• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch e-mail versturen afhankelijk van waarde cel na invullen userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

KiWi007

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2020
Goedendag,

Ik ben bezig met mijn eerste VBA-project en ben dus nog erg zoekende. Ik zal het project kort proberen uit te leggen en daarna bij de vraag komen.

Ik werk voor een productiebedrijf dat het product produceert en uiteindelijk verpakt voor de klant. Na het verpakken moeten gegevens ingevoerd worden in een userform en deze gegevens worden toegevoegd aan een database. Vanuit deze gegevens wordt de yield berekend, dus het percentage wat er verpakt is t.o.v. hetgeen er geproduceerd is. Middels een formule wordt dit in de betreffende cel berekend. Dit heb ik allemaal al werkend. Mocht deze waarde buiten een bepaalde range liggen (de range is 90 - 110%) moet er automatisch een mail gestuurd worden naar een aantal mensen met daarin de complete rij aan gegevens die behoren bij deze, buiten de range liggende, yield.

Ik kan op het wereld wijde web veel vinden over het automatisch sturen van mails als je een vaste tabel hebt waar je van 1 cel hebt die kan afwijken, of een range aan cellen. Maar in dit geval moet de mail gestuurd worden afhankelijk van de waarde na toevoegen na een nieuwe rij. En hier loop ik vast. Wat voor code moet ik hier voor gebruiken.

Alvast erg bedankt voor het meedenken naar een oplosing voor "mijn" probleem.

Stuur een "uitgekleed" voorbeeld van wat je document, dus zonder gevoelige gegevens.

Hierbij het bestand.

De grijs gearceerde gebieden in het tabblad drop down info is gevoelige informatie en dus verwijderd. Dit dient alleen voor opslag en referentie voor de drop down menu's in mijn userform.

Bijlagen

Hierbij poging 2.

Excuus dat het de eerste keer niet goed ging. Ik ben niet gewend degene met alle toegang te zijn en alles te zien. Ik ga er van uit dat een ander net zoveel ziet als mij.
Als het goed is krijgt u deze nu wel open.

Bijlagen

Misschien eerst even bij de basis beginnen. Het rode kruisje uitzetten is leuk dat het kan maar lijkt bij als beginner niet echt zinvol om om daar als eerste de focus op te leggen.

Een aantal punten waar je beter eerst de focus op kan leggen:
  • Gebruik een echte tabel (listobject) om de gegevens in op te slaan;
  • Maak niet voor elke regel een nieuwe voorwaardelijke opmaak regel (Gaat de snelheid niet ten goede komen);
  • Gebruik geen rowsource als bron van een combobox maar gebruik de eigenschap .list van een combobox;
  • Zet de code direct in de module van een Userform ipv in losse modules;
  • Als de waarden alleen via een Userform ingevoerd kunnen worden dan is elke formule overbodig. (Kan je gewoon via VBA afhandelen).

Nu kan ik dit wel voor je aanpassen maar er zijn voldoende goede voorbeelden te vinden op dit forum.

In het voorbeeldbestand mis ik de mailprocedure die je al gevonden hebt en die wat aanpassing behoeft. Op de site van Ron de Bruin is voldoende te vinden over hoe je een bepaalde range kan mailen https://www.rondebruin.nl/win/s1/outlook/amail4.htm. Om hier als voorwaarde de laatste rij en een bepaalde waarde van de yield aan toe te voegen zal het probleem niet zijn.

Dus niet een direct antwoord op de vraag maar nog genoeg huiswerk te doen.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan