Autoexec.nt

Status
Niet open voor verdere reacties.

krelius

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2003
Berichten
5
Hallo,
Ik gebruik WXP met SP2. Bij het opstarten krijg ik de laatste tijd steeds de volgende melding:

16 bit Windows Subsystem
C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT.The system file is not suitable for running MS-Dos and Microsoft Windows applications. Choose 'Close' to terminate the application.
[Close] [Ignore]

Het opstarten gaat intussen gewoon verder en het maakt ook niks uit of je nu 'close'dan wel 'ignore' kiest. Het schermpje verdwijnt dan na klikken op een van deze twee opties. Verder werkt alles goed.
Totdat ik onlangs een andere driver voor mijn scanner wilde gaan installeren. (Canoscan D0646UD) Ik krijg bij het aanklikken van deze file dezelfde foutmelding en kan dus niet uitpakken/installeren!
Ik begrijp er niks van. Wie wel?
 
Dit geeft bijna altijd de oplossing:

Ga in de verkenner naar de map c:\windows . Zoek het bestand autoexec.nt op. Klik rechts op dat bestand en kies de optie kopieren.

Daarna ga je naar de map c:\windows\system32. Daar klik je (in het rechtervenster) weer met de rechtermuisknop (1x) en je kiest de optie "plakken" Dan staat het bestand op de juiste plek. Daarna klik je nog 1x rechts op het bestand en kies je de optie "eigenschappen" . Zorg dat er hier alleen een vinkje staat bij "alleen lezen"

NB
Als je het bestand niet kunt vinden, even in Mapopties aanvinken dat verborgen bestanden moeten worden weergegeven. Als je probleem is opgelost weer uitvinken, want ze zijn niet voor niets "verborgen"
 
Het zou kunnen dat dat bestand telkens verdwijnt telkens je opstart. Als je het nodig hebt (voor een programma dat op 16 bit draait; meestal oudere dos programma's) kan je het gewoon kopiëren vanuit de map c:\windows\repair en vervolgens gewoon verder doen.
Wil je ervan af, ga dan naar start-run-msconfig en kijk of hij de system.ini en/of de win.ini verwerkt. Daar kan je aangeven dat hij ook "for 16-bit app support" doet.
Of beter system.ini en win.ini niet laten verwerken (als dat voor jou systeem geen problemen geeft).
Doe je veranderingen aan je msconfig, dan zal hij telkens bij het opstarten msconfig opstarten (tenzij je dat op het eerste scherm niet meer wil), maar laat hem een paar keer doen, tot je tevreden bent met het opstarten. Dan kan jet het uitvinken.

Groeten
 
Hoi Nanette en Papajo,
Ik heb het bestand vanuit 'repair' naar 'system32' gekopieerd en dat was inderdaad de oplossing!
Jullie zijn geniaal, hartelijk bedankt. :thumb:
 
:thumb: Mooi zo!!

Zet je nog even de status op "vraag is opgelost"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan