Autoaanvullen keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myclos81

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2007
Beste,

ik heb op een formulier een keuzelijst met invoervak staan waar de gebruiker waarden kan selecteren maar ook kan aanpassen.
Als er een nieuwe waarde wordt ingegeven, zou ik willen dat die op de andere records ook kan gekozen worden (is nu niet het geval).

Dat er dus automatisch een nieuwe waarde wordt toegevoegd in de tabel, als er een nieuwe waarde wordt ingegeven in het formulier.

Ik kan deze wel aanmaken via een wizard formulier maar als het al bestaat zonder dat er nieuwe waarden kunnen worden toegevoegd, hoe kan ik dit dan wijzigen?

Die laatste snap ik niet helemaal, want je geeft aan dat je in de keuzelijst waarden kan selecteren en aanpassen. Aanpassen van waarden in een keuzelijst met invoervak is naar mijn idee echter helemaal niet mogelijk; hooguit automatisch toevoegen van een nieuwe waarde. En dat is toch wat een wijziging van een bestaande waarde is: het creëren van een nieuwe waarde. Immers: een waarde bestaat in een keuzelijst, of hij bestaat niet. Als hij bestaat, wordt hij geselecteerd, en als hij niet bestaat, kan hij worden toegevoegd.
Dat gezegd hebbende, kun je een nieuwe waarde in een (tabel van een) keuzelijst met invoervak toe laten voegen middels de gebeurtenis <Bij niet in lijst>. Deze gebeurtenis kun je gebruiken om ofwel een waarde gelijk in de onderliggende tabel te schieten, en te gebruiken, ofwel een ander formulier te laten zien om de onderliggende tabel te vullen. De laatste variant gebruik je als je een tabel voor de keuzelijst gebruikt met meer velden die gevuld moeten worden. Bij de eerste optie (nieuwe waarde in de tabel zetten) zou je alleen het veld dat je gebruikt om te zoeken invullen, de rest komt niet aan bod. Met een formulier gebeurt dat wel.
Dus hoe, en wat wil je toevoegen aan die tabel?

Ik kan op het formulier in de keuzelijst een veld veranderen en dan staat dat daar zo voor die bepaalde record.
Als ik naar een andere record ga, dan kan dit niet gekozen worden (het is dus niet bijgevoegd in de tabel, wat dus mijn probleem is want dat is wat ik wil).

Dus je hebt een keuzelijst met invoervak met daarin de opties
<Type rijbron> --> Lijst met waarden
<Alleen lijst> --> Nee
<AutoUitbreiden> --> Ja

<Type rijbron> staat op Tabel/Query.
Als ik dit op "Lijst met waarden zet", dan toont hij de ingegeven waarde met daaronder de naam van de tabel :confused:

Maakt ook niet uit wat de rijbron is, want wat jij wilt kan op die manier toch niet. Het antwoord is dus in alle gevallen hetzelfde: je kunt geen nieuwe waarden toevoegen aan een lijst zonder dat je die lijst aanpast. Gebruik je een tabel, dan kan je de gebeurtenis <Bij niet in lijst> gebruiken om een nieuwe waarde toe te voegen aan de tabel. Die is dan vervolgens weer te gebruiken in andere records.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan