Opgelost Automatisch datasheets genereren – welke aanpak is het beste?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Linda2003

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2025
Hallo iedereen,
Ik weet niet zeker of dit het juiste subforum is, maar ik hoop van wel! Laat het me weten als het ergens anders beter past:)

Ik werk momenteel aan een project om automatisch datasheets te genereren voor ongeveer 1.500 producten. De vraag naar duurzaamheid en grondstofinformatie neemt toe, dus we willen per product een datasheet maken met alle relevante informatie.

Ik ben bezig alle gegevens in Excel te verzamelen, maar omdat elke productcategorie verschillende specificaties heeft, wordt het al snel ingewikkeld. Daarom vraag ik me af:
  • Is het mogelijk om een soort productinformatie-database te maken vanuit Excel, of moet ik naar een ander programma kijken?
  • Kan de informatie per product automatisch in een Word- of PDF-sjabloon worden geplaatst, zodat de datasheets altijd up-to-date zijn wanneer de (Excel-)gegevens veranderen?
Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is het slim om iemand in te huren die met MS Excel en Power Automate werkt, of is een PIM-systeem (Product Information Management) een betere/simpelere oplossing? Of is er misschien een tussenweg?

Alle suggesties zijn welkom!

Wat is de link met databases? Want die zie ik zo gauw even niet. Voor Excel vragen kun je beter naar het Excel forum.

Een database kan je maken in SQL server (express is gratis, Standaard versie vanaf 1000 EUR, Azure kan je krijgen via een prijs/maand vanaf +/- 200 EUR/maand). Daarvoor huur je best iemand in met database kennis (data structuur, recovery model, back-ups, beveiliging: logins en users, correcte indexering, ...). Als de database er is dan kan je via de reporting alle datasheets creëren die je nodig hebt en via het web publiceren. Daar kan je ze downloaden naar elk gewenst formaat (Word, pdf, Excel, ...). Eenmaal de database op punt staat kan je gemakkelijk leren hoe je zelf rapporten aanmaakt of aanpast via de report builder.

Terug
Bovenaan Onderaan