automatisch doortellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

polderploer

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2007
Berichten
69
Hallo,

Ik heb een userform gemaakt en deze moet in een overzicht geplaatst worden:

Code:
Workbooks.Open Filename:="C:\docs\voorbeeld.XLS"

Windows("voorbeeld.xls").Activate
Range("A1").Select

Dim iRow As Long
Dim ws As Worksheet
Dim wsBlad1 As Worksheet
Set ws = Worksheets("blad1")

Dim r As Range
Dim rFoundCell As Range

iRow = ws.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row

ws.Cells(iRow, 1).Value = ???????
ws.Cells(iRow, 2).Value = Me.TextBox2.Value
ws.Cells(iRow, 3).Value = Format(Now(), "mm-dd-yy")

End Sub

Nu is het zo dat er automatisch een opeenvolgend nummer moet komen, oftewel hij moet automatisch doortellen en vervolgens dit invullen. Dus op de ??? moet een stukje code komen te staan waarmee de macro zoekt naar de laatste waarde en hier er een bij op telt. Het lukt mij niet om dit te realiseren.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • voorbeeld.zip
    4,4 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Code:
ws.Cells(iRow, 1).Value  = WorksheetFunction.Max(Sheets("voorbeeld").Columns(5)) + 1

deze zoekt hoogste waarde in een kolom op en telt er 1 bij
 
Code:
ws.Cells(iRow, 1).Value  = WorksheetFunction.Max(Sheets("voorbeeld").Columns(5)) + 1

deze zoekt hoogste waarde in een kolom op en telt er 1 bij


Ok dit werkt perfect, maar hoe krijg ik dit nu als hyperlink? (sorry vergeten te vertellen bij TS)

ik heb de volgende code via de macro recorder, maar het lukt me niet dit te implementeren in de code:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="C:\docs\" ??? & ".xls", TextToDisplay:=????

op de vraagteken moet dus dat nummer komen van hierboven en ik denk dat selection ook niet goed is, maar ik kom er niet uit
 
Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("A1"), Address:="C:\docs\" & ws.Cells(iRow, 1).Value & ".xls", TextToDisplay:=ws.Cells(iRow, 1).Value

Verander indien nodig de A1.

uit tijdsgebrek, ongeteste code

Laat maar weten hoe dit is.

Wigi
 
Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("A1"), Address:="C:\docs\" & ws.Cells(iRow, 1).Value & ".xls", TextToDisplay:=ws.Cells(iRow, 1).Value

Verander indien nodig de A1.

uit tijdsgebrek, ongeteste code

Laat maar weten hoe dit is.

Wigi

helaas werkt dit niet, ten eerste wordt er nu (mocht ie al werken) op een vaste plaats een hyperlink geplaatst (A1), dit is niet de bedoeling. De hyperlink moet komen op de plaats waar het laatste nummer is gekomen.

Misschien is dit een oplossing, alleen ik ken de code er niet van.

In kolom A moet VBA zoeken naar de hoogste waarde (dit is de rij welke het laatst is toegevoegd) Deze hoogste waarde moet hij selecteren en vervolgens kan er deze code op worden losgelaten volgens mij:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection,  Address:="C:\docs\" & ws.Cells(iRow, 1).Value & ".xls", TextToDisplay:=ws.Cells(iRow, 1).Value

Misschien is er ook wel een andere oplossing, want mijn volgende probleem is dat er nog een hyperlink geplaatst moet worden in dezelfde rij, maar dan in kolom D.
 
helaas werkt dit niet, ten eerste wordt er nu (mocht ie al werken) op een vaste plaats een hyperlink geplaatst (A1), dit is niet de bedoeling. De hyperlink moet komen op de plaats waar het laatste nummer is gekomen.

Misschien is dit een oplossing, alleen ik ken de code er niet van.

In kolom A moet VBA zoeken naar de hoogste waarde (dit is de rij welke het laatst is toegevoegd) Deze hoogste waarde moet hij selecteren en vervolgens kan er deze code op worden losgelaten volgens mij:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection,  Address:="C:\docs\" & ws.Cells(iRow, 1).Value & ".xls", TextToDisplay:=ws.Cells(iRow, 1).Value

Misschien is er ook wel een andere oplossing, want mijn volgende probleem is dat er nog een hyperlink geplaatst moet worden in dezelfde rij, maar dan in kolom D.

Ik heb het inmiddels zelf opgelost

Code:
'onderste cel selecteren
Range("A1").Offset.End(xlDown).Select
'hyperlink plaatsen
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="C:\docs\voorbeeld.xls"

iig bedankt voor de help

De tweede vraag was code om hyperlink in kolom D te plaatsen op dezelfde rij, dit gebeurd met deze code:

Code:
Range("A1").Offset.End(xlDown).Offset(0, 3).Select
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="C:\docs\voorbeeld.xls"

wellicht hebben toekomstige bezoekers er nog wat aan:)
 
Hoi

Je hoeft die cel niet te selecteren om het te laten plaats vinden:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("A1").Offset.End(xlDown), Address:="C:\docs\voorbeeld.xls"

Toch bedankt om het te melden.

Wigi
 
Hoi

Je hoeft die cel niet te selecteren om het te laten plaats vinden:

Code:
ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Range("A1").Offset.End(xlDown), Address:="C:\docs\voorbeeld.xls"

Toch bedankt om het te melden.

Wigi

dankjewel, jij ook bedankt voor de help.

Het wordt nog wel eens wat met mij...

Ik zal de vraag op opgelost zetten, thx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan