AutoFilter op basis van CelInhoud en terug

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swisser

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2013
Berichten
23
Goedmorgen,

Voor het beheer van een omvangrijk project heb ik een werkblad gemaakt met alle te beheren onderwerpen per groep waar ze aan de orde komen. Zie bijgaand voorbeeld voor een idee. Inmiddels zijn er 200 onderwerpen, 25 groepen en vele bijeenkomsten, ik heb nu zo'n 1000 regels. Het is belangrijk om de geschiedenis te kunnen blijven zien.

Ik wil graag in een Excelsheet kunnen filteren met een druk op de knop.
Het filter dan gebaseerd op de celinhoud. Het ideale is de volgende routine:
1. kies cel met waarde waarop gefilterd moet worden
2. klik op Filter-knop (zet Macro in werking die filtert op celinhoud en die tekst in knop verandert in retour (of retour-symbool))
3. klik op Retour-knop (beëindigt dit filter en gaat terug naar de actieve cel van het moment waarop gefilterd werd en brengt die cel ook weer in beeld).

Let op er kan of kunnen andere filters reeds ingesteld staan, bijvoorbeeld alleen de activiteiten uit 2013. Dit filter moet niet ongedaan worden gemaakt, het gaat alleen om de nieuwe filter gebaseerd op de celinhoud.

Ik gebruik zowel Excel 2003 als 2010. In Excel 2010 kan deze routine met de rechter-muisknop ook, maar na een uurtje door mijn werkblad filteren, is een vergissing snel gemaakt en is mijn conclusie dat zo'n knop toch handiger is.

Bij voorbaat dank voor jullie aandacht.
 

Bijlagen

  • Projectbeheer.xls
    20,5 KB · Weergaven: 179
Autofilter op basis van inhoud actieve cel met druk op een knop

Beste iedereen,

Ik heb geen reacties gekregen op mijn vraag, maar gelukkig nu ik weer even actief ben met VBA is het me gelukt met de volgende code voor de Autofilter en deze te koppelen aan een knop

Code:
[Sub AutoFilterKnop()

    'Macro voert een filter uit op basis van de actieve cel
          
            
    Range(ActiveCell.CurrentRegion.Address).AutoFilter Field:=ActiveCell.Column, Criteria1:=ActiveCell.Value
    
    
End Sub]

En voor het opheffen van het filter, waarvoor je dan wel in de juiste kolom moet staan

Code:
[Sub AutoFilterOff()
    'Macro heft het filter in de kolom van de geselecteerde cel op en brengt in beeld de actieve cel
    
    Range(ActiveCell.CurrentRegion.Address).AutoFilter Field:=ActiveCell.Column
    ActiveCell.Show
    ActiveCell.Select
    
    
End Sub]

Het is echt reuze handig als je in grote bestanden moet werken.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan