Triksken59
Gebruiker
- Lid geworden
- 6 dec 2008
Ik heb een database naam: soft
Ik heb verschillende tabellen: categ - typ - item - cpt - tpi
cpt staat voor category per type en tpi staat voor type per item.
Ik kan een category toe te voegen in de tabel categ door de naam van de category en een volgnummer in te typen.
In de tabel cpt kan ik een type toevoegen door in een afrolmenu een category te kiezen en hieraan een nieuw type toe te voegen.
Dit wordt dan verzonden naar de tabel cpt:
ik echo hier
en
Door mijn cat_num en mijn typ_num zo te echoën, bekom ik zogezegd een nieuw nummer
001-001-001 het eerste nummer van de category, het tweede nummer van het type het derde nummer zou van het item moeten komen.
Wanneer ik een nieuwe category insert, moet ik enkel de naam van de nieuwe category ingeven en dus het nummer bestaande uit de 3 cijfers.
VRAAG: kan ik deze nummering automatisch laten verlopen en hoe krijg ik dat in mijn script.
Ik stuur hierbij mijn script van invoegen in de tabel categ
Ik heb verschillende tabellen: categ - typ - item - cpt - tpi
cpt staat voor category per type en tpi staat voor type per item.
Ik kan een category toe te voegen in de tabel categ door de naam van de category en een volgnummer in te typen.
In de tabel cpt kan ik een type toevoegen door in een afrolmenu een category te kiezen en hieraan een nieuw type toe te voegen.
Dit wordt dan verzonden naar de tabel cpt:
PHP:
$res = mysql_query("SELECT * FROM (cpt,categ,type) WHERE cpt.cat_id=categ.cat_id AND cpt.typ_id=type.typ_id ORDER BY cat_cat,cat_num,typ_type,typ_num");
ik echo hier
PHP:
echo "<td align='right' width='100'> " . $row['cat_num'] . "-". $row['typ_num'] . "</td>";
PHP:
echo "<td> " . $row['cat_cat'] . "</td>";
echo "<td> " . $row['typ_type'] . "</td>";
Door mijn cat_num en mijn typ_num zo te echoën, bekom ik zogezegd een nieuw nummer
001-001-001 het eerste nummer van de category, het tweede nummer van het type het derde nummer zou van het item moeten komen.
Wanneer ik een nieuwe category insert, moet ik enkel de naam van de nieuwe category ingeven en dus het nummer bestaande uit de 3 cijfers.
VRAAG: kan ik deze nummering automatisch laten verlopen en hoe krijg ik dat in mijn script.
Ik stuur hierbij mijn script van invoegen in de tabel categ
PHP:
<html>
<head>
<title>invoeren</title>
</head>
<body>
<?php
include ("../header/header.php");
include("../include/db_soft.php");
?>
<?php
if(isset($_POST['invoeren'])) {
$Category=$_POST['cat_cat'];
$Category_number=$_POST['cat_num'];
$sql="INSERT into categ (cat_cat,cat_num) VALUES ('$Category','$Category_number')";
$res=mysql_db_query("$db","$sql");
$fout=mysql_errno($con);
if ($fout != 0) {
$fout=mysql_error($con);
echo '<font color="#FF2306">' . $fout . '</font>';
mysql_close($con);
echo '</body></html>';
exit;
}
else {
echo '<div align="center"><h3>Data is inserted into database</h3></div>';
}
}
else {
?>
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF'];?>" method="post">
<table width="50%">
<tr><td>Category :</td><td><input type="text" size="100" name="cat_cat"></td></tr>
<tr><td>Category number :</td><td><input type="text" size="100" name="cat_num"></td></tr>
<tr></tr>
<tr><td> </td><td><input type="submit" name="invoeren" value="Insert data"></td></tr>
</table>
</form>
<?php
}
?>
<form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF ?>">
<select name="cat_id">
<?php
$sql ="SELECT * FROM categ";
$res = mysql_query($sql); //voer sql code uit
while ($rij = mysql_fetch_array($res)) {
echo "<option value=\"";