autofilter of if/then gebruiken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SandyH

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2012
Hallo,

Ik moet uit een worksheet gegevens halen om in een andere worksheet te plakken.
Ik moet in kolom C alle rijen halen waar een bepaalde naam in voorkomt, dus als die naam gevonden is, moet ik van die rij een aantal waarden naar een andere workbook kopiëren. (uit kolommen die niet aaneensluiten)

Nu weet ik niet wat de beste manier is, om te werken met een autofilter en dan de zichtbare waarden kopieren naar het andere bestand en daar wissen wat ik niet nodig heb, of werken met een if ... then ? Dus als waarde in kolom C gevonden is, moeten kolommen A B C D E G H van die rij naar het andere workbook gekopieerd worden.

Zit echt nog op beginnersniveau dus hoop dat mijn vraag wat duidelijk geformuleerd is, en ben ook op zoek naar makkelijkste oplossing voor beginnelingske gelijk ik zonder een boel overbodige code natuurlijk :)

Bedankt alvast !

Dit kun je zonder VBA prima met het uitgebreid filter (advancedfilter)

haha, ja, al tijdje lid, maar ben echt niet bezig van 2012 met vba, da's maar sinds kort :)

Het gaat om een tekstwaarde die moet opgezocht worden, de naam van een bepaalde medewerker, en van Workbook A naar Workbook B gekopieerd worden.

Mij lijkt een voorbeeldbestandje wel handig. Het hele proces van filteren en kopiëren/verwijderen is niet zo moeilijk maar je geeft nergens aan wanneer er wat moet gebeuren. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om kolom F even te verplaatsen buiten het bereik en dan te filteren.

Zie voorbeeldje in bijlage.

Ik heb er al filter opgezet, ik wil dus een filter op alles wat 'germaine' aangaat.
Dus al de gegevens van 'germaine' wil ik kopieren naar sheet 2 van een andere workbook (vb met naam Resultaat). Ik wil enkel de kolommen A B C D E H overhouden (dus F niet).

dus vraag ik me af als het best is om iets te doen met : if/then (als er germaine staat in kolom D, dan kopieer inhoud van cellen uit kolom ABCDEH naar die andere workbook)Bekijk bijlage testbestand.xlsx

ofwel met een autofilter en dan kopiëren zichtbare lijnen naar andere bestand.

Als je mij wat op weg kunt zetten wil ik wel verder uitpluizen hoe de code te schrijven.

Bedankt alvast.

Hoe wordt het proces gestart en kolom G moet blijkbaar ook niet mee? Zie ook de 2e zin in #5.

Er wordt gestart vanuit een file zonder filter, eerste stap in macro zou de filter zijn.
En kolom F is niet nodig, en dan aantal kolommen op het einde, dus als ik gewoon kan zien hoe ik bepaalde kolommen kan aanduiden om te kopiëren naar een andere werkboek, is't ook al goed :)

Hmmm, niet echt, de nieuwe info wordt elke week via mail doorgestuurd naar mijn mailbox (gebeurt automatisch, gegevens worden opgehaald uit een ander programma), dus knop kan niet in een 'vast' document geplakt worden.

maarrrrr ... ik vind het wel een interessante code die ik mogelijk zou kunnen gebruiken voor andere doeleinden, is in ieder geval goed studiemateriaal waarmee ik wel andere projectjes kan doen, dus zeker geen verloren werk ! :)

Ben dus op zoek naar macro die kan gestart worden met een sneltoets of gewoon manueel kan gestart worden, zonder knop, zal ook gebruikt worden door iemand die totaal niets van macro's kent, dus nog minder dan mijzelf ;)

Of je nu een knop of enig ander instrument gebruikt om een macro te starten dan zal dit ergens moeten staan. In het bestand dat je aangeleverd krijgt staat het dus niet. Zoals eerder geschreven, het filteren en verplaatsen van gegevens stelt niet zoveel voor en kan op vele manieren.

-Van waaruit wil je het proces starten? Vanuit het doelbestand?
-Staat het bronbestand open?
-Is de naam van het bronbestand altijd hetzelfde of zit er een bepaalde logica in de naam van het bronbestand?

Met VBA is veel mogelijk maar is in veel gevallen wel maatwerk. Dus graag wat meer informatie.

Laatst bewerkt:
De macro zal ergens in personal folder opgeslaan worden, en zal gestart worden via een sneltoets.
Bronbestand (dat wekelijks via mail toekomt) zal worden geopend, heeft altijd zelfde naam (vb. 'overzicht.xlsx'), als dit bestand geopend wordt, zal de macro gestart worden (hetzij via die sneltoets, ofwel manueel gestart worden).
Het doelbestand heeft ook altijd zelfde naam (vb.'budget.xlsx), en dit zal op een server schijf staan, en mag geopend worden bij starten macro, maar dit hoeft niet. (indien het niet geopend is zou ik zorgen voor een foutboodschap dat de gebruiker verwittigt dat het doelbestand eerst moet geopend worden)

Dus geen wijzingen in bestandsnamen, deze blijven altijd dezelfde.

Met beide bestanden in zelfde map
bestand overzicht.xlsx wordt geopend en terug gesloten door code

mvg
Leo

Bijlagen

Dit werkt, nu wat verder sleutelen aan code errond, maar je hebt me zeker op de goeie weg gezet !

Bedankt iedereen voor de moeite die jullie genomen hebben om mij verder te helpen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan