Automatisch afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quellor

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2005
Een week geleden functioneerde mijn computer (pentium IV 2.0) nog perfect. Om een of andere onverklaarbare reden begon de computer zich automatisch af te sluiten (ik kon steeds korter in windows blijven voordat de computer werd afgesloten).

Wel lukte het om de veilige modus op de starten, maar niet veilige modus met netwerk mogelijkheden, dan sloot ie ook automatisch af na 1-5 minuten. Systeem herstel bracht ook geen verschil teweeg.

Ik heb nu de harde schijf geformateerd en windows98 geinstalleerd. (nog niks van drivers oid). Nu wilde ik XP weer erop zetten (zoals dat eerst ook werkte).

Helaas loopt de intstallatie spaak bij het installeren van de netwerk verbindingen (altijd precies op datzelfde punt). Dan sluit de computer zich weer automatisch af, zodat ik de installatie niet kan voltooien.

Heeft iemand enig idee/suggesties hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast bedankt

Je had tijdens het installeren van win98 geen problemen?
Zet (als je dat nog lukt) de computer automatisch opnieuw opstarten even uit onder Confuguratiescherm --> Systeem --> Tabblad Geavanceerd, onderste knop "Instellingen".
Nu zal je voortaan een blauw scherm krijgen met een foutmelding.
Plaats het volgende dan even op het forum:
*Stopcode
*Foutmelding
*Bestandnaam welk de fout veroorzaakt

Als je het idee krijgt dat de netwerkkaart steeds het probleem veroorzaakt zou deze ook tijdelijk kunnen verwijderen, tenzij het een geïntegreerde is natuulijk.

Mocht bovenstaande nog niet lukken, kijk dan even in de kast of de fans en coolers stofvrij zijn en goed functioneren.
Maak de pc desnoods voorzichtig stofvrij zodat de warmte weer goed kan worden afgevoert.

**Edit
O ja, en welkom op Helmij. :)

Snelle reactie ... hulde

De koeling schoonmaken is een goed idee, maar ik had ook al de netwerkkaart verwijderd tijdens de installatie. Dat maakte geen verschil.

ik zal vanavond eens proberen de precieze foutmelding te lokaliseren en morgen evt hier te posten.

Ik had getracht de instalatie van XP af te sluiten en win98 op te starten. Zonder succes, want nu blijkt ineens dat de harde schijf niet meer gevonden word. (wat meteen verklaard waarom de installatie van XP niet succesvol verloopt).

Dus wanneer ik opstart via de win98 opstart diskette, herkend de computer de C-schijf niet. Hetzelfde geld overigens voor de opstart via dos.

wanneer ik format c: tracht, vind ie niks.
wanneer ik fdisk doe, ziet ie wel de 38 gig schijf, maar ik kan er niks mee doen (niks toevoegen, want hij geeft aan dat er geen ruimte is en niks verwijderen.

De harddisk staat op primary master én wordt wel gezien in de opstart

Vreemd zaakje.
Probeer eens een diagnostisch tooltje van je harddisk fabrikant.
Hopelijk biedt dat de oplossing.
Kijk voor de links hier maar even.

ik heb ondertussen windows98 kunnen installeren
Upgrade naar XP reset de computer zich weer voortdurend (oude probleem)

ik heb getracht de instellingen voor het herstarten te wijzigen

configuratiescherm --> systeem -->

maar dan kan ik de geavanceerde instellingen niet vinden (ja onder het tabblad prestaties heb ik 3 keuzes, maar daaronder kan ik de benodigde optie niet vinden)

(verschil xp win98?)

Geplaatst door Quellor
ik heb getracht de instellingen voor het herstarten te wijzigen

configuratiescherm --> systeem -->
Hiermee bedoel ik inderdaad de opties die in win XP gegeven worden.
Win 98 heeft deze optie niet.
Verder nog hardwarematige mankementen tegen gekomen (harde schijf, temperatuur)?

Win 98 werkt voor 90% (internet verbinding werkt ook)
loopt ook nog wel vast af en toe (2x vandaag), maar dan sluit het systeem zich niet automatisch.

Bij xp installeren gaat elke keer mis. Elke keer bij het installeren van de netwerkinstellingen, klapt het systeem eruit.

Koeling is schoon gemaakt en blaast er flink op los, dus ik denk niet dat dat t probleem is.

Harde schijf is nu wat kleiner aangezien ik wat heb moeten stoeien met fdisk. Atm herkent ie 8 gig niet meer, maar nog maar 30 gig (geen zin meer in om dat nog aan te pakken op dit moment).

netwerk adaptor, zou daar iets mis mee kunnen zijn?

Geplaatst door Quellor

Dat was ook mijn gedachte maar dit zei je in een vorige post:
(...) maar ik had ook al de netwerkkaart verwijderd tijdens de installatie.

Heb je de harddisk nog getest met een tooltje?

Geplaatst door Quellor
Koeling is schoon gemaakt en blaast er flink op los, dus ik denk niet dat dat t probleem is.

- Schoongemaakt als in "laten sitten en de ribben schoongemaakt" of als in "hele blok van je cpu af gehaald, alle pasta en stof verwijderd,cpu schoongemaakt, nieuwe pasta gebruikt en blok opnieuw teruggezet"

heb zelfde symptomen aan de hand gehad en toen zat het blok achterstevoren (uitsparing niet boven de socket) en alle pasta was "ertussenuit" gesmolten. dus let goed op bij de plaatsing (duurde 2 weken voordat ik doorhad dat ik de bouwer van de kast moest uitschelden)

- je had de adapter toch al een keer verwijderd tijdens een installatie? zou ik er niet van uit gaan dat die stuk is

gebruik hiernaast eens speedfan onder win98 om je temperaturen te controleren (eventueel in combinatie met een burnin test (sisoft sandra))

Ik had het blok verwijderd en alles stofvrij gemaakt. Ik heb niks aan de pasta (oid) gedaan.

Ik gebruik nu speedfan om de temperatuur te checken

temp 1: 33 graden (stabiel)
temp 2: 37-42 graden (fluctuerend)
temp 3: -55 graden (stabiel)

Windows 98 kan ik zo'n 30-60 minuten draaiende houden (met geluk), maar met veel activiteit kan t binnen een paar minuten een reset opleveren (of vastlopen óf computer zet zichzelf uit)

ik denk dan ook dat er toch iets mis is met de koeling...

ps cpu usage is 20-40% als ik alleen speedfan en explorer draai (normaal?)

edit: temperatuur kan al met 3 graden stijgen wanneer ik een link aanklik (piekje)

Laatst bewerkt:
Bij een niet correct gemonteerde koeler kunnen je temperatuur sensors van slag raken. dan lijkt het alsof je een prima temp hebt maar blijkt dat dat niet helemaal correct is.

vooral je edit doet me daar ernstig aan denken

tip, plaats je koeler eens opnieuw

haal een tubetje pasta bij je pc winkel en ga als volgt
te werk.

- Haal het koelblok van je processor en maak de onderkant schoon met een doek verwijder alle pasta die er nog op zit

- pak daarna je processor voorzichtig uit zijn socket
en verwijder daarop ook alle pasta die je hebt zitten
(voorzichtig dat je niets verbuigt enzow en niets kapot maakt.)

- neem daarna de het tubetje pasta en breng een dun en EGAAL laagje aan op het metalen gedeelte van de processore wat straks contact maakt met koelblok
met een dun laagje bedoel ik precies zoveel dat er niets tussen uit geperst word zodra je koelblok erop geplaatst word maar wel dat er een maximaal contact tussen de processor en het blok komt te zitten.
(hierin geld dus NIET hoe meer hoe beter)

plaats daarna de processor terug in je kast
en plaats je voorzichtig je blok er (JUIST ;)) op

mocht je hier wat angstig voor zijn: breng hem eens naar je pc winkel)

Ik heb de computer inderdaad maar naar de winkel gebracht, dat gebeuren met de processor en koeling is teveel risico om zelf te doen (in mijn geval).

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal, en wanneer het probleem verholpen is zal ik hier de oorzaak posten wanneer daar interesse voor is.

Net bericht teruggekregen van de winkel.

Het bleek dat mijn geheugen fouten bevatte.

Dat verklaard wel waarom XP teveel van het goede was.

En weer terug bij af

Nadat de reperateur aanvankelijk had verklaard dat het aan het geheugen lag, wilde ik natuurlijk weten welke van de 2x 256mb de fouten veroorzaakte, zodat ik die kon vervangen.

Nu zijn ze terug gekomen op het geheugen (blijkt het toch niet te zijn), en hebben tot op heden de fout nog niet kunnen lokaliseren.

wordt vervolgd.

Het probleem was uiteindelijk (en na 2 afzonderlijke onderzoeken) het moederbord .

Scheen erg uitzonderlijk te zijn dat ik dan nog vanalles kon installeren (zoals win98) maar dat was het dan toch jammer genoeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan