• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch afdrukbereik maanden maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remlo

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2011
Berichten
131
Hallo,

Ik geraak er even niet meer uit.
Met dynamisch bereik wou ik automatisch het afdrukbereik van de maanden laten aanpassen wanneer er een schrikkeljaar is.
De maanden lopen horizontaal door, zie bijgevoegd voorbeeld.
De originele file is een uurrooster waarbij alle verlof, ziekten werkregeling enz.. wordt bijgehouden en start niet zoals in bijgevoegd bestand op 1 januari maar steeds in week 1 op maandag.
Dus 1 januari is ook geen vast punt.
 

Bijlagen

  • range-maandbepalen.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 37
Volgens mij staan er geen bereiken in jouw voorbeeld. De eerste maandag kan je ophalen dmv een matrixformule

PHP:
=VERGELIJKEN(1;WEEKDAG(B3:H3;2);0)
 
VenA,

bedankt voor je reactie. Het klopt dat ik geen bereiken heb gemaakt in dit test bestandje.
Heb dit even aangepast, zodat het begint met steeds eerste kalender_maandag van het jaar in cel A1 (=DATUM($A$1;1;1)+2-WEEKDAG(DATUM($A$1;1;1)).
Om het startpunt van de range maand januari te bepalen kan ik je volgen, maar ik loop vast op het benoemen van het bereik met "=verschuiving(..;..;..;..;...)"
 
In B3:
Code:
=DATUM(A1;1;9-WEEKDAG(DATUM(A1;1;1);2))
 
Oeps,

vergeten bestandje bij te voegen.

Het is de bedoeling automatisch het afdrukbereik per maand te bepalen. Dus bij een schrikkeljaar schuift alles op.
Hiervoor dacht ik aan een dynamische range met = verschuiving(enz... maar ik kom er niet uit.

hierbij het bestandje
 

Bijlagen

  • range-maandbepalen1.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 27
Als je in A2 de maand invult, kan het met deze formule.

PHP:
=VERSCHUIVING(INDIRECT(ADRES(1;VERGELIJKEN(DATUM(Blad1!$A$1;Blad1!$A$2;1);Blad1!$A$3:$BR$3)));0;0;15;SOMPRODUCT((MAAND(Blad1!$B$3:$BR$3)=Blad1!$A$2)*1))
 

Bijlagen

  • range-maandbepalen1.xlsx
    13,1 KB · Weergaven: 41
Ik was er nog niet aan toegekomen om het te bekijken, en eigenlijk ook vergeten.
Daar heb je een prachtige oplossing neergezet V&A. :thumb:
 
Dank voor je compliment. Voor mij allemaal bekende functies maar om het geheel te combineren was nog wel een aardige puzzel.:eek:
 
VenA,

hartelijk dank voor je oplossing, in die richting was ik aan het zoeken maar liep verloren in het excelbos. Echt knap en nogmaals bedankt voor je hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan