• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Autofilter Traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Ik heb een matrix waarin van een stuk of 7 variabelen, zo'n 2000 rijen gevuld zijn. Door middel van autofilter kunnen Category managers nu filteren op bijvoorbeeld productgroep of leverancier om te zien hoeveel bijdrage zij gedaan hebben en voor welke producten etc.
Alleen, In excel werkt het filteren enorm traag. Linksonder in het scherm staat dan constant: cellen bereken %.

Is er een manier om dit sneller te laten doen? want die 2000 rijen zijn de eerste 2000, voor zo'n 10 weken en er moeten voor nog 20 weken nog records toegevoegd worden. Is hier een andere manier voor om dit voor elkaar te krijgen? Dat er sneller gefilterd kan worden op allerlei variabelen?

De kolommen Leveranciersnummer en actieplaats worden normaal gesproken automatisch aangevuld op basis validatie. Daarvoor zitten bij het echte bestand 2 extra tabbladen waar de gegevens uit gehaald worden.

Ik wil het bestand graag erbij uploaden, maar gezipt is het nog te groot. (340kb)

dan maar zo:
http://www.sharebigfile.com/file/170059/voorbeeld-helpmij-zip.html

Laatst bewerkt:
Het probleem ligt waarschijnlijk in de formules die je gebruikt, al heb ik de bijlage nog niet gezien. Als daar verbeteringen in kunnen gedaan worden, doe dat dan eerst. Is het een groot bestand? Als je Ctrl-End doet, ben je dan ver verwijderd van wat jij denkt dat de laatste kolom en rij is? enz.

Ah, kijk dat zal het best wel eens kunnen zijn. Volgens mij heb ik een aantal keer bij de bereiken tot rij 10000 gedaan waardoor hij echt veel regels na moet kijken. nu zal de matrix geen 10000 regels nodig hebben dus dat zou aangepast kunnen worden. Ik moet alleen wel een dynamisch bereik hebben dus dan ga ik daar eens naar kijken.

Als er nog meer dingen zouden zijn waardoor dat komt hoor ik het graag..

Hou er wel rekening mee dat autofilter een maximum aantal heeft.
Ik meen maximaal 1000 verschillende items.

Is de vraag nu, hoe meer items in de dropdown van de autofilter krijgen? Of hoe het komt dat het traag werkt?

Hahahaha, das waar :D .

Moet maar bedenken: Het komt uit een goed hart.

de vraag was: hoe komt het dat de matrix zo traag werkt. Daar kreeg ik een antwoord op en daarbij de opmerking dat autofilter maar met 1000 regels kan werken (ik heb niks te kiezen qua office 2003/2007. Er wordt 2003 gebruikt). Dus mijn hoofdvraag is nog steeds:
Hoe krijg kan ik hetzelfde effect als autofilter krijgen, maar dan voor meer dan 1000 regels. (dus dat ik kan filteren per willekeurige variabele, en dan per filter ook het subtotaal krijg van 1 kolom).

Blijft de mogelijkheid uit een eerder post:
http://www.bettersolutions.com/excel...T622510441.htm
de custom zoekfunctie binnen je autofilter.

Geldt hier ook de beperking van 1000 regels?
En zoja, bij meer dan 1000 regels, welke mogelijkheid is er dan om hetzelfde resultaat te krijgen?

Het probleem ligt waarschijnlijk in de formules die je gebruikt, al heb ik de bijlage nog niet gezien. Als daar verbeteringen in kunnen gedaan worden, doe dat dan eerst. Is het een groot bestand? Als je Ctrl-End doet, ben je dan ver verwijderd van wat jij denkt dat de laatste kolom en rij is? enz.

Hij gaat met ctrl-end tot rij 11072 en tot kolom U

Laatst bewerkt:
Arjoderoon,

In post #6 heb ik je nog een andere link gegeven. Hierin staat een heel stuk over autofilters.
Onder punt twee staat hoe je de restrictie van 1000 unieken in je filter enig zins kan omzeilen mbv custom functie binnen auto filter. Dit is de tweede link welke ik gestuurt hebt.

Nogmaals het overzicht van het auto filter gebruik:
http://www.bettersolutions.com/excel/EDZ483/QT015812321.htm

Succes

ik had die custom search gezien en ook toegepast maar niet begrepen dat je daarmee ook de 1000 regels limiet enigzins kunt omzeilen.

ik heb nu de custom search functie gebruikt maar als deze ook een beperkt aantal rijen kan 'opnemen' dan heb ik toch een alternatief nodig. Ik weet nu alleen niet welke mogelijkheden er zijn om hetzelfde effect te krijgen als ik nu heb met autofilter / custom filter en subtotaal.

Welke andere mogelijkheden zijn er in excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan