestand aangepast en opgeslagen, maar zie zo snel niet hoe ik het in kan voegen als bijlage.
 
Verander in kolom B1 het aantal ronden en/of voeg een rugnr toe in kolom A
Je kunt evt nog een kolom invoegen tussen E en F voor de volledige naam.
 

Bijlagen

  • atleet2.xlsx
    21,6 KB · Weergaven: 19
Dank voor je support, Willem.

Op deze manier bedoel ik het niet.
Het is essentieel om de startnummers in de kolommen weg te schrijven. (Zo worden de atleten snel aangeduid, bijvoorbeeld daar is nummer 901 weer de koploper).

En dan in elke kolom de volgorde van de wedstrijd, dus de snelste atleet bovenaan en de achtervolgers er steeds onder.
De rij waarin het startnummer wordt weggeschreven moet dus kunnen vari�ren.

Je houdt dan zowel de volgorde in de wedstrijd bij als de afgelegde afstand.

Omdat de volgorde kan wisselen doordat er ingehaald wordt, moet je de rugnummers wegschrijven in de kolommen zodat je steeds snel kunt zien hoe de volgorde in de wedstrijd is en hoeveel rondes er zijn gelopen c.q. nog gelopen moeten worden.


Ik zat zelf te denken in de trant van als startnr x niet voorkomt in de kolom van ronde 1 moet het startnummer in kolom 1 worden weggeschreven,
staat het startnummer al wel in kolom 1 maar nog niet in kolom 2 dan moet het naar kolom 2, en zo verder.
 
Beste Willem,

Heb je misschien alleen de eerste twee regels van #5 gekregen?

In #5 staat verder:
Maar per kolom (ronde) moet de snelste atleet bovenaan staan en dan zo voor alle volgende atleten.

I.p.v. het aantal doorkomsten moet het startnummer in de kolommen vermeld worden.
Als bovenaan de kolom het aantal nog te lopen startnummers staat, zien we het vanzelf wanneer de atleet de laatste ronde aanvangt.

Dat staat ook zo in het voorbeeldje dat ik heb gegeven, alleen was dat niet zo superduidelijk doordat met het kopieëren de kolommen niet meer recht onder elkaar stonden.
Later heb ik ontdekt hoe ik een bijlage in excell mee kan sturen, ik ben nog maar een junior-member, sorry.

Hopelijk is het me gelukt om de bedoeling helemaal duidelijk te krijgen. En heb je een idee hoe dat in excell voor elkaar te krijgen, want ik zie wel dat je er veel van weet.
(Helpt het nog als ik zeg dat je het met autoraces kunt vergelijken? Rijden ook op een vast circuit en de snelheden verschillen waardoor je niet meteen kunt zien wie er op kop ligt en de rest van de volgorde. Bovendien als er rondes gedubbeld gaan worden is het nog moeilijker om het wedstrijdoverzicht te behouden).

Groetjes,
Ingrid
 
Nieuwe poging nieuwe kansen
 

Bijlagen

  • atleet3.xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 20
Beste Willem,

Dit is wat ik bedoel! Fijn dat je nog een nieuwe poging hebt gedaan.
Ik heb op dit moment nog wat extra vragen.

Het overzicht met doorkomst\ronde moet altijd in beeld blijven (bv om meteen tegen de atleten te kunnen zeggen hoeveel rondes ze nog moeten of te zeggen dat de rondeteller moet bellen voor de laatste ronde).
Door de lange invoer schuift dat overzicht uit beeld. Door venster te splitsen hou ik het in beeld. Of heb jij nog een betere suggestie.

Stel dat er meer dan 25 atleten in een serie zitten. Kan ik dan via kopiëren en vervolgens plakken speciaal plakken met bronthema alle formules, etc behouden?

Ik ga het zo snel mogelijk uitproberen bij een echte wedstrijd. En laat je nog weten hoe het werkt, ik heb het idee dat het heel goed zal werken. Als ik de cijfers tenminste snel en goed ingeklopt krijg, haha.

Alvast heel erg bedankt voor je hulp.
Ik heb het idee dat het voor jou vrij simpel is, zelf had ik het waarschijnlijk niet opgelost gekregen.
Zit er wel aan te denken om me extra te gaan verdiepen in Excel. Heb jij daar ook een goede tip voor?

Groetjes,
Ingrid
 
venster splitsen en kopiëren en plakken zijn waarschijnlijk wel de beste oplossingen

Tip:
Veel op het forum zitten en vragen en antwoorden lezen.
En natuurlijk de formule doorlopen om te kijken wat ze nu precies doen denk dan ook aan de F1 helpfunctie
 
je zou je doortochten ook kunnen noteren in een textbox (groen blokje in de 1e rij).
Daar tik je een nr in en enter.
Daardoor wordt dat nr + de hudige tijd toegevoegd aan de tabel in sheet2 en verschijnt daarna netjes in Popipipo's tabelletje.
Nu zou je nog van alles eraan kunnen verfijnen, je zou met tussentijden of zo kunnen gaan werken.
 

Bijlagen

  • atleet3(1).xlsm
    37,8 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan