• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch dagen en gemiddelde waarden opnemen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

keithl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Dag,

Uitleg
Ik heb een txt bestand waarbij de dagen (bv 01-08-2009 t/m 30-08-2009) wordt weergegeven.
Elke dag wordt per uur een waarde opgenomen, dus voor elke dag heb ik 24 waarden.
(bv 00:00h --> 30, 01:00h --> 20, 02:00h --> 50 enz.) in totaal zijn er dus 30 * 24 = 720 waarden.

Nu vraag ik mij af, of er een formule is om deze waarden AUTOMATISCH per dag een gemiddelde waarde op te nemen.

dus, dat hij automatisch alle waarden van dag 1 augustus 2009 opteld en een gemiddelde waarde weergeeft en weer automatisch ziet dat de 25e waarde tot dag 2 augustus 2009 geldt en dan weer automatisch weer opteld enz.

(PS in het praktijk is dus niet 24 waarden per dag, maar per dag zijn er wel 1000 + waarden, dus als ik door middel van het inlezen van een TXT (waar alle gegevens instaan) gelijk automatisch alle waarden per dag een gemiddelde aangeeft.

Kan iemand mij hier helpen? ik ben al een tijdje mee bezig en ik kom er neit uit.

alvast bedankt

Keith Lam

Bijlage: een TXT bestand waarbij dagen, uren en temperaturen in bevatten. Dit soort TXT gaat het dus om.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met welke excel versie werk je?

In excel 2007 heb je =GEMIDDELDE.ALS()
En anders heb je ook nog =DBGEMIDDELDE() of een draaitabel of een matrix formule zoals: =GEMIDDELDE(ALS(criteria bereik=criteria;gemiddelde bereik))....

Ik werk met excel versie 2002.

=GEMIDDELDE.ALS() of = DBGEMIDDELDE() dien ik dus zelf aan te geven om welke waarde het gaan.
=GEMIDDELDE(ALS(criteria bereik=criteria;gemiddelde bereik))....uhmm wat wordt hiermee bedoeld? hoe kan ik dit zodanig invullen dat hij automatisch de dagen ziet dat het 1 dag is?

Dus als ik voor de volgende keer een andere meting doe met meerdere waarden per dag, en dat hij na het inlezen van het TXT bestand, automatisch met dezelfde formule de waarden van die dag weer optelt.

Bijvoorbeeld
Bij meting 1 heb ik 20 waarden voor dag 01-04-2009 , 36 waarden, voor dag 02-04-2009 , 21 waarden voor dag 03-04-2009 enz..
Bij meting 2 heb ik 34 waarden voor dag 05-05-2009 , 32 waarden voor 06-05-2009 en 42 waarden voor 07-05-2009

en dat ik met eenzelfde formule (dus geen aanpassing) automatisch de bijbehorende waarden voor die dagen optelt!! Kan dat daarmee?

PS. omdat het telkens een andere waarde is, moet de formule niet cel gebonden zijn, maar datumsgebonden zijn.

Is met die formule te doen? of dient er een geheel andere formule te zijn?

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeldje van 2 methodes, een matrix formule en de DBGEMIDDELDE.
Ik heb het aantal metingen kleiner gemaakt om het hier te kunnen posten. Voor de werking maakt het niet uit.

De extra als vooraan de matrix formule is ter voorkoming van een heleboel onnodig rekenwerk. Zeker als het bestand groot wordt scheelt dit aanzienlijk.

Bijlagen

Je hebt mij zeer veel geholpen, het ziet er heel duidelijk uit, ik zal proberen hiermee verder te verwerken.
:thumb:

Bedankt Bandito bob.

Graag gedaan, zou je de vraag dan op "opgelost" kunnen zetten...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan