automatisch comprimeren indien acces prg is geopend

Status
Niet open voor verdere reacties.

sbach

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Ik heb gezocht naar soortgelijke vragen, echter oplossing nog niet gevonden.
In ons netwerk is een acces programma voor de TD-medewerkers die 24 uur per dag gebruik maken van het melding/urenstaatprogramma.
Is geschikt voor meerdere gebruikers op meerdere Thin-Clients.
Sommige noodzakelijke bestanden zoals kostenplaatsen,namen en machines e.d. zijn gelinked met een inkoopprogramma.

Wat ik nu zoek is een manier om ook dagelijks automatisch te comprimeren op een tijdstip wanneer niemand gegevens invoerd (programma blijft continu geopend, hoogstens in het weekend wordt uitgelogd).
Dus liefst een oplossing met melding op het scherm vooraf het comprimeren, via macro o.i.d.

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk overkomt.
Comprimeren tijdens opstarten kan maar werkt alleen bij het opstarten.
Comprimeren tijdens gegevensinvoer lijkt mij niet goed.
Tijdelijke temp-bestand: *.laccdb geeft geen houvast.

Heel graag jullie mening/oplossing/ideeen hierover. Bij voorbaat dank,

Niet helemaal wat je zoekt, maar waarom in Access blijven werken? Scheelt behoorlijk in de Office licentiekosten als je naar iets anders overstapt. Misschien toch eens overwegen de database om te zetten naar MsSQL of MySQL

Niet helemaal wat je zoekt, maar waarom in Access blijven werken?
Vloeken in de kerk, toch? Bovendien is het voor een bedrijf natuurlijk a) onderdeel van het investeringspakket (waarom zou je dan überhaupt nog pakketten kopen?) en b) zijn de kosten nou ook weer niet zo bizar dat een bedrijf daar aan ten gronde zou gaan...

Kortom: lekker in Access blijven zitten als het werkt, en een oplossing zoeken :). Die is niet zo heel simpel te maken maar wel te doen. Om te beginnen moet je zeker weten dat er maar één gebruiker in de db zit, en dat moet dan de pc zijn van waaruit je de database comprimeert en opnieuw opstart. Je hebt dus een routine nodig die het aantal ingelogde gebruikers controleert en eventueel na een waarschuwing uit de database mietert.
De code om de db te comprimeren en opnieuw te starten is dan niet zo heel moeilijk meer.
Kun je dat zelf? Dan staat er in de Access cursus een hoofdstuk speciaal voor het uit de db gooien van gebruikers.

Om te beginnen moet je zeker weten dat er maar één gebruiker in de db zit, en dat moet dan de pc zijn van waaruit je de database comprimeert en opnieuw opstart. Je hebt dus een routine nodig die het aantal ingelogde gebruikers controleert.

Bedankt voor je reactie, Octafish.
De desbetreffende Hfdst heb ik doorgelezen, zeer bruikbaar, maar mis hierin de routine die de aantal actieve gebruikers controleert (ook met naam?).
Misschien kan je mij daar mee helpen?
Het openen van *.laccdb geeft alleen de gebruiker weer die het prog heeft geopend.

Heb je ook het hoofdstuk gelezen waarbij alle gebruikers automatisch uit de db worden gegooid? Die techniek heb je nodig om de db vrij te maken.

Ja,hoofdstuk 19 (dacht ik), maar ik meen te weten dat daar niet instaat wie of hoeveel gebruikers ik eruit gooi bij het sluiten van DB?

Nee, maar dat boeit toch niet? De procedure vereist dat alle gebruikers er uit worden gegooid. Dat moet dus gebeuren, al was het de president zelve.

Je hebt eigenlijk wel gelijk :thumb: Je geeft sowieso een waarschuwing vooraf in jouw voorbeeld. Ben nu bezig het stukkie te implementeren in mn DB, Dank hiervoor!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan