automatisch bestanden verwijderen uit back-uparchief

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djamatt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Hallo,

Op regelmatige basis draai ik een back-up van mijn computer met SyncBack. Alle nieuwe en gewijzigde bestanden worden gekopieerd naar een netwerk hdd.
Ook bestanden/mappen die ik voor tijdelijk projecten gebruik staan allemaal in mijn back-up map, waardoor mijn back-up map aandikt met bestanden die ik na verloop van tijd niet meer nodig heb.

Kennen jullie software die bestanden uit mijn back-up map verwijderd als deze bestanden niet meer voorkomen tijdens de laatste x back-ups? Met de synchronisatieoptie in SyncBack kan ik wel alle bestanden die niet meer op mijn computer staan automatisch laten verwijderen. Maar dit vind ik niet voldoende: het bestand dat gisteren per ongeluk verwijderd werd, is dan ook onmiddellijk verdwenen van mijn backup. En daarmee is net het nut van back-ups onderuit gehaald...

wat ik zoek zou zo (kunnen) werken:
1) Bestand op mijn computer wordt met back-up op mijn hdd gezet.
2) a ik verwijder het bestand manueel op mijn computer ==> is niet meer van doen in mijn backup
in de volgende back-ups komt dit bestand niet meer voor, dus na x back-ups verwijdert het programma dit bestand van de back-up map
2) b het bestand werd ongewild verwijderd ==> na x-1 back-ups heb ik dit pas door.
Ik kan nog net mijn bestand uit mijn back-up terug halen.
3) grootte van mijn back-up archief blijft niet oneindig aangroeien zonder dat enige manuele manuele interventie vereist is.

Bedankt als jullie me iets kunnen aanraden

In Syncback kun je toch instellen wat er gedaan moet worden als een bestand (niet) meer voorkomt in de bron (of doel-)map. Stel dat je het per ongeluk hebt verwijderd in de bronmap.
Dan stel je in syncback in dat, als een bestand zich in de doelmap bevind maar niet in de bronmap, er moet gevraagd worden wat er moet gedaan worden.
Bij de eerstvolgende synchronisatie zal je dit dan kunnen herstellen.
En misschien bevind het per abuis verwijderd bestand zich waarschijnlijk nog in de prullenmand.

Ikzelf heb 2 backupmedia (1 extra hd en 1 portable hd), toch kies ik ervoor om bestanden die niet meer voorkomen in de bronmap terug te zetten vanuit de doelmap. Als ik vind dat ze niet meer nodig zijn dan sleep ik ze naar een "magweg"-map, (brandt ze eventueel nog op een dvd of zoiets) en verwijder ze manueel, dit moet dan wel 2 keer gebeuren maar zo ben ik zeker dat ik nooit een belangrijk bestand kwijtgeraak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan