• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch aanvullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jvc760

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2014
In een excel bestand moet ik in Bv. de hele kolom B, bepaalde woorden / namen invullen. (steeds dezelfde terugkerende woorden / namen)
Excel vult deze steeds automatisch aan, indien er geen lege cellen tussen zitten.
M'n vraag is of ik een lijst kan samenstellen van woorden die excel automatisch mag aanvullen in de hele kolom B, ook al zitten er lege cellen tussenin ?

Dank je wel alvast ;)

Bereik selecteren en kopiëren, eventueel doortrekken met vierkantje rechts onderaan het selectievenster ? Of is dit te simpel gedacht?

Misschien met een pulldown-menu, dat maak je via gegevensvalidatie?

Kees

als ik een woord intyp die in bovenstaande cellen al eerder voorkwam, moet ik meestal maar de eerste letter typen, en excel vult deze dan automatisch aan, zodat ik enkel op tab of enter moet drukken. maar dit lukt enkel maar als er geen lege cellen tussenzitten. ik zou dit graag willen bekomen dat hij dit steeds blijft doen over de gehele kolom B.

Dat kan dus niet als er lege cellen tussen zitten. Voorkom dus lege rijen, zou ik zeggen. Zeker als de gegevens toch bij elkaar horen. Wil je visuele witruimte tussen een blok gegevens, maak dan de rijhoogte hoger. Je mag niet van Excel verwachten dat een programma-eigen eigenschap als Automatisch aanvullen binnen een gegevensbereik ook werkt als je je niet aan de daarbij horende regels houdt.
Het alternatief is ook al aangegeven: gegevensvalidatie met een lijst gebruiken.

Type op een apart werkblad, bv blad 2, alle mogelijke namen onder elkaar
Selecteer daarna de cellen war je deze gegevens wilt invullen, bv op blad 1 kolom A

Ga naar gegevens en kies valideren
Kies onder Toestaan: Lijst
Kies bij Bron de ingevoerde gegevens op blad 2
Klik op OK

Op blad 1 komt bij het selecteren van de betreffende cel een pijltje aan de rechterkant van de cel
Als je hierop klikt krijg je alle mogelijkheden te zien.

Bijkomend voordeel: Op 1 plek alle mogelijkheden bijhouden, geen spelfouten mer.

Succes

Kees

Ga naar gegevens en kies valideren
Kies onder Toestaan: Lijst
Kies bij Bron de ingevoerde gegevens op blad 2
Klik op OK

Ik heb een engelstalige versie van Excel (versie 2002), vind nergens iets wat lijkt op gegevens of valideren terug ? heb al onder tools, properties, custumize etc gekeken, maar vind geen aanknopingspunt. :confused:

De engelse versie met de daarbij behorende termen ken ik helaas niet, misschien kan iemand anders je hiermee verder helpen.

Succes

Kees

Na wat zoeken, ben ik al wat verder geraakt.
ik heb het teruggevonden in Data > Validation, Dan kan onder "Allow" list kiezen, tot zover gaat het goed, bij "source" (bron) kan ik dan niet de ingevoerde gegevens op blad 2 selecteren. wel op blad 1 ?

Hoe dat in Excel 2002 precies zit weet ik niet, maar anders zou je inderdaad op blad 1 in een niet gebruikte kolom je namen kunnen zetten en via validatie daar naartoe verwijzen.

Kees

OF: geef de gegevens op blad 2 een naam en vul die naam in bij Validation.

Afgezien of jet het bereik een naam geeft, je kan gewoon het gegevensbereik selecteren op blad (sheet) 2 toch?

vali.jpg

@AlexCel,

je hebt gelijk voor bij Excel 2010, in oudere versies zoals Excel 2002 ging dat niet; daarom de tussenstap via bereiknaam

Ok, daar heb ik even geen rekening mee gehouden inderdaad... staat me inderdaad vaag iets van bij dat in eerdere versie de lijst op hetzelfde blad moest staan.

Dank voor de reminder.

Alex

OF: geef de gegevens op blad 2 een naam en vul die naam in bij Validation.

Hiermee lukte het wel.

Dank je wel voor de oplossing ;) !

Ook dank je wel aan alle andere forumleden voor hun reactie's :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan