Attachments saven via Excel aan de hand van subject

Status
Niet open voor verdere reacties.

PieterToo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Heb een probleempje. Ik ben een beginner met VBA, maar ben toch begonnen met een macro in Excel.
Nadat ik wat bezig ben geweest, wil ik echter mijn macrootje nog makkelijker maken voor de gebruiker, zodat er nog minder werk gedaan moet worden door de gebruiker. Nu moet de gebruiker, na binnenkomst van 5 mailtjes met in ieder mailtje 1 attachment, al deze attachments zelf saven in een bepaalde directory. Hierna word er een excel vba gestart, welke allerlei bewerkingen op de gesavede attachments uitvoerd, deze gewijzigde attachments saved en via 2 emailtjes naar verschillende andere gebruikers verstuurt. Dat lukt allemaal erg goed.
Nu wil ik echter ook de attachments uit de 5 mailtjes door de macro laten saven, zodat de gebruiker alleen maar de vba hoeft te starten, welke dan - aan de hand van het subject van de mailtjes in de inbox weet - of het attachment wel of niet gesaved moet worden voor het verdere verloop van de macro.

Dus als subject van het mailtje als inhoud heeft: "vergeetmijniet" dan moet het attachment in het mailtje gesaved worden, als dat niet in het subject van het mailtje staat, moet dat attachment dus ook niet gesaved worden. In principe staan er 10-tallen mailtjes in de inbox, en daarvan zijn er steeds excact 5 met bepaalde trefwoorden in de subject waarvan de attachments gesaved moeten worden in bijv. c:\Temp

Hoe krijg ik dat voor elkaar in mijn excel vba module? Ik wil dit dus doen met een vba in Excel 2003, niet in outlook of zo! Zou hulp zeer op prijs stellen.

Begin met een filter in Outlook om te zorgen dat alle emails met als subject "vergeetmijniet' en een attachment in een aparte invbox worden opgeslagen.

Dat zou kunnen, maar omdat het in een afgeschermde omgeving is, waar je geen nieuwe mapppen mag maken, en omdat het door verschillende gebruikers gedaan moet kunnen worden (een stuk of 30), is dat niet de ideale oplossing.
Wil toch echt proberen om het via VBA in excel te doen.

en omdat het door verschillende gebruikers gedaan moet kunnen worden (een stuk of 30), is dat niet de ideale oplossing
.

Dat vormt een extra argument voor mijn suggestie.
En dat is die beveiligde omgeving ook nog eens.

Mijn suggestie was geen oplossing, maar een suggestie om eerst (voorafgaand aan het VBA-programmeren) iets aan de email opslagsystematiek te doen, zodat de VBA-code in Excel minder complex hoeft te zijn. Omdat jij nog geen idee hebt hoe het in VBA kan en ik wel, geef ik eerst een suggestie om het programmeerwerk in Excel zo eenvoudig mogelijktehouden (want dat is al complex genoeg).

Heb nu een nieuwe map, in de inbox gemaakt, waar ik aan de hand van rules de 5 juiste mailtjes plaats. Nu dus alleen nog die attachments vanaf die submap, die als naam attachments heeft, van uit de mailtjes in de directory c:\temp krijgen.
Daarna mogen de mailtjes verwijderd worden uit de submap attachments.

Gaarne hulp

Kijk eens in de hulp van de VBEditor van Outlook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan