• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch filteren en doorzetten van gegevens naar een ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaatweetgeenraad

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2018
Beste allen,

Ik heb een vraag over het automatisch filteren en doorzetten van gegevens naar een ander werkblad in Excel.
Ik krijg namelijk een bronbestand binnen, welke ik wil onderverdelen onder enkele tabbladen.
Bv. bronbestand geeft aan dat verschillende personen een of meerdere keren per jaar op vakantie gaan.
Nu wil ik in elk tabblad een overzicht hebben, waarin ik enkel de gegevens heb van de 1x per jaar, of de 2x per jaar enz.
En omdat het hier om een veel voorkomende wisseling van gegevens gaat, wil ik dit graag ook geautomatiseerd laten verlopen.
Even voor jullie info...Ik ga deze gegevens ook gebruiken op een dashboard (waarbij verschillende berekeningen na een berekening moet plaatsvinden), zodat ik vanuit een bestandje moet werken welke geen filters aangeeft. (ander worden deze naar mijn mening, ook verwerkt in de draaitabellen die ik ermee ga maken).

Het betreft overigens een bestandje met FICTIEVE personen!:D

Kan iemand mij helpen?

Groetjes

Bijlagen

• testbestandje excel.gif
    testbestandje excel.gif
    34,7 KB · Weergaven: 76
Als je wilt dat het automatisch gaat dan moet dat via VBA. Om beter/sneller antwoord te krijgen helpt het om het voorbeeldbestand te plaatsen ipv de afbeelding.

Als ik zie dat jij deze stap uiteindelijk wilt gaan gebruiken om een dashboard samen te stellen, dan denk ik dat je een potentieel probleem aan het creëren bent. Je hebt nu eigenlijk een soort database waar je alle berekeningen in kan verwerken en op basis van filter de juiste gegevens kan presenteren. Als je ervoor kiest om de data te splitsen kan dit het samenvoegen of vergelijken van de cijfers (bijvoorbeeld bij het dashboard) een stuk moeilijker maken!

Bekijk bijlage testdocumentje.xlsx

Hierbij een voorbeeldje.
Het is een klein bestandje wat ik even fictief heb opgemaakt, maar dit is een beetje wat de bedoeling is.

Oke,.....maar VBA? Ik ben kennelijk toch wel een hele leek, want dat zegt me niets. :(

Aha! daar heb ik weer even op ge-googled en nu zie ik dat het een programmeertaal is. Hier heb ik nog niet meer gewerkt, maar ga hier meteen eens naar kijken. Ben benieuwd, altijd leuk, nieuwe dingen leren.

Laatst bewerkt:
Test het eens in de bijlage.
Merk op: de macro is maatwerk. De gegevens moeten voldoen aan de kolommenindeling in je voorbeeld, dus 6 kolommen en het onderscheidend criterium in kolom 6. Bovendien moeten de gegevens vanaf cel A1 worden ingevoegd met een kopregel in rij 1. Start de macro 'tsh' met ALT-F8.

Bijlagen

:D:D:D
Dank je wel Tim, dit is precies wat ik zocht!!!

Ik heb me inmiddels al een beetje verdiept in VBA en ik denk dat ik er wel uit komt met het originele bestand.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan