automatisch afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

anousv

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2008
Hallo,

Ik ben nieuw op dit Forum en zeer weinig bekend met "what makes a computer tick": een digibeet noemen ze dat ook wel geloof ik. Ik weet daarom ook niet of mijn vraag onder besturingssystemen valt of onder hardware of heel ergens anders. Ik sta open voor tips hierover! Hier komt mijn vraag:

Sinds kort slaat mijn computer vanzelf af. Ik ben bezig en opeens wordt het beeld zwart en is mijn computer uit. Ik ga niet via Start en Afsluiten, hij is opeens uit. Weet iemand wat er dan aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen? Ik weet niet wat noodzakelijke informatie is om deze vraag te beantwoorden, maar ik heb Windows XP.

In spanning afwachtend op iemands reactie, met vriendelijke groet, Anouschka

Lijkt op oververhitting van de processor (kern van de pc)

Welkom bij Helpmij.nl

ik heb het even verplaatst naar XP want ik denk dat dat het besturingsysteem is.

wat nu?

Als het inderdaad oververhitting van de processor is, wat kan ik daaraan doen? En hoe kom ik erachter of dat het inderdaad is?

groet,
Anouschka

1. Haal alle stekkers uit je PC en verwijder de zijkant van de PC.
2. Spuit met een perslucht spuitbus alle onderdelen schoon in de PC (verkrijgbaar bij een computer winkel ) en zuig het stof op met een stofzuiger
3. Maak de ventilatoren met de spuitbus vrij van stof en zuig dit ook op
4. Als alles schoon is maak je de kast weer dicht en sluit je alles weer aan, je PC kan er weer een stuk sneller van worden omdat er weer beter gekoeld kan worden

dank!

Hallo M. Obbes,

Dank voor je antwoord! Ik ga hiermee aan de slag en hoop dat het euvel dan verholpen is. Zo niet, dan komt mijn vraag binnenkort wel weer voorbij...

groet,
Anouschka

Hoi,

Het hoeft trouwens niet te liggen aan een oververhitte processor, want er zijn meer zaken die 'oververhit' kunnen raken .... :p
Wel verstandig om die kast eens open te schroeven en kijken of de boel vervuild is en veel stof bevat.
Een stofzuiger met kleine borstel (heet dat geen meubelborstel o.i.d.?) of zo'n verlengingsasseccoire (zie bijlage) die ik ook gebruik voor het filterhuis in de droger, doel wonderen.
Kijk vooral bij de koelventilatoren of zich daar veel stof bevindt.

Tip: plaats de pc nooit op de grond, maar zet er iets onder,

dank!

Hallo Teun,

Morgen ga ik direct met mijn stofzuiger in de weer: ik heb zowel een borstel als een verlengstuk dus ik ga kijken hoever ik daarmee kom. En mijn computer staat inderdaad op de grond, dus ik zal hem op houtjes of iets dergelijks zetten zodat hij van de vloer af is (bedankt voor de tip!). Ik zal bij de koelventilatoren kijken. Kan het zijn dat die luidruchtiger worden als er stof op zit? Ik merk nl dat de computer met de "kuren" veel meer herrie maakt dan de andere computer die ik ernaast heb staan.

groet,
Anouschka

Het kan zijn dat vervuiling de oorzaak is, maar slijtage is ook mogelijk.
Er kunnen meerdere ventilatoren in een pc zitten. In elk geval die van de koeling, maar ookde processor zelf heeft dikwijls een eigen ventilator en mogelijk ook de grafische kaart. Soms zit er ook een aparte koelventilator in de kast zelf.
Prima allemaal, maar je kunt je voorstellen dat die geforceerde luchtventilatie ook een nadeel heeft ..... aantrekken van stof dat - met name - laag op de vloer 'dwarrelt'.
Is 't een oudje?

Een paar oude stoeptegels schoonmaken en eronder plaatsen is vaak ook al voldoende. Althans, het scheelt een stuk ....
Eenmaal per jaar de kast openmaken en schoonmaken is sowieso 'slim' ....

Nu het over stofzuigen gaat wil ik opmerken dat heel veel ventilatoren stuk gaan als je er aan zuigt en ze daardoor erg hard rond laat draaien. Denk daar dus aan. Houdt ze even tegen.

Perslucht uit bussen is gemakkelijk maar heel erg duur. Het is eigenlijk een brandbaar gas (slecht voor het milieu) en het komt er vaak gedeeltelijk vloeibaar uit. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor techniek en elektronica. Blazen met een buisje is beter en een kwastje en wattenstaafjes prima hulpmiddelen. Raak af en toe aarde aan van bijvoorbeeld een water kraan zodat statische spanning kan afvloeien.

Ik wil ook zelf bijdragen want ik geloof niet dat het met schoonmaken toevallig al opgelost is. Doe de stekker er dus uit en kijk/voel kritisch aan de stekkerverbindingen of deze wel goed zitten. Een computer trilt en bij mij is een computer stuk gegaan vanwege een scheve stekker. Ik heb ook meegemaakt dat de doorzichtige stroomstekkers van schijven geen contact meer wilden maken.

Dan een ander probleem in de kasten. De schijven zitten vaak niet op de juiste plek aan de kabels. Een computer kan er dan steeds vaker ineens mee ophouden en Windows wil op den duur niet meer installeren. Een hele slechte zaak en veel voorkomend. Daarom beschrijf ik het hier nogmaals.

De harde schijf zit bij een lintkabel beslist altijd aan het kortste uiteinde. Er is een tweede aansluiting die in het midden van de kabel lijkt te zitten maar dat is niet zo. Een tweede apparaat bij voorkeur aan het kortere uiteinde van een tweede kabel. Deze twee stations moeten met een jumper aan de achterkant naast de kabelaansluiting beide op Master zijn gezet (liever geen Cable Select) Zou het nodig zijn om een derde of vierde station te monteren dan moeten die aan de "middelste" stekker en met de jumper als Slave zijn ingesteld. Met wat licht en een spiegeltje kun je er volgens mij wel achterkomen of het goed zit.

Alfred,

Ik laat de zinvolheid en het nut van je 'dictaat' maar aan de beoordeling van de vraagstelster over ......

s.q.n.

beter!

Hallo Teun en Alfred,

Dank voor jullie tips! Ik ben begonnen met (voorzichtig) stofzuigen op de laagste stand want mijn computer was inderdaad een stofnest van binnen. Ik heb voorzichtig alles schoongezogen en wacht nu af of hij weer af gaat slaan. Ik heb in ieder geval wel de indruk dat hij wat sneller is. De laatste tijd had hij ook dagen dat hij niet vooruit te branden was. Vooralsnog lijkt het dus beter te gaan dus dank voor jullie hulp. Ik heb alle stekkertjes gecontroleerd en 1 stekkertje zat er niet meer helemaal goed in. Dat van die lintkabel en jumper snap ik niet zo goed. Mochten mijn acties tot nu niet het gewenste resultaat bieden, dan ga ik me daar verder in verdiepen en zorgen dat ik dat ook ga snappen. Wat betreft de leeftijd van mijn computer: ik heb hem in 2006 gekocht en ik ga er dus vanuit dat hij niet te oud is en het nog zou moeten doen.

groet,
Anouschka

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan