AutoCAD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tsw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Berichten
183
Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag. Maar wist niet waar ik hem anders moest stellen.
En weet niet of er hier mensen zijn die hier mee handig zijn.

Ik kan redelijk tekenen met aCAD. Maar nu heb ik een vraag:

Kun je bijvoorbeeld een kozijn tekenen op autocad. Die je dan alsware opslaat ergens
En dat je hem te voorschijn kunt halen en dat je dan de hoogte en breedte maten van het kozijn kunt invullen. En dan dat het kozijn ook precies die maat heeft.
Dus zonder stretchen of iets. Maar dat gelijk de hoogte en breedte maat kunt invullen en dat hij gelijk op dat formaat in je tekening komt?

Kun je dat via blok of wat dan ook doen? :)

Alvast bedankt!

Bijvullen:
Ik heb nu dan alwel een blok gemaakt waar je hoogte en breedte dan zou kunnen invullen.
Maar dan verschaalt hij de het hele blok. Terwijl eigenlijk alleen het glas groter moet worden (of evt. kleiner.) Maar dan word het kozijn ook verschaalt en wil alleen dat het raam zelf verandert en kozijn zelfde afmeting houd.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Djoane, ik heb net eenpassing gemaakt.

Hij verschaalt hem. Maar dan helemaal en wil eigenlijk alleen het glas verandert van maat. En niet het kozijn. Want dat is een vaste maat.
 
Dan moet je van t glas een appart block maken, en deze dan verschalen met een basispunt in t kozijn..

Maarreh, is t niet makkelijk cq eenvoudiger om gewoon te offsetten?
 
Ik zou idd ook 2 blocks maken, eentje voor het kozijn en eentje voor het glas.

Groeten Marcel
 
vroeger cad tekenaar tijdelijk geweest zodoende kan ik me volgende herrineren.
binnen het cad programma bestaat het hm mogelijk is het bestond het LISP programmeren.
hier mee heb ik wel eens soort gelijke tekeningen met parameters gemaakt is erg leuk om te doen maar werd wel gek van alle haakjes.


gr wout

edit http://www.lisp.nl/
 
Laatst bewerkt:
Bedankt met dat lisp. Ik heb beetje rond gekeken op internet daarover.

Maar kan nog niet helemaal duidelijk uitkomen om daar goed kozijnen in te tekenen en hoe dat werkt?

Heeft iemand daar een goede uitleg voor met misschien voorbeeld?
Of iets wat mij daar goed mee kan helpen. Want met LISP heb ik helemaal niest geen ervaring.

Het liefst nederlands, mijn engels is niet heel erg sterk.

Gr.
 
zoals bij elke programeer taal zal je je daar in moeten verdiepen dat komt je niet aan waaien helaas :confused:
 
Ja dat snap ik, maar misschien had iemand een makkelijk toturail of waar ik goed van kon leren.
Kon t altijd proberen. ±'
 
Ik zou je willen aanraden om je vraag op een AutoCAD forum te posten, daar kunnen ze je misschien beter helpen.

Groeten Marcel
 
ja, daar was ik eerst ook naar opzoek. Maar kon geen goede vinden, maar straks nog wel rond kijken of er echt een site voor special autocad hulp!

Bedankt!
 
Ik heb op de eerste al iets neer gezet. Nu hopen op een nuttige reactie.

Bedankt!
 
Ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar kijks eens bij "dynamic blocks".
Weet niet vanaf welke versie deze beschikbaar zijn.
Daar kun je vanalles instellen wat je aan een block wilt veranderen.

Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan