automatisch extra invoer opties, iemand een idie voor plan van aanpak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omewillem

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2012
Goedemorgen,
nog maar een vraagje:
Overzicht invoer.jpg
Ik heb een formulier gemaakt voor het invoeren van gegevens, in dit geval het uitvoeren van vracht vanaf een bepaalde plaats.
Nu heb ik de optie om dat 10 maal in te vullen, met als resultaat dat er: Vervoerder, gewicht, datum, project nr, plaats en totaal gewicht netjes worden opgeslagen in een record.
Maar nu komen er ineens 60 vrachtwagens lading halen, klopt mijn formulier niet meer:) , dus mijn vraag is eigenlijk:
is er iemand die weet hoe ik dit kan gaan oplossen? moet ik in het record alsvast 60 x de velden aanmaken of kan dit ook automatisch?
dan zal ik natuurlijk ook in het formulier aanpassingen moeten gaan maken, denk ik nu verkeerd of zit ik helemaal niet na te denken:P

alvast bedankt voor uw hulp
gr

wim

Ik zou even terug naar de tekentafel gaan en de tabellenstructuur nog eens tegen het licht houden. Je loopt tegen het probleem aan dat je tabel niet is genormaliseerd. Dat had ik zelf dus al gelijk in het begin gedaan, want dan had je niet tegen het probleem nu aangelopen. Dat probleem wordt veroorzaakt doordat je een beperkt aantal herhalende velden hebt. En dat je dus in de problemen komt als je meer velden moet invullen. Eén van de ontwerpregels in databaseland is dat je herhalende velden altijd opslaat in een eigen tabel die je koppelt aan de tabel waar ze uit komen. In jouw geval heb je een tabel [Verzameldata] waar je dus een tabel aan koppelt, bijvoorbeeld [Verzameldata_Regels]. Daar zet je de velden [ID], [Gewicht Uit], [Verv. Uit], [Datum] in (zo te zien zijn dat de herhalende velden) en je koppelt de nieuwe tabel dus op het veld [ID] uit [Verzameldata]. Ik raad je trouwens ook aan om de veldnamen gelijk aan te passen, in ieder geval het veld [ID] want dat is geen handige naam.
Als je de tabellen hebt aangepast, en de relatie hebt gelegd, maak je van het nieuwe formulier een doorlopend formulier en dat zet je dan als subformulier op het (hoofd)formulier [Verzameldata]. En dan is je probleem opgelost.

ok, alvast mijn dank,
ik heb je verhaar nu 3 keer gelezen maar het kwartje valt nog niet. ik ga even het forum af en eventueel verder googelen om te begrijpen wat je precies bedoel.
ik kom hier even iets later op terug:D
gr

wim

hallo Ome Willem,
in bijlage een ontwerpje.
zoals Octafish zei: een supplementaire (en gekoppelde) tabel gemaakt voor de herhalende gegevens.
heb getracht je uitleg zo juist mogelijk te interpreteren, maar het is mogelijk dat ik hier of daar iets
verkeerd versta.
anyway: kijk even naar de relaties (dat zal het waarschijnlijk duidelijker maken voor jou).
ken ook de juiste werkwijze niet bij jullie: alle uitgaande transporten tegelijk invoeren voor 1 vracht,
of invoeren bij stukjes en beetjes ....
maakt alleen wat verschil om eventueel anders te navigeren tussen records ...
mvg,
Duke of Earl

Bijlagen

Een goede morgen,
ik ben momenteel geveld door de griep, maar ik heb vanuit bed toch even een bedankje voor jullie, het ziet er netjes uit, ik zal als ik weer beter ben er direct dieper induiken.
gr

wim

hallo Ome Willem,
in bijlage een ontwerpje.
zoals Octafish zei: een supplementaire (en gekoppelde) tabel gemaakt voor de herhalende gegevens.
heb getracht je uitleg zo juist mogelijk te interpreteren, maar het is mogelijk dat ik hier of daar iets
verkeerd versta.
anyway: kijk even naar de relaties (dat zal het waarschijnlijk duidelijker maken voor jou).
ken ook de juiste werkwijze niet bij jullie: alle uitgaande transporten tegelijk invoeren voor 1 vracht,
of invoeren bij stukjes en beetjes ....
maakt alleen wat verschil om eventueel anders te navigeren tussen records ...
mvg,
Duke of Earl

Dank u voor de hulp,
ik ben maar helemaal overnieuw begonnen en de tips van jullie gelijk toegepast,
kost me wel extra tijd, maar de start kan maar beter 100% zijn..
dank voor de hulp en tot snel
gr

wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan