Tja, in afwachting van de ontwikkeling van deze zaak wilde ik je eerder niet bang maken. Blij dat het zo toch nog enigszins met een sisser is afgelopen. In andere gevallen is ondanks een aanbod tot schikking toch een rechtszaak voor het volle pond doorgezet...
Je :evil: kan ik me goed voorstellen, maar ik zou niet 1-2-3 aan een (w)actie beginnen. Voor je het weet, heb je een proces aan je broek!
Toch, los van dit onverkwikkelijk verhaal, begrijp ik een paar dingen niet.
- Stel je bent schrijver, en je schrijft een mooi boek. Bloed, zweet en tranen, maar eindelijk is het af. En met fikse inspanning heb je ook een uitgever gevonden. Hoera! Het boek is op de markt voor zeg € 10,- en per verkocht ex. krijg je misschien wel € 2,36. Op naar de hele oplage van 2.500 boeken, dan kan het € 5.900 voor jou worden!
- Stel na de eerste 100 verkochte exemplaren komt iemand op het idee je boek door de OCR te halen, ze uit te printen en voor € 1,50 in plaats van € 10,- aan de man/vrouw te brengen. In plaats van jouw naam zet hij er "Piet Weetikniet" als schrijver bij. Wat zeg jij? Plagiaat! Pakken die grapjas! Niemand zal verbaasd staan als je 'm voor de rechter sleept en een schadevergoeding eist, plus natuurlijk stopzetting van de scharrel-uitgave.
- O.k., stel een ander geval. Na de eerste 100 verkochte exemplaren komt iemand op het idee je boek door de OCR te halen en gratis en voor niets zomaar op internet te zetten. Uitgever niet blij, jij niet blij: daar wordt inbreuk gemaakt op je copyright, en of de resterende 2.400 boeken nog verkocht worden, is maar de vraag. Is het nu geen inbreuk meer op het copyright, omdat het op internet gezet is? Mag nu de dader niet meer aangepakt worden?
Het rare vind ik dat als het om internet gaat, veel mensen alles voor niets willen hebben. Nu vind ik toevallig persoonlijk óók, dat er veel meer dan nu gratis beschikbaar voor iedereen zou moeten zijn. Bijvoorbeeld aan kennis. Maar zo zit de wereld helaas (nog?) niet in elkaar. - Als ik een mooi technisch idee zou hebben voor effectieve en goedkope waterwinning in droge landen, en ik zet dat voor het heil van de mensheid gratis op internet ... dan zal een of ander bedrijf er als de kippen bij zijn om er een lelijke winst uit slepen. Daar gaat het heil der mensheid naar een zootje zakkenvullers!
Ik heb me er ook altijd wat over verbaasd dat als het om afbeeldingen op internet gaat, een aantal grote bedrijven het "jatwerk van copyright" flink gestimuleerd hebben, zonder de gebruikers te waarschuwen dat niet alles zomaar mag.
- Neem Google: tik in "mooi plaatje" en zoek:afbeeldingen, je krijgt ongeveer 1.790.000 resultaten. Bij een klik op een afbeelding van de resultaten staat er bij "Deze afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd." (als je heel goed kijkt). Het staat er dus wel, maar wat dat precies betekent, moet je zelf maar uitvinden.
- Ook alle browsers hebben van oudsher aan makkelijk "gelegenheid geven" gedaan. Met een rechtsklik op een afbeelding kan je elk plaatje zomaar downloaden: zonder enige waarschuwing dat je het vaak niet mag hergebruiken. *) **) ***)
Met vriendelijke groet,
CSShunter
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">
maar dat wist niet iedereen. Gelukkig is het ding v/a IE7 verdwenen.
**) Hetzelfde geldt natuurlijk voor teksten: selecteren en rechtsklikken om te kopiëren/plakken. Volgens het citaatrecht mag je dat wel voor eigen gebruik en op kleine schaal voor hergebruik doen; maar je mag geen hele lappen tekst zomaar overnemen en op je eigen site publiceren. En in ieder geval hoort er een bronvermelding / link bij!
***) Als je zelf een mooie eigengemaakte foto of afbeelding op internet zet, is er eigenlijk maar 1 afdoende manier om mensen er niet mee aan de haal te laten gaan: niet op internet zetten.
Maar ja, dan kan je het ook niet aan de wereld showen...

Zie ook artikeltje:
Een kopieer-beveiligde afbeelding? (conclusie: tegen kopiëren zonder toestemming is geen kruid gewassen)
Een advocaat klaar hebben staan om kopieerders achteraf tot de orde te roepen is natuurlijk ook een methode.