Automatisch afspelen 'lege CD' werkt niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aris1969

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Sinds vorige week heb ik een nieuwe computer met Windows XP-SP2 Professional voorgeïnstalleerd door de leverancier. Zelf heb ik er daarna alleen een virusbeschermer, firewall en Office op geïnstalleerd + nog wat programma’s die ik ook al op m’n oude PC had => Nog weinig historie/vuil. Vervolgens heb ik Nero 6 geïnstalleerd en bij installatie aangegeven (aangevinkt) dat Nero ook in de autoplay menu’s meegenomen moet worden.

Het probleem is dat bij invoeren van een lege CD/DVD het autoplay menu dat dan verschijnt alleen de optie ‘Map beschrijfbare CD openen – Windows Verkenner’ beschikbaar is en geen Nero Smartstart en/of Burning Rom etc. Bij het invoeren van een bespeelde DVD, is de optie Nero Showtime wel beschikbaar indien geïnstalleerd (niet in de bijlage).

Met WindowsXP Powertoys Tweak UI is wel zichtbaar dat ‘Blank CDR’ (Lege CD) bij o.a. Nero Smartstart wel aangevinkt is. Desondanks verschijnt de optie/actie niet in het autoplay menu bij invoeren lege CD en ook niet bij eigenschappen/automatisch afspelen type inhoud ‘Lege CD’ van de brander.

Met Tweak UI is het mogelijk om een vinkje bij bijvoorbeeld ‘DVD’ te zetten bij Nero Smarstart: Dan is de actie Nero Smartstart inderdaad beschikbaar in het autoplay menu bij invoeren van een bespeelde DVD. Andersom wanneer je met Twaek UI bij Windows Media Player een vinkje zet bij ‘Blank CDR’, wordt die niet zichtbaar bij eigenschappen/automatisch afspelen/Lege CD en ook niet wanneer je een lege CD in de brander doet.

Met Tweak UI kan ik de enig beschikbare optie voor ‘lege CD’ (‘Map beschrijfbare CD openen’) wel uitschakelen door het vinkje bij ‘Blank CDR’ weg te halen. Dan heb je nog nul opties als je een lege CD in de brander doet. Hij is overigens ook weer aan te vinken en dan verschijnt ie weer. Echter dit is de enige optie/actie die wil werken bij inhoud type ‘Lege CD’. Alle andere acties kan je aan- en uitvinken wat je wil: Komen nooit in het autoplay menu bij ‘Lege CD’.

Nu het ergste: Bij mijn oude PC heb ik de C schijf geformatteerd en XP-SP1 Prof + daarna SP2 geïnstalleerd (vanaf een XP CD die ik al had en eerder gebruikt heb om XP op deze PC te installeren). Ook op deze PC heb ik nu exact hetzelfde probleem! Terwijl Nero Smartstart voor de herinstallatie wel gewoon verscheen in het autoplay menu na invoeren lege CD/DVD. Ook hier kan ik nu alleen maar kiezen uit ‘Map beschrijfbare CD openen’ bij invoeren lege CD/DVD.

O.a. ook al het Microsoft programma ‘Autofix.exe’ dat hiervoor zou zijn geprobeerd, maar deze kan geen fout vinden.

Zie bijgaand Word document met wat screenprints ter verduidelijking.

Nu mijn vraag: Hoe zorg ik ervoor dat de opties/acties die bij ‘Lege CD’ (Blank CDR) aangevinkt zijn, weer zichtbaar/beschikbaar worden in het autoplay menu bij invoeren lege CD/DVD??

Bijlagen

Maar waarom wil je dat nu eigenlijk? Als een toepassing van Nero de lege schijf in de brander maar herkent, daar gaat het toch om?
En anders zou je in TweakUI niet met Edit, maar met Create aan de slag moeten.
Daar kun je het pad naar een exe aangeven en daardoor de juiste "handler" verbinden aan een lege CD of DVD..

Beste Boeing,

Ik heb al geprobeerd om met create een nieuwe verbinding te maken met Smartstart bij inleggen van een lege CD. Maar dat werkt niet. Het is onmogelijk om opties/acties toe te voegen bij 'Lege CD'. Bij alle andere type inhoud velden (DVD/Muziek CD/Video etc. etc.) kan ik alles toevoegen/weghalen wat ik maar wil. Het veld 'lege CD' lijkt wel geblokkeerd: Alleen 'Map openen van beschrijfbare CD' wordt geaccepteerd in dat veld.

Het gaat mij er niet om dat het perse Smartstart moet zijn, maar meer dat het onmogelijk is welke actie dan ook bij lege CD toe te voegen (behalve die ene).

Ik heb ook nog een derde hele oude PC met XP erop die ik tijden geleden geïnstalleerd heb (ook XP prof + SP2), en daar werkt het wel gewoon! (ook met Tweak UI; gewoon items aan/uitvinken en alles wat ik wil verschijnt/verdwijnt bij lege CD...). Waarom is dit bij de nieuwe PC en de opnieuw geïnstalleerde PC niet (meer) mogelijk? Wat blokkeert dit? Is dit een register instelling ergens?

Verder is het zo dat ik de bestaande Smartstart actie met Tweak UI wel aan ieder ander veld toe kan voegen door dit aan te vinken. De Smartstart 'koppeling' op zich werkt dus wel, anders zou ie ook niet bij DVD moeten kunnen verschijnen... Alleen bij lege CD wordt geen enkele actie zichtbaar waarbij je een vinkje zet bij lege CD; ook bijvoorbeeld Media Player niet.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed, maar weet niet helemaal zeker, dat het samenhangt met de Service: "COM-service voor IMAPI cd-branders". Misschien moet die service niet alleen op "handmatig" gezet worden, maar helemaal verwijderd worden.
Zover ben ik niet gegaan, probeer het eens uit?

Oorzaak gevonden!

Eindelijk! Ik heb de oorzaak gevonden....

Op oude PC weer C schijf geformatteerd en XP-SP1 Prof opnieuw geïnstalleerd: Probleem opgelost; met XP-SP1 kan je alles toevoegen/verwijderen met Tweak UI bij 'lege CD' wat je maar wilt!

Vervolgens verder geen programma's geïnstalleerd en alleen XP-SP2 geïnstalleerd: Probleem is weer terug; alleen optie 'Map beschrijfbare CD openen' is beschikbaar en in te stellen bij 'lege CD' . Vraag niet hoe ik op het idee kwam, maar toen ik met Tweak UI het vinkje weghaalde bij 'Blank CDR' voor optie 'Media selecteren die naar de CD moeten worden gekopieerd' (WindowsMediaPlayer optie), kon ik ineens wel alle overige aangevinkte 'Blank CDR' opties/acties bij 'lege CD' zien en selecteren...

Die 'Media selecteren die naar de CD moeten worden gekopieerd' van WindowsMediaPlayer verstierd dus de boel en zorgt ervoor dat het vak 'lege CD' geblokkeerd raakt voor nieuwe opties! Aangezien ik deze toch nooit gebruik, is voor mij met het deselecteren van dit item voor 'lege CD' het probleem opgelost.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan