• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Autofilter sorteren werkt niet bij beveiligd werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

versuat

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2009
Hallo,

Ik heb een Excel bestand waarin enkele kolommen zijn beveiligd. In een onbeveiligde kolom worden getallen ingevuld. Deze moeten vervolgens oplopend gesorteerd worden.

De autofilter op deze kolom werkt wel, althans hij kan bijvoorbeeld alle niet lege cellen weergeven. Alleen het sorteren werkt niet. Bij de beveiliging is wel aangegeven dat het gebruik van de autofilter en het sorteren toegestaan is.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Gr. versuat

Hallo,

Ik heb een Excel bestand waarin enkele kolommen zijn beveiligd. In een onbeveiligde kolom worden getallen ingevuld. Deze moeten vervolgens oplopend gesorteerd worden.

De autofilter op deze kolom werkt wel, althans hij kan bijvoorbeeld alle niet lege cellen weergeven. Alleen het sorteren werkt niet. Bij de beveiliging is wel aangegeven dat het gebruik van de autofilter en het sorteren toegestaan is.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Gr. versuat

Als je het met VBA zou doen, kun je eerst de beveiliging verwijderen en aan het eind van de macro die er weer op zetten.

Als je het met VBA zou doen, kun je eerst de beveiliging verwijderen en aan het eind van de macro die er weer op zetten.

Dit zou inderdaad een oplossing zijn als ik niet de oorzaak van het probleem had achterhaald en daarbij nog een probleem was ontstaan :confused:

De beveiligde kolommen bevatten namelijk verwijzingen. Wanneer er gesorteerd wordt, worden de verwijzingen door elkaar gegooid en is het excel bestand een 2e keer niet meer bruikbaar. De beveiliging houd dit dus tegen...

Weet iemand een oplossing om ofwel de verwijzingen in de juiste volgorde terug te zetten na gebruik of om de verwijzingen in stand te houden en toch te kunnen sorteren? De beveiliging moet wel blijven werken :)

Gr. versuat

Ik weet niet of je bekent bent met macro's maar anders kan je deze code gebruiken.

Sub sorteren()
ActiveSheet.Unprotect ("WACHTWOORD") 'Opheffen beveiliging
ActiveSheet.Range("B22:G121").Sort Key1:=Range("B22"), Order1:=xlAscending 'Sorteer functie
ActiveSheet.Protect Password:="WACHTWOORD", DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True 'Beveiliging terug zetten
End

Hierin moet bij WACHTWOORD het wachtwoord van je sheet komen te staan.
Bij Range B22:G121 de range die je wilt sorteren.
B22 wordt de 1ste cel waarop je wilt sorteren.
Bij Order1:= kies je voor xlAscending (oplopend) of xlDescending (aflopend)

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr Neuz

Ik denk dat je de formules van de verwijzingen moet aanpassen.
Post eens een klein xls voorbeeldbestandje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan