• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulinho

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2002
Mensen,

Het volgende;

Momenteel ben ik bezig met een planning. Hierbij moet ik namen van medewerkers koppelen aan de dagen van de week.

Hoe zorg ik ervoor dat als ik een deel van de naam (voornaam + achternaam) intyp, de gehele naam al verschijnt. Hierdoor hoef ik niet constant de gehele naam in te voeren.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat het om meerdere tabbladen gaat. Op hetzelfde tabblad vult Excel in de meeste gevallen wel automatisch de naam aan.

Opmerking; uiteraard zijn hiervoor andere softwareprogramma's beschikbaar, maar dat is nu niet van belang. Het gaat dus puur om het implementeren in Excel.

Thanks !!!

P.

je hebt toch wel het vinkje geplaatst ?

Extra -> Opties -> Bewerken en dan onderaan het vinkje geplaatst bij "Automatisch aanvullen voor celwaarden activeren"

en als dat idd. het geval is en het werkt nog niet dan is er wellicht een klein Excel probleempje.

Voor het geval iemand daarnaar wilt gaan zoeken, oke!

Maar er is nog een andere optie..........
Je hoeft dan zelfs helemaal niet meer de naam / namen, in te voeren, alleen de allereerste keer en bij toevoeging van namen.

Wat ik bedoel.....?

Stel je hebt 2 tabbladen, voor het gemak even 1 en 2 te noemen.
Op blad 1 staan de medewerers in cel A2, A3, A4 etc.
In cel(len) B2, C2, D2 etc. staan de diensten per dag / week / maand etc.

Als je er nu voor zorgt dat tabblad 2 er VOOR DE WERKNEMERS KOLOM hetzelfde uitziet als blad 1 dan gaat de "truuk" werken. M.a.w. op blad 2 komt ook in cel A2 dezelfde naam als in A2 op blad 1. Hetzelfde voor A3 op blad 2 en A3 op blad 1.

Wat er vervolgens in de cellen B, C, D etc. op blad 2 komt te staan is niet interessant.

Als je nu op blad 1 in cel A2 de naam Jan Jansen typt en in cel A3 Piet Pietersen dan ben je al bijna gereed.....

Ga na blad 2 en zet de cursor in cel A2. Type op de invoerregel alleen het = teken, MEER NIET. (Dus alleen de 2 horizontale streepjes). Druk vervolgens NIET op Enter maar klik onderin op blad 1. Je scherm schakelt naar blad 1. Klik daar 1x in cel A2 en druk vervolgens wel op ENTER. Tot je "blijde" verrassing staat nu automatisch op blad 2 in cel A2 dezelfde naam als in A2 op blad 1.
Kopieer op blad 2 naar beneden door en je hoeft geen namen meer in te voeren. (Blad 1 is je enige invoerblad)
Eventueel kopieer je de bladen ook door.

Deze truuk werkt ook als je Jan Jansen in cel A2 van blad 1 in een willekeurige cel op blad 2 wilt hebben (anders dan A2). De "verwijzing" op blad 2 middels de "formule" = is cruciaal.

Ik realiseer mij dat dit hele verhaal misschien wel overbodig is omdat je deze "truuk" allang beheerst en er gewoon iets "mis" is met jouw Excel. Tja, dan heb ik voor niets zitten typen :D :D :D :D :D

Mocht het wel nieuw zijn voor je en kom je er niet uit, dan post ik wel een klein voorbeeldje.

Heej Pasja,

Jouw "truuk" werkt idd. Thanks !!!

Nou wil ik niet meteen ondankbaar overkomen, maar is er niet een snellere manier?

In Access bijvoorbeeld kan dit (= auto aanvullen bij het intypen van een gedeelte van de naam) heel makkelijk. Vraag me dus af of dit ook in Excel kan.

Maar nogmaals; met jouw truuk ben ik ook al een heel stuk op weg !!!

P.

ja oke, maar heb je naar het "vinkje" gekeken ? Bij mij werkt het automatisch invullen nl. prima.............

ja, op zich is er natuurlijk een veel snellere manier, zeker als je het hebt over zoiets "statisch" als namen (van mensen.)

Stel je hebt in kolom A een stuk of 40 werknemers staan. Kopieer gewoon kolom A door naar een ander blad.................

De "truuk" die ik noemde is eignlijk meer bedoeld voor verwijzingen naar bijv. cellen die veranderd zijn. Dan hoef je niet steeds handmatig te verwijzen / zoeken ect.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan