Automatisch datum records aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

janbeeusaert

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2009
Beste.

Voor het opvolgen van studenten die op stage komen wordt per student een record aangemaakt met basisinfo over deze student zoals telefoonnummer, adres, enz.
Aan iedere student koppelen we één of meerdere stageperiodes met de basisinfo van de betreffende stageperiode zoals de school, startdatum en stopdatum van de stageperiode, stagementor van deze periode, enz.
Aan deze stageperiode worden dan de individuele dagen gekoppeld met de exacte stage uren en begeleider van die dag. Momenteel typ ik nog manueel iedere dag in.

Dus stageperiode loopt van 19/01/2020 tot 25/01/2020 maakt dat ik manueel nog typ 19/01/2020; 20/01/2020; 21/01/2020; 22/01/2020; 23/01/2020;24/01/2020 en 25/01/2020.
Ik ben dus op zoek naar een manier waarop de query een record set kan maken van begin datum tot en met einddatum en deze vervolgens opslaat.

Voor een stageperiode van een week is dit nog haalbaar maar voor een periode van 3 maanden maak ik zelf een record reeks aan in excel om vervolgens te kopiëren in access.

Denk dat dit eenvoudiger kan maar geen idee hoe er aan te beginnen.

Ik ben dus op zoek naar een manier waarop de query een record set kan maken van begin datum tot en met einddatum en deze vervolgens opslaat.
Dan kun je heel lang zoeken, of heel kort: het resultaat zal hetzelfde zijn. Die manier is er namelijk niet. Nooit geweest, en zal er ook nooit komen :). Hooguit kun je een functie maken die je met een knop (lijkt mij de meest logische opzet) start die de stage regels aanmaakt. Of dat zinvol is (in jouw geval dan)? Mwah.... daggut niet.

Laten we even uitgaan van de ideale situatie, waarin je een tabel heb met studentgegevens, stages (met StudentID) en stagedagen (met StageID). Dan heb je het over een hoofdformulier voor de studenten, een doorlopend subformulier voor de stages (er zijn waarschijnlijk meerdere stages per student) en een doorlopend subformulier voor de stagedagen, waarin je de dagen ziet die bij een stage horen.
In dat laatste subformulier wil je dus de stage datum hebben, met de overige gegevens. Als je consequent elke dag alle gegevens invult, volstaat het om in dat formulier een standaardwaarde op het datumveld te zetten met de formule =Date(). Dan krijg je automatisch de juiste dag in het veld, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Met een Datepicker kun je de datum dan nog veranderen. En anders kun je de datum ook heel simpel intypen: 2-2 is al genoeg om 2 februari 2020 in te vullen. En aangezien je handen toch al op het toetsenbord zitten, ga je dan met Tab naar het volgende veld, en vul je op die manier de rest in. Beresnel:D.

Ik ben absoluut geen voorstander van het op voorhand vullen van lege records, want je vergroot de kans op fouten enorm. En je hebt, als het achteraf toch weer anders moet (stage gaat niet door, datums toevoegen of verwijderen vanwege ziekte etc.) veel meer werk, meer meer kans op fouten. Bovendien is de tijdwinst verwaarloosbaar. Ik verkies dus altijd degelijkheid boven (minimale) snelheidswinst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan