• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch factuur nummeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
k heb een uitgebreid excel document voor het maken van een factuur. Office 2003 prof.

Als ik een nieuwe lege factuur open zou ik graag zien dat er automatisch een factuur nummer wordt toegekend, volgens een nummer systeem dat ik zelf opzet.
De laatste 3 cijfers zijn een volgnummer.

Dus bijvoorbeeld: " F0601234
F staat voor Factuur
06 voor jaar, 01 voor maand en 234 voor het volgnummer.
De volgende nieuwe factuur moet dan F0601235 krijgen.
Eventueel in februari F0602236.

Is hier een functie voor? Eventueel mag een 2e docje bijgehouden worden waar de factuurnummers worden gegenereerd.
Openen van een lege factuur mag door middel van een macro.....
(ik ben tot nu toe macro-noob :()

Ok, dat werkt en ik kan er ook wel iets mee.
Maar hoe genereer je die code? Range (h6) blablabla.....
Zijn daar voorbeelden van?
Ik wil wel een macro gebruiken, maar die moet dan nog veel meer handelingen verrichten.

Paul-RT zei:
Ok, dat werkt en ik kan er ook wel iets mee.
Maar hoe genereer je die code? Range (h6) blablabla.....
Zijn daar voorbeelden van?
Ik wil wel een macro gebruiken, maar die moet dan nog veel meer handelingen verrichten.
Hallo Paul,

Ik neem aan dat de factuur ook uitgeprint moet worden, voeg dan deze regel toe.
Range("H6") = Range("H6") + 1
en verander H6 in de cel waar het nummer in moet komen staan.

Gr Justes

Zeker wel, en soms wijzig je een bestaande factuur. Dan bij printen geen optelling.
En opslaan moet met huidige factuur nummer.
Dus eigenlijk moet er bij openen van nieuwe lege factuur (via een macro button uit een klanten bestand ofzo) een nieuw nummer worden toegekend. Hoogste oude nummer +1.

Wordt er dan een gebruikte factuur heropent, dan gebeurd er niets.

Is er een functie lijst hoe je aan die waarden komt?
Die verzin je toch niet zelf?!? :confused:

Voordat mijn systeem perfect werkt, blijven er nog vele vragen over :p

Paul,

Ik heb thuis een exemplaar, gemaakt met hulp van anderen, die een nieuw nummer genereert via een kleine macro en dit nummer verhoogd met 1 weer opslaat, zodat de volgende een hoger is dan de vorige. De samenstelling van jouw nummer met een letter maakt het wel ingewikkelder.

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Ik ben zeer benieuwd naar de code.
Wellicht kan ik de letter met een omweg toevoegen en daarna de cel laten kopieren.

Paul,

Die code is:

Range("D15").Value = Range("AA1").Value
Range("AA1").Value = Range("AA1").Value + 1

Ik heb hem nog even in een apart bestand getest. De letters heb ik wit gemaakt. In een andere cel zet ik vervolgens de volgende formule: =ALS(D15<>0;"F0601"&D15;"")

Uiteraard kan het eerste deel ook buiten de pagina, bijvoorbeeld in AA2, plaatsvinden. Volgens mij moet het je hiermee lukken.

Groet,

Rob

Thanx, ik ga hiermee aan de slag. Je hoort van mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan