auto terug zetten van systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

piedie90

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Berichten
16
misschien ene beetje rare vraag maar op school hebben wij windows xp erop staan en elke keer als je de pc opnieuw opstart dan is hij weer schoon,

je kan alles downloaden en verwijderen wat je wilt en opnieuw opstarten en alles is weer als het oude alles wat je hebt verwijderd staat er weer en alles wat je hebt gedownload is verwijderd.

dit lijkt mij handig omdat we ook een "stukje" schijf hebben waar alles op blijft staan (d bijvoorbeeld) nu wil ik dat thuis ook

downloaden wat ik wil en windows blijft snel geen gezeur met virussen en bugs en weet al wat meer rotzooi downloaden en je hoeft niet moeilijk te doen om het te verwijderen maar ook bijvoorbeeld saved games worden verwijderd

ik zie ook dat er soms programmas bijkomen het systeem word dan gedeblokeerd en alles wat dan geinstaleerd wordt blijft er ook opstaan na de instalatie of verandering word het systeem weer geblokkeerd

nu is mijn vraag hoe stel je dat in! dat hoe stel je dan in dat bijvoorbeeld een "stukje" schijf niets aan gedaan word (partitie D)
 
Ik heb iets gevonden maar ik snap er niet zoveel van:

gevonden :
Bijna elke bedrijfsmatige computer, aangeschaft na 1998 voldoet aan de eisen voor “Wired for Management” (WfM). De Preboot Execution Environment is onderdeel van de WfM specificatie. Deze industriële standaard is in het leven geroepen door Intel om het beheer van werkstation te vereenvoudigen. Ze is onderdeel van de PC98 specificatie van Intel en Microsoft. Maar wat is eigenlijk PXE precies? Hoe zorgt het voor een verlaging van de Cost of Ownership en wordt het beheer van werkstations vereenvoudigd door PXE?

PXE is een open industriële standaard en ontwikkeld door een aantal software en hardware producenten. Het werd oorspronkelijk ontworpen door Intel, met hulp van andere producenten als 3Com, Hewlett Packard, Dell, Compaq en Phoenix Technologies. PXE werkt met behulp van een Network Interface Card (NIC) in het werkstation en maakt van de kaart een device waarvan gestart kan worden. De visie achter PXE is:


Maak van de Network Interface Card een standaard, industrieel geaccepteerd opstart-device.

Dit betekent het toevoegen van de Network Inteface Card aan de gebruikelijke lijst van opstart-devices, zoals diskettestations, harde schijven en cd-romspelers, die zorgdragen voor het laden van het besturingssysteem. Het staat het werkstation toe vanaf het netwerk op te starten. Dit biedt een veelheid aan nieuwe mogelijkheden met betrekking tot beheer en ondersteuning.

PXE start het werkskation vanaf het netwerk door middel van het sturen van een ‘boot image file' vanuit de server. Daar PXE niet gebonden is aan een specifiek besturingssysteem, kunnen alle besturingssystemen worden geladen in het ‘image'-bestand. Het voorziet in de mogelijkheden voor het opstarten vanaf het netwerk van alle typen besturingssystemen (zowel ‘embedded', als ‘not-embedded').

Omdat PXE werkt met een Netwerk Interface Card, is een NIC vereist die ook PXE ondersteunt. De meeste recente netwerkkaarten ondersteunen PXE, inclusief de kaarten van 3Com, Intel, Digital, RealTek en SMC. PXE is beschikbaar als een ROM-chip voor het opstarten die moet worden toegevoegd aan de netwerkkaart, maar is ook beschikbaar als onderdeel van de systeem BIOS, wanneer de kaart is geplaatst op het moederbord. PXE is specifiek voor een type netwerkkaart. Dit wil zeggen dat de ROM-chip voor een kaart van type A, niet geplaatst kan worden op een netwerkkaart van type B.

PXE Versies

Er zijn twee versies van PXE te onderscheiden. De oudere .09x versie en huidige versie 2.00 (Er is nooit een officiële versie 1 geweest, al wordt versie 0.9x vaak als zodanig beschouwd. De WfM specificatie versie 1.0, uitgebracht in 1997, bevatte PXE versie 0.9x. Versie 2.0 van de specificatie, uitgebracht in 1999, bevat versie 2.00 van PXE.

Werkstations configureren voor PXE
Op een werkstation kan PXE geïnstalleerd zijn, maar niet geactiveerd in de BIOS. De meeste PC's ondersteunen de ‘BIOS Boot Specification' (BBS) of andere methoden die het toestaan de volgorde te bepalen waarin de ‘boot devices' in het werkstation worden aangesproken. Om op te starten vanaf het netwerk elke keer als de PC wordt aangezet, moet PXE als eerste ‘boot device' geselecteerd worden. Er zijn BBS Systemen die ook een Network Service Boot (NSB) ondersteunen. Met NSB kan PXE lager in de rangorde van ‘boot devices' worden geplaatst. Een melding als “Druk op F12 om van het netwerk te starten” verschijnt in een dergelijk geval bij het opstarten van de PC. Op deze wijze kan PXE alleen gebruikt worden, waneer noodzakelijk.

Voordelen van PXE

Opstarten vanaf het netwerk is geen nieuw concept. Er zijn verschillende andere methoden. Novell had al eerder ‘Remote booting' (opstarten op afstand) en IBM ondersteunde RPL, beide sinds midden jaren 80. In het verleden werd het opstarten vanaf het netwerk vooral gebruikt voor machines zonder schijven, zoals ‘thin clients' en systemen gewijd aan een specifieke taak. Dit is niet langer het geval. PXE heeft het proces gestandaardiseerd. Softwareproducenten kunnen hierdoor gebruik maken van dezelfde architectuur, die een ruimere selectie aan applicaties ondersteunt.

Er zijn verschillende voordelen aan, en gebruiksmethoden voor, het opstarten vanaf het netwerk:

Het opstarten van systemen zonder harde schijf, zoals ‘thin clients' en systemen gewijd aan een specifieke taak.
Het implementeren van software of een besturingssysteem voor nieuwe systemen.
Het automatiseren van onderhoudstaken zoals de back-up van het systeem.
Het automatiseren van controletaken zoals het scannen op virussen.
Zeker stellen van de beveiliging indien een gegarandeerd schoon systeem nodig is.
De twee meest voorkomende toepassingen van PXE hebben betrekking op het opstarten van een (nieuw) systeem waarop een besturingssysteem moet worden geïnstalleerd en het gegarandeerd ‘schoon' opstarten.
Door een nieuw systeem of een systeem met een defect besturingssysteem te starten van het netwerk, kan een nieuw besturingssysteem of kunnen nieuwe applicaties geïnstalleerd worden, zonder dat alle PC's afgegaan hoeven te worden met een stapel installatie cd-roms. Het inrichten van een nieuw systeem is zo eenvoudig als het koppelen en aanzetten van het systeem. De servers kunnen erop worden ingesteld dat een installatie start, zodra een systeem zich meldt op het netwerk. Op deze wijze kan veel tijd bespaard worden op het beheer.

De beheerder hoeft niet meer naar een PC toe om software te herinstalleren wanneer het systeem vastloopt. Het opstarten vanaf het netwerk, zorgt voor de herinstallatie. Het kan in dergelijke gevallen wel eens handiger zijn de software voor alle systemen te vervangen, dan te zoeken naar het probleem met betrekking tot specifieke installaties.

Wanneer wordt opgestart vanaf het netwerk is een ‘schone start', zonder opstart-virussen en bestanden aangepast door de gebruiker, gegarandeerd. De systeembestanden ten behoeve van het opstarten van het systeem worden bewaard op de server en beschermd tegen infectie. Het is tevens mogelijk van het netwerk op te starten om te controleren op virussen, zodat zekerheid bestaat dat in een later stadium van een schone harde schijf wordt opgestart. Er wordt gesproken van een pre-OS boot, ofwel het opstarten voorafgaand aan het besturingssysteem.

Hoe werkt PXE?

Naast PXE op het werkstation zijn er diverse servercomponenten ontworpen die samenwerken met een DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) server. Elk netwerk moet een PXE server bevatten voor de juiste werking van PXE. PXE server kan geïnstalleerdrd worden op de betreffende DHCP server, maar mag daar ook los van gehouden worden. Met de laatste methode is het mogelijk PXE te implementeren zonder inbraak te doen op de inrichting of de instellingen van de DHCP server. De PXE server zoekt naar DHCP aanvragen die voorzien zijn van een speciale ‘tag', die het werkstation identificeert als PXE machine. Bevat de DHCP aanvraag de betreffende ‘tag' dan reageert de PXE server met het zenden van informatie ten behoeve van de configuratie van het werkstation, inclusief de naam van de ‘Boot Image file'. Het bestand wordt op het werkskation geplaatst met behulp van TFTP en daarna gebruikt om het werkstation op te starten.

‘Wired for Management' (WfM) bevat ook andere onderdelen die gebruikt kunnen worden met PXE. Een erg nuttig onderdeel is ‘Remote Wake up', waarmee op afstand een PC kan worden aangezet. Het werkstation kan worden aangezet, beheerd en afgesloten vanaf de werkplek van de beheerder. De installatie van nieuwe versies van een applicatie kunnen gepland worden, zodat ze 's nachts worden uitgevoerd, terwijl het netwerk onbezet is en gebruikers niet worden lastiggevallen.

In het kader van beveiliging kan PXE gebruik maken van Boot Integrity Services (BIS), eveneens onderdeel van de WfM 2.0 specificaties. Het gebruik van digitale handtekeningen en encryptiemethodieken binnen BIS, stelt PXE in staat ontvangen ‘image files' te valideren en te bevestigen of dergelijke bestanden al dan niet van een veilige en betrouwbare bron komen. Dit voorkomt dat een werkstation start vanaf een corrupte server, wat ernstige schade kan berokken.

Wil een systeem gebruik maken van BIS, dan moet BIS worden geactiveerd in de BIOS van het systeem. Bij het configureren van het werkstation door de beheerder wordt een ‘public key' geplaatst op de harde schijf. De server software moet eveneens BIS ondersteunen om de digitale handtekeningen te maken, die worden gebruikt bij het valideren. Wanneer PXE een werkstation opstart wordt gecontroleerd of BIS wordt ondersteund door de BIOS. Is dit het geval, dan wordt BIS gebruikt om de informatie van de server te valideren. BIS valideert alleen de server het encrypt niet de ‘boot image file'.

Afkortingenlijst

API = Application Programming Interface
BBS = BIOS Boot Specification
BINL = Boot Image Negotiation Layer
BIOS = Basic Input/Output System
BIS = Boot Integrity Service
DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol
IP = Internet Protocol
NDIS = Network Driver Interface Specification
NIC = Network Interface Card
NSB = Network Service Boot
OS = Operating System
PC = Personal Computer
PXE = Preboot Execution Environment
ROM = Read-Only Memory
TFTP = Trivial File Transfer Protocol
UDP = User Datagram Protocol
UNDI = Universal Network Device Interface
WfM = Wired for management


wat ik hieruit begrijp is dat er op een server een windows immage word geinstaleerd en je via internet windows opstart dus elke keer een schone windows.

maar dit lijkt mij ook kunnen via een (draadloos) thuisnetwerk
of zit ik helemaal verkeerd??

als iemand hier ervaring mee heeft kan diegene mij dan vertellen hoe dit in zijn werk gaat
 
Ik weet niet of je het nog nodig hebt omdat het al 2/3 maanden geleden is van je vraag maar een programma die dat kan heet ILLUSION. Dit is een trial programma 30dagen en kan worden gekocht voor ongeveer 100euro. Dit programma houd bij wat er veranderd wordt na het inloggen en zet alles weer netjes terug. Ook kan je mappen vrijstellen die hij niet terug mag zetten Bv. Mijn Documenten.
 
ja dankjewel, niemand wist iets. ik ga even kijken wat het voor programma is
 
Pxe

ee Piedie

ik heb ook informatie nodig over PXE,
waar heb je die informatie vandaan gehaald.

en als iemand anders een site weet, alle hulp is welkom.:D

thnx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan