• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch een cel splitsen naar meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander2209

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Berichten
22
Beste,

Ik heb een probleem in excel met het automatisch splitsen van een cel naar meerdere cellen. Uit het systeem komen alle gegevens in een cel terecht, hoe kan ik nu het beste de informatie automatisch splitsen naar meerdere cellen. In het voorbeeldbestand staat ook nog wat informatie die misschien van toepassing is. Het liefst zou ik een oplossing willen zonder draaitabel als dat mogelijk is.

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • Koekepan BV.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 45
Dat gaat heel lastig, zo niet onmogelijk, worden om het foutloos te doen. Dit omdat namen geen vaste structuur hebben, er zijn vele verschillende combinaties mogelijk.

Mijn beste poging:
Code:
Voornaam: =LINKS(B3;VIND.SPEC(" ";B3))
Achternaam: =DEEL(B3;1+VIND.SPEC(" ";B3);LENGTE(B3)-VIND.SPEC(" ";B3)-3)
Land van herkomst: =RECHTS(B3;2)

Voorwaarde hierbij is dat voor- en achternaam geschieden worden door een spatie. Maar dat is bij mensen met dubbele, of zelfs drievoudige, voornaam dus niet zo...

Wellicht dat je nog kunt gaan zoeken op tussenvoegsels als "van der", "van de", "de" of iets dergelijks, maar dan worden de formules wel complexer en nog steeds zijn fouten niet uitgesloten.

Je zal m.i. dus altijd handmatig de lijst moeten controleren. Het gros gaat wel goed, dus wellicht dat dit al genoeg helpt bij je werkzaamheden.
 
Laatst bewerkt:
Met hier en daar een klein foutje.
 

Bijlagen

  • Koekepan BV(cobbe).xlsx
    12 KB · Weergaven: 64
Met hier en daar een klein foutje.

Dat gaat heel lastig, zo niet onmogelijk, worden om het foutloos te doen. Dit omdat namen geen vaste structuur hebben, er zijn vele verschillende combinaties mogelijk.

Mijn beste poging:
Code:
Voornaam: =LINKS(B3;VIND.SPEC(" ";B3))
Achternaam: =DEEL(B3;1+VIND.SPEC(" ";B3);LENGTE(B3)-VIND.SPEC(" ";B3)-3)
Land van herkomst: =RECHTS(B3;2)

Voorwaarde hierbij is dat voor- en achternaam geschieden worden door een spatie. Maar dat is bij mensen met dubbele, of zelfs drievoudige, voornaam dus niet zo...

Wellicht dat je nog kunt gaan zoeken op tussenvoegsels als "van der", "van de", "de" of iets dergelijks, maar dan worden de formules wel complexer en nog steeds zijn fouten niet uitgesloten.

Je zal m.i. dus altijd handmatig de lijst moeten controleren. Het gros gaat wel goed, dus wellicht dat dit al genoeg helpt bij je werkzaamheden.


Hey Cobbe en Alex bedankt voor jullie formules, maar er is een klein probleem. Ik heb ze ook toegepast op de rest van de medewerkers, maar er is iemand met een voornaam die hetzelfde is als zijn achternaam, namelijk Jansen Jansen uit BE. Op een of andere manier pakt de formule de achternaam niet. Ik hoopte dat jullie hier ook nog een antwoord op hebben.

Alvast heel erg bedankt!!
 
Bij mijn optie geeft Jansen Jansen BE geen problemen bij splitsen...
Bij die van Cobbe wel, want daar wordt de voornaam opgezocht in de totale naam en vervangen door "". Als de achternaam gelijk is wordt die ook vervangen door "".

Maar goed, is het echt een probleem? Je moet de lijst toch controleren op fouten. Dit is er dan eentje die handmatig ook even gecorrigeerd moet worden.
 
Bij mijn optie geeft Jansen Jansen BE geen problemen bij splitsen...
Bij die van Cobbe wel, want daar wordt de voornaam opgezocht in de totale naam en vervangen door "". Als de achternaam gelijk is wordt die ook vervangen door "".

Maar goed, is het echt een probleem? Je moet de lijst toch controleren op fouten. Dit is er dan eentje die handmatig ook even gecorrigeerd moet worden.

Alex,

Sorry had zelf een typfoutje gemaakt bij het proberen van jouw formule, nu werkt hij wel naar behoren.

Nogmaals bedankt!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan